Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#46787
mane skrev:En "het" fråga :wink:

I vilket fall. Volvohandlarer brukar ha koll på modellåren och värdera en inbytesbil efter det.
Dock så brukar det vara svårare om man skulle göra en framtida inbyte "utanför" volvohandlaren. Då kan man få problem med värderingen, alltså den handlaren kan värdera bilen som en "-05a".

Ovanstående är väl ganska så vanligt för modellår -04. Då dessa tillverkades from. mars 2003 tom. juni 2004.
Jag beställde min i slutet av juni och hämtade i Torslanda i mitten av augusti, tror ju knappast den stod på fabriken 1.5mån innan jag fick hämta den ;)

/Anders
Användarvisningsbild
av mane
#46847
CarMan skrev:en 06:a är en 06:a oavsett när den är utagen, för den innehåller den spec som bilarna har under modellår 06.
Bilar från modellår 05 har en helt annan spec!
Men det betyder inte automatiskt att tex en Audi-handlare värdera en V70 modellår 06 som är uttagen i augusti 2005 som en 2006år modell när du om några år ev. skall byta bil.
av Steff 99
#46860
En bil uttagen 05 kommer att värderas som en 05:a oavsett om den kallas MY 06.
Detta är överenskommet av bilhandeln sedan flera år tillbaka.
Sedan har Volvo fortsatt att kalla sina bilar 05:or och 06:or redan året innan.
Men försök vid inbyte att få en annan bilhandel utanför Volvohandeln att värdera bilen uttagen o regestrerad 05 som en 06:a.
Hela europa har samma regler fordon registrerade 05 är en 05:a.
Detta kan också krångla till det andra vägen, en bil tillverkad 04 blir också en 05:a om den är regeistrerad 05 första gången.
Detta har många fått upplev då de skall byta .
I registrerigspappren står det 05 , men den värderas helt plötsligt som en 04:a.
Här värderar bilhandeln åt andra hållet..som konsument är vi alltid förlorare.
Användarvisningsbild
av CarMan
#46863
Steff 99 skrev:En bil uttagen 05 kommer att värderas som en 05:a oavsett om den kallas MY 06.
Detta är överenskommet av bilhandeln sedan flera år tillbaka.
Sedan har Volvo fortsatt att kalla sina bilar 05:or och 06:or redan året innan.
Men försök vid inbyte att få en annan bilhandel utanför Volvohandeln att värdera bilen uttagen o regestrerad 05 som en 06:a.
Hela europa har samma regler fordon registrerade 05 är en 05:a.
Detta kan också krångla till det andra vägen, en bil tillverkad 04 blir också en 05:a om den är regeistrerad 05 första gången.
Detta har många fått upplev då de skall byta .
I registrerigspappren står det 05 , men den värderas helt plötsligt som en 04:a.
Här värderar bilhandeln åt andra hållet..som konsument är vi alltid förlorare.
Nä du har fel!
EU har bestämt att bilar ska vara den årsmodell dom är när den tas ut.
Men för några år sedan fick volvo med flera rätt & kan fortsätta att köra med modell år istället för årsmodell.
tänkdig att jag annonsear ut en S80 tillverkad maj 03. bilen har varit lager bil & dålig utrustad = den såldes inte fören januari 05.
självklart börjar inte garantier o sånt rulla fören januari 05, men du lär knapast få samma pengar för den bilen som en likadan med samma mil, som är tillvarkar i januati 05.

om det finns garantier kvar på bilen så finns det ju ett mer värde i bilen jämfort med en som är utagan 00, men om det inte finns garantier så är det ju mil & skick som avgör vad den är värd, samt ålder. Så om den nu har samma miltal & är i samma skick som en bil utagen 00 så är dom lika mycke värda, då dessa bilar är byggda efter samma spec!


hur kan man ens tro att bilen i exemplet en S80 modellår 03 (gammla utförendet alltså) ska vara värd licka mycke som en S80 05 (den med face liftet)
när det här med modellår är en bra grej, det är genomtänkt!
om man kör på EU:s årsmodell grej så blir det kaoss
av Steff 99
#46889
Men nu är det så att EU.s regler gäller oavsätt vad vad vi tycker.
Denna praxis gäller hela EU ..att Volvo skulle ha egna regler är ganska otroligt.
Det finns ganska mycket skrivet om detta från konsumentverket bl.a.
Volvo har också fått kritik att man annonserar om My 06 redan under 05. som vilseledande.
Och att det är detta kan vi ju se i denna tråd.
Det har också funnit fall som jag tror blev prövade, där någon köpt en Merceders 04 , när den skulle säljas visade det sig att den var tillverkad 03 och värderades som en 03:a.
Så kontentan av detta är nog att tillverkningsår gäller och att det också är den mest rättvisa värderingen.
av s6025t
#46903
Så du menar att en faceliftad v70 2005:a uttagen i augusti 04 är lika mycket värd som en 2004:a uttagen april 04.2005:an är ju mera utrustad som standard med bland annat DSTC som kostade 8000 till 04:an
Användarvisningsbild
av CarMan
#46907
Steff 99 skrev:Men nu är det så att EU.s regler gäller oavsätt vad vad vi tycker.
Denna praxis gäller hela EU ..att Volvo skulle ha egna regler är ganska otroligt.
Det finns ganska mycket skrivet om detta från konsumentverket bl.a.
Volvo har också fått kritik att man annonserar om My 06 redan under 05. som vilseledande.
Och att det är detta kan vi ju se i denna tråd.
Det har också funnit fall som jag tror blev prövade, där någon köpt en Merceders 04 , när den skulle säljas visade det sig att den var tillverkad 03 och värderades som en 03:a.
Så kontentan av detta är nog att tillverkningsår gäller och att det också är den mest rättvisa värderingen.
Nu får du ta o läsa på lite :!:
det du säger gäller inte längre. volvo & dom andra biltilverkarna fick rätt jämt i mot EU & får fortsätta att andvända modellår som benämning på bilarna.
Dock så är inte model år & årsmodell samma sak, nu när EU bestämmer allt!
av Moody
#46910
Steff 99 skrev:Men nu är det så att EU.s regler gäller oavsätt vad vad vi tycker.
Denna praxis gäller hela EU ..att Volvo skulle ha egna regler är ganska otroligt.
Det finns ganska mycket skrivet om detta från konsumentverket bl.a.
Volvo har också fått kritik att man annonserar om My 06 redan under 05. som vilseledande.
Och att det är detta kan vi ju se i denna tråd.
Det har också funnit fall som jag tror blev prövade, där någon köpt en Merceders 04 , när den skulle säljas visade det sig att den var tillverkad 03 och värderades som en 03:a.
Så kontentan av detta är nog att tillverkningsår gäller och att det också är den mest rättvisa värderingen.
Alldeles oavsett vad EU säger så är bilen av ett visst modellår och det kan utläsas av chassienumrets tionde tecken.

För en korrekt värdering av en bil tas hänsyn till (förutom bilmodell mätarställning, skick, utrustning etc):

Modellår
Tillverkningsmånad
1:a reg-datum

En värdering enbart baserad på tillverkningsår skulle iaf inte jag se som speciellt seriös.
av Steff 99
#46921
När det gäller värdering så är det så att en bil utagen under -04 är samma som MY 04 o 05 , men som alla vet så kan det finnas faktorer i bilens utrustning som höjer värdet i antalet kronor som bilen värderas till.
en bil med mycket utrustning högre värde än en som är snikutrustad, ganska logiskt
följdaktligen kan en uppdaterad bil så som Volvo V70 blev sent -04 ha ett högre värde än en som är tillverkad tidigare under -04.
skulle det vara så att de ser likadana ut är det tillverkningsåret och även reg datum som styr värdering.
Detta kommer man att upptäcka vid inbyte.
Går man till BMW, Audi eller Merceders så är det tillverkningsår som gäller även i Sverige, ser man till hur detta hanteras i utlandet inom EU så är det bara att gå in o titta på bilsajterna så ser man att det är tillverkningsår som är styrande.
Var inne på http://www.KWD.se och kollade värdering .
skrev in en V70 -04 och en V70 -05 med samma registrerings datum 2004..båda bilarna fick samma pris....m.a.o så är det leveransår som gäller och inte årsmodell
av bult
#46948
CarMan du har helt rätt...

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]