Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fbo
Är godkänd för försäljning för nedladdning i Volvohandeln på måndag.
Tråkigt att det har dröjt, men det är väl värt väntan kan jag lova!

Ny favorit är en Polestar D5 S60 MY11 med aktivit chassie (läge advanced), automatlåda (läge sportmode)!
Men det går bra även på övriga vagnar.

Mvh
av menbj0
Testas i nästa Teknikens Värld och jämförs då med BMW 330d. Om du har kört den får du gärna beskriva och jämföra med D5 standard.
Användarvisningsbild
av supersonic
menbj0 skrev:Testas i nästa Teknikens Värld och jämförs då med BMW 330d. Om du har kört den får du gärna beskriva och jämföra med D5 standard.
330D? Volvon kommer bli mosad men det kan ändå vara ett gott betyg i sammanhanget. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av crumpets
Bmws dieselsexor är ju smått legendariska så att ens tåla att jämföras, även om man förlorar, tycker jag är mycket gott betyg. Finns liksom inte så mycket högre nivåer att mäta sig med sedan.
Användarvisningsbild
av supersonic
crumpets skrev:Bmws dieselsexor är ju smått legendariska så att ens tåla att jämföras, även om man förlorar, tycker jag är mycket gott betyg. Finns liksom inte så mycket högre nivåer att mäta sig med sedan.
Precis!
av Linqid
supersonic skrev:
menbj0 skrev:Testas i nästa Teknikens Värld och jämförs då med BMW 330d. Om du har kört den får du gärna beskriva och jämföra med D5 standard.
330D? Volvon kommer bli mosad men det kan ändå vara ett gott betyg i sammanhanget. :mrgreen:
Reagerade också över att man väljer att jämföra med 330D som ju trots allt är en sexa på 245 hästar. Går riktigt fint, dock inte jätterapp i en 5-serie GT. Mer relevant hade ju varit att jämföra med 325D, både sett till pris och prestanda.
Användarvisningsbild
av supersonic
Ja 325d/525d är en underbar motor. Det är enligt mig också den dieselmotor som har mest bensinbilsaktiga karaktär. Ingen jättepuckel av vrid utan en varvillig motor som drar hårt och länge. Ett brett effektregister... Den har "bara" 197 hk men levererar acctider som få dieselbilar med liknande effekt kan matcha. Därför hade en 325d varit motstånd nog...

530D GT, den väger bly...

Fast en Polestar trimmad D5 kan nog hänga med 325D och kanske slå den, ja förmodligen.

Ändå lite kul att höra vad TV skriver, för bättre dieselmotor än 330D 245hk finns nog inte, inte ens 335D imponerar mer på mig (iaf 286 hk versionen). Lycka till D5!!

:twisted:
av Twendor
Har en 330 xd stående hjemme :mrgreen:
Og den har en motor karakter som ikke kan sammenlignes med noen Volvo diesel.
Jeg har kjørt flere nye Volvo diesel (XC60, V70 awd, XC70 og C30) de har vært trimmet/optimert med både Heico, Rica,Polestar og Bsr.
Og ingen av dem har vært like bra( opplevd kjøreglede)som Bmw èn.
Så jeg tror at en Polestar trimmet Volvo vil komme til kort akkurat her.?
Twendor
av Linqid
supersonic skrev:Ja 325d/525d är en underbar motor. Det är enligt mig också den dieselmotor som har mest bensinbilsaktiga karaktär. Ingen jättepuckel av vrid utan en varvillig motor som drar hårt och länge. Ett brett effektregister... Den har "bara" 197 hk men levererar acctider som få dieselbilar med liknande effekt kan matcha. Därför hade en 325d varit motstånd nog...

530D GT, den väger bly...

Fast en Polestar trimmad D5 kan nog hänga med 325D och kanske slå den, ja förmodligen.

Ändå lite kul att höra vad TV skriver, för bättre dieselmotor än 330D 245hk finns nog inte, inte ens 335D imponerar mer på mig (iaf 286 hk versionen). Lycka till D5!!

:twisted:
Ja, en 325D hade som sagt varit ett betydligt mer vettigt motstånd. Att 5GT väger bly är jag medveten om, lite som att köra med en stor ryggsäck. Dock enda bilen jag kört med nya 30d. Underbar motor, men lite tunn om man vill ha ordentligt med skjuts (vilket jag velat ha om jag köpt en bil för det priset..).

Ett lycka till är nog väl på sin plats, den lär behöva det.. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Linqid skrev:
supersonic skrev:
Reagerade också över att man väljer att jämföra med 330D som ju trots allt är en sexa på 245 hästar. Går riktigt fint, dock inte jätterapp i en 5-serie GT. Mer relevant hade ju varit att jämföra med 325D, både sett till pris och prestanda.
TekVärld skulle inte valt polestar utan BSR som ger D5 520Nm/245hk vilket exakt matchar BMW 330Ds 520Nm/245Hk på pappret

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]