Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knuten
Hej, rykande färsk på sidan och i forumet men hoppas få nåt svar.
Nybilsköp är gång under början av nästa år och var inställd på 2.5FT, V70 är de som gäller, när dom tog bort den har jag nu tänkt mig T5an. Är de nån som kört den eller annan nyttig info om den? Jag antar att de är lite klipp i den med 240 hk , kör en snik 850 nu så allt annat känns väl som raketer i jämförelse :)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Välkommen! :D

Ja, Jag tror den är ett rätt OK val.

Nu har jag bara kört 2,0T men de bör vara liknande i karaktären då det är samma motor men med annan mjukvara och turbo. 2,0T tyckte jag kändes slö och tunn. Det finns ingen oficiell graf över prestandan men nedan ser du en graf som jämför 2,0T (som är samma motor och som har samma kataktär enligt oficiell data. T5 är en högvarvig motor. Den varvar till 6.000 varv och har högre effekt än 2,5FT. Dock har den max vridmoment i ett smalare område (1500-4000 rpm) än 2,5FT (1750-4800 rpm). Resultatet av detta är att den givetvis fortsätter varva över 4.000 och får ökande effekt ända upp till 5.500 men som sagt, segdraget avtar.

Hur kan du känna skillnad mellan vridmoment och effekt? Jo ett av de enklaste sätten är att sätta dig i en diesel med manuell låda. 2,4D, D3 eller D5 har alla en explosiv utveckling av vridmomentet. Redan runt 1500 varv uppnår de motorerna maximalt vrid, massiva 400-420 Nm. Du kan lätt få hjulspinn vid låga varvtal då du försöker starta etc. Dock har de ganska låg effekt vid detta varvtal. Det är alltså vridet som ger den enorma skjutsen vid låga varvtal på dieslarna. Å andra sidan dalar dieslarnas vridmoment snabbt redan runt 3.000 rpm. De forsätter varva men tappar "segdrag" ju mer du varvar.

Först lite data om bensinarna:

T4 180 Hk @ 5700 rpm, max vrid 240Nm @ 1600-5000 rpm (270 Nm kortvarigt med overboost)
2,0T 203 Hk @ 6000 rpm, max vrid 300Nm @ 1750-4000 rpm
T5 240 Hk @ 5500 rpm, max vrid 320Nm @ 1800-4000 rpm
2,5FT 231 Hk @ 5200 rpm, max vrid 340Nm @ 1750-4800 rpm

Nedan ser du 2,0T mot 2,5FT. Oficiella grafer finns som sagt inte för T5 ännu men det är ju samma motor som 2,0T. Men tänk dig att du vinklar upp hästkraftskurvan så att den hamnar på 240 hästar och flyttar upp vridmomentskurvan till 330-Nm i vrid så åfår du nog en rätt bra bild över hur det kommer att se ut.

Bild
Användarvisningsbild
av Knuten
Tack för en mycket bra redogörelse, då fick man lite mer koll läget. Måste i vilket fall försöka ffå till en provkörning men ändå skönt att höra att de inte är nån "kass-fyrcylindrigmotor-för-en-volvo-ska-ha-fem"

Hur är de med leveranstider? Låt säga att man beställer en i januari, går de att få ut den runt månadsskiftet april/maj?

Återkommer säkeret med fler funderingar när man träffat återförsäljare.
av viktore
Emiljonsson7 skrev:
Bild

Gillar att 2.0T enligt grafen är starkare än 2.5FT under vissa lågvarv. :D
Antar att det till största delen är Ricas grafer du använder? Isåfall borde du klargöra att de i 9 av 10 fall inte är korrekta när varvet kommer under det varvtal där max vridmoment uppnås.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
viktore skrev:
Emiljonsson7 skrev:
Bild

Gillar att 2.0T enligt grafen är starkare än 2.5FT under vissa lågvarv. :D
Antar att det till största delen är Ricas grafer du använder? Isåfall borde du klargöra att de i 9 av 10 fall inte är korrekta när varvet kommer under det varvtal där max vridmoment uppnås.
Faktum är att 2,5FT är rätt tunn innan turbon börjar jobba så det är inte omöjligt :) Ja, vad som är rätt och fel är svårt att sia om när man inte vet hur de utför sina tester. Men ja, i båda dessa fall är det data från RICA. Formeln: Nm * RPM / 9549 = kW stämmer iaf bra de gånger jag kontrollräknat och kurvorna skär varandra på "rätt" ställen. Hur menar du att de är fel på riktigt låga varv?
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Hej där.

Tänk på att det troligen kommer en "facelift" till nästa årsmodell. När brukar man kunna beställa dem? april/maj??

Mvh Tomas
Användarvisningsbild
av Knuten
farmerswalk skrev:Hej där.

Tänk på att det troligen kommer en "facelift" till nästa årsmodell. När brukar man kunna beställa dem? april/maj??

Mvh Tomas
Ja de är sant., svårt val isåfall, då får man väl den inte förräns till sommaren eller..?
av viktore
Emiljonsson7 skrev:
Faktum är att 2,5FT är rätt tunn innan turbon börjar jobba så det är inte omöjligt :) Ja, vad som är rätt och fel är svårt att sia om när man inte vet hur de utför sina tester. Men ja, i båda dessa fall är det data från RICA. Formeln: Nm * RPM / 9549 = kW stämmer iaf bra de gånger jag kontrollräknat och kurvorna skär varandra på "rätt" ställen. Hur menar du att de är fel på riktigt låga varv?
Att vrid/effektförhållandet stämmer på graferna betyder ju inte per automatik att siffrorna stämmer överens med verkligheten. På nästan alla RICA-grafer ser man en dipp i effektkurvan vid lägre varv(relativt från bil till bil såklart) och det är där jag menar att siffrorna/grafen är felaktig. Enligt grafen har 2.5FT under 150nm vid 1000rpm. Focus ST med istort samma motor och kringkomponenter lämnade i Rototest 220nm på hjulen..

Kollar man tex. på RICAs graf för BMW 335 så lämnar den under 200nm vid 1250rpm... Man kan inte annat än ta sig för pannan.
av JE Jr
När man kör fulllastkurvor på Volvo förutsätter jag att man "bromsar fast" motorn på ett visst varvtal och låter allt stabilisera sig, sen läser av momentet.

Antar att Rica kör något fullastsvep från låga varv till högre, och då blir det lägre moment pg.a. turboresponsen. Så det är svårt att jämföra.
Här finns en fullastkurva för 2.5FT från Volvo: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p330195

Däremot så kör man ju "svep" i bilen så det är ju väldigt intressant hur mycket det "verkliga" momentet är, men det skiljer ju med svephastighet så det är ganska svårt det också, (dvs vilken växel man kör på)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
JE Jr skrev:När man kör fulllastkurvor på Volvo förutsätter jag att man "bromsar fast" motorn på ett visst varvtal och låter allt stabilisera sig, sen läser av momentet.

Antar att Rica kör något fullastsvep från låga varv till högre, och då blir det lägre moment pg.a. turboresponsen. Så det är svårt att jämföra.
Här finns en fullastkurva för 2.5FT från Volvo: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p330195

Däremot så kör man ju "svep" i bilen så det är ju väldigt intressant hur mycket det "verkliga" momentet är, men det skiljer ju med svephastighet så det är ganska svårt det också, (dvs vilken växel man kör på)
Ja det låter som en trolig förklaring. För när jag accelererar från noll med gasen i botten känns det då inte som 225 Nm vid 1000 rpm. Givetvis svårt då detta är subjektivt. Men det kommer en REJÄL skjuts runt 1700. Den känns inte alls så linjär som volvos kurvor. Jag tror inte heller RICA har dålig mätutrustning så som sagt - tack för en rimlig förklaring till skillnaden :)

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]