Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Har snart rullat med mina 205 dieselHk i 1,5år och jag är fortfarande nöjd. Har dessutom registrerat om bilen, ytterligare 600:-. Och du kan lämna in bilen och få service med mjukvaruuppgraderingar.
Om man sedan tycker att det är värt det eller ej, kan bara du och din plånbok avgöra.
Och jag ser inte detta som att "trimma" något utan det är en programvaruuppgradering man gör och som ger mera effekt, utfört av Volvo, då det är Volvo som utfärdat intyget och fått ett godkännande så du kan registrera om din bil.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Om man behöver detta är väl en individuell bedömning eller?
Nja jag hävdar nog att ingen "behöver" detta till en så pass stor oc stark motor. Visst är det kul med mer effekt men det är inte samma som behöver i min värld!
Jag älskar Volvo´s 2,5T-motorer och kunde man få denna med 250 hk 370nm
så var 8900kr en piss i mississippi !
Säg det till min tjej och barn som tycker 8900:- kan användas till andra saker :D
av riha
Ynot skrev:
v70diesel06 skrev:Läs tidigare inlägg,om säkra omkörningar.Finns övarallt hela tiden.Ser sånt i Yrket.
Jag upplever att jag gör tryggare/säkrare omkörningar av långsamma fordon efter uppgraderingen från Polestar ??:-/
Det intressanta i alla dessa diskussioner om säkra omkörningar är att om vi hela tiden utgår från att man bara kan göra säkra omkörningar efter en effektoptimering så borde ju volvo lägga ner alla sina klenare motoralternativ samt låta D5:an vara effektoptimerad från början.
Användarvisningsbild
av P1800
Klart att man inte behöver optimera, men man behöver ju inte lägga lägga 300-400' på en bil heller. Det finns ju massor av 745:or på blocket. Med den utgångpunkten så tycker jag att de 8900 som optimeringen kostade till min 175hk 2,4d manuell MY10 var värd pengarna. Jag blir glad varje gång jag kör bilen till och från jobbet. Enda problemet är att det ett knarrade ljud ur förarsätets ryggstöd gör sig påmint allt som oftast.

Lite surt att effekten stannar på fel sida om det mentalt viktiga 200hk-strecket.

Om du har råd- köp!
av Lazy
riha skrev:
Ynot skrev:
v70diesel06 skrev:Läs tidigare inlägg,om säkra omkörningar.Finns övarallt hela tiden.Ser sånt i Yrket.
Jag upplever att jag gör tryggare/säkrare omkörningar av långsamma fordon efter uppgraderingen från Polestar ??:-/
Det intressanta i alla dessa diskussioner om säkra omkörningar är att om vi hela tiden utgår från att man bara kan göra säkra omkörningar efter en effektoptimering så borde ju volvo lägga ner alla sina klenare motoralternativ samt låta D5:an vara effektoptimerad från början.
Jag har aldrig sagt att man "bara" kan göra säkra omkörningar efter en effektoptimering, det går alldeles utmärkt att göra utan effektoptimering också, det jag upplever är att omkörningarna nu känns ännu tryggare/säkrare.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Kör min D5a med polestar kan bara rekomendera det...
av fbo
Matzz skrev:Är det någon här som har polstar på 2.4d 175hk my2010 och kan tycka till om just den motorn med uppgradering ..
Japp, jag kör en sådan manuell och det är en njutning i varje ögonblick.
Du känner framför allt av momentet som du har tillgång till mellan 1500 och 300 rpm och om du utnyttjar det så får du en rejäl skjuts som drar smilbanden uppåt. Efter att ha lekt av oss ett tag med en förbrukning på 6.5 så är förbrukningen nu nere på fina 6.1 trots att vi bara kör 10-15 km till jobbet och står ganska mycket i kö.
av knicklas
Original 2,4D MY10 = 175hk, 420Nm
Polestar = 195hk, 460Nm

Original 2,4D MY09 = 163hk, 340Nm
Polestar = 205hk, 450Nm

Har läst nåt om att det ska komma en mer effektstinn uppdatering till MY10, nån som vet nåt om detta? Tycker också att de håller igen lite på vridmomentet, men det är väl för att inte riskera något större slitage...

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]