Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lema
Hej!
Har köpt stötdämpare från Biltema och undra om det är någon annan som monterat dem på en V70N.
Tänkte montera ihop dämparna komplett, för att underlätta monteringen efter att demonterat bilens stötdämpare.
Nu mitt problem, enligt Haynes handbok så sitter det en stjärnmutter (fixeringsmutter)+ vanlig mutter upptill.
Stjärnmuttern saknas på Biltemas stötdämparsats och min fråga är, kan man utelämna den eller måste jag
montera isär originaldämparna för att ta delar från den? :(

Någon som vet??
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag monterade Biltemas dämpare bak på min förra S80. Monterade med de sakerna som fanns i satsen och kastade orginaldämparna rakt av. Men det var nog inte de bästa dämparna man kunde ha eftersom de sjönk ihop ganska bra på kort tid.
tror du behöver stjärnmuttern, den ligger under fjäderbussningen som stöd om jag inte minns fel.... om jag var du skulle jag lämna tillbaka biltema dämparna, dom sjunker ihop otroligt snabbt och under -15grader så är dom helt totalt kassa...
VArför inte handla på skruvat ? Tycker att de fungerar mycket bra :)
ThomasT skrev:Vad menar ni med att en stötdämpare sjunker ihop..?

.
En gissning: att de tappar styvhet till cykelpumpsnivå.
Antar att du fiskar efter att dämparna inte bär upp bilen och det stämmer ju. Sjunker bilen ihop är det fjäderns fel.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]