Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Du får dra 2000 kg med V70 II D5 185 kh 400nm aut, men bara 1800 i manellt utförande, men jag får dra 1800 kg med min 2,4d 175 hk med 420nm oavsett växellåda. Har försökt att få vettiga svar från volvo, men det är som att köra huvudet i en vägg. Köper jag sedan en Ford mondeo av den nya modellen räcker det att köpa en 140 hk diesel aut så får jag dra 2000 kg, samma motor som finns i V70 II 2,0d, och den får ju garanterar inte dra några 2000kg, mycket märkligt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Men nu var det väl inte XC70 det gällde. Det var väl XC60?
Som ju verkar mer än 100 kg tyngre än XC70, så det kan väl mkt väl stämma. Jag tror ju knappast de typar in bilarna med lägre max.dragvikt bara för att jävlas, eller hur?
Volvo har ju inte speciellt olika motorer och drivlinor i XC60, XC70, V70 osv så varför det skiljer massor mellan modellerna är skumt....

Det är ju grymt tråkigt att när tvålitersdieslarna hamnar i Volvobilarna så rasar de ned till 1600 kg när tvålitersdielsarna i tex Fordarna drar 2000 kg och de är byggda på samma "platform" som Volvobilarna.

Förr var man ju alltid van vid att Forbilarna var lite tunna och veka medans Volvobilarna var lite mera starka och kapabla.
Variosboy skrev:Lite trådkapning, men hur är volvos Automater när det gäller att dra tunga släp egentligen?
Svågern berättade i helgen att hans chef fått ras på sin automat på sin XC60 D5 AWD, bilen har rullat 8000 mil och är servad enligt ordning.
Jag har dragit rätt mycket av mina släpäven med Volvoatomat, det var rätt speciellt. Det gällde att köra grymt fort som bara fan när man hade tunga släp på så att bilen gick på 6:a och lock-up var låst.

Saktade man av så släppte lock-upen ofelbart och lådan gick på lägre växel med massor av slirande i convertern vid minsta motlut vilket resulterade i hög förbrukning och massor av värme i lådan.
av riha
VolvoB20 skrev:
Som ju verkar mer än 100 kg tyngre än XC70, så det kan väl mkt väl stämma. Jag tror ju knappast de typar in bilarna med lägre max.dragvikt bara för att jävlas, eller hur?
Volvo har ju inte speciellt olika motorer och drivlinor i XC60, XC70, V70 osv så varför det skiljer massor mellan modellerna är skumt....

Det är ju grymt tråkigt att när tvålitersdieslarna hamnar i Volvobilarna så rasar de ned till 1600 kg när tvålitersdielsarna i tex Fordarna drar 2000 kg och de är byggda på samma "platform" som Volvobilarna.

Förr var man ju alltid van vid att Forbilarna var lite tunna och veka medans Volvobilarna var lite mera starka och kapabla.
Variosboy skrev:Lite trådkapning, men hur är volvos Automater när det gäller att dra tunga släp egentligen?
Svågern berättade i helgen att hans chef fått ras på sin automat på sin XC60 D5 AWD, bilen har rullat 8000 mil och är servad enligt ordning.
Jag har dragit rätt mycket av mina släpäven med Volvoatomat, det var rätt speciellt. Det gällde att köra grymt fort som bara fan när man hade tunga släp på så att bilen gick på 6:a och lock-up var låst.

Saktade man av så släppte lock-upen ofelbart och lådan gick på lägre växel med massor av slirande i convertern vid minsta motlut vilket resulterade i hög förbrukning och massor av värme i lådan.
Men med dagens automatlådor där du har det "manuella" läget borde väl inte detta vara något problem, upp med den i sexan, lägg över "spaken" i "manuellt" läge och låt den ligga kvar i sexan.
Eller är jag helt ute och cyklar?!
VolvoB20 skrev: Jag har dragit rätt mycket av mina släpäven med Volvoatomat, det var rätt speciellt. Det gällde att köra grymt fort som bara fan när man hade tunga släp på så att bilen gick på 6:a och lock-up var låst.
Nu vill man väl gärna inte såsa precis på 80 med släp alltid, men hade du inte haft ett för automaten och bränsleekonomin hyffsat humant varvtal på 5:an i den hastigheten? Eller vägrade den låsa på 5:an i manuellt läge?
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: trippel-post borttagen
Användarvisningsbild
av VolvoB20
riha skrev:
VolvoB20 skrev:

Men med dagens automatlådor där du har det "manuella" läget borde väl inte detta vara något problem, upp med den i sexan, lägg över "spaken" i "manuellt" läge och låt den ligga kvar i sexan.
Eller är jag helt ute och cyklar?!
Visst så körde jag hela tiden, men om du råkar sacka av så släpper ju lock-upen även om du har låst fast 6:ans växel. Då börjar det slira som bara den i convertern.

Därför gällde det att brassa på av bara satan på 6:an så att man aldrig tappade farten och lockupen riskerade att gå ur.

Men ibland är det ju inte så kul att köra för fort med släp bakom.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: Jag har dragit rätt mycket av mina släpäven med Volvoatomat, det var rätt speciellt. Det gällde att köra grymt fort som bara fan när man hade tunga släp på så att bilen gick på 6:a och lock-up var låst.
Nu vill man väl gärna inte såsa precis på 80 med släp alltid, men hade du inte haft ett för automaten och bränsleekonomin hyffsat humant varvtal på 5:an i den hastigheten? Eller vägrade den låsa på 5:an i manuellt läge?
Grymt svårt att låsa på 5:an tyckte jag, man var tvunget att ta sig upp på 6:an och 80-90 km/h. (Om man rullar lite fint utan släp med lite gas är det ju enkelt att låsa på 5:an)

Och för mig är 80-90 km/h inte att "såsa" om man har tex en 2-ton mega-husvagn, en 2-tons båtkärra eller ett släp med 2 ton hästar bakom kan jag säga.
VolvoB20 skrev: Grymt svårt att låsa på 5:an tyckte jag, man var tvunget att ta sig upp på 6:an och 80-90 km/h. (Om man rullar lite fint utan släp med lite gas är det ju enkelt att låsa på 5:an)

Och för mig är 80-90 km/h inte att "såsa" om man har tex en 2-ton mega-husvagn, en 2-tons båtkärra eller ett släp med 2 ton hästar bakom kan jag säga.
Det är obegripligt varför lådan "vill" slira vid hög belastning överhuvudtaget. Låst växel måste ju allt annat lika ge mindre slitage och värmeförluster. Vid manuell nedväxling borde den av egen självbevarelsedrift låsa direkt på den lägre växeln. Samma sak vid acceleration: varför låser den inte alltid växeln den acc'ar på? Snacka om värmeutveckling.

Och nej, med två ton bakom nacken vill man inte köra för fort, men faktum är att säkert 90% av alla som kör släp med lite större bil kör mer än 80,m/h även om de flesta av dessa inte kör speciellt tungt. Jag körde ofta mellan GBG och Halmstad förra halvåret där 1/3 av sträckan har 120-gräns. Inte ovanligt att bli omkörd av bil+släp när man körde 110 (vilket jag brukar göra av förbrukningskäl när trafikrytmen tillåter det).
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]