Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av burtan
Hejsan.
Nyss köpt en s60 2,5t -04 som jag har lite frågor om.

1/ Har märkt ett hackande ljud från fläkten i mitten av panelen, det kommer när man startar bilen och håller på i ca: 2 sek för att sen vara tyst i ca: 2 sek och sen kommer det igen. Det brukar sen vara tyst men jag tror jag har hört det ibland när jag har kört också, vad kan det vara?.

2/ Ibland när jag släpper upp kopplingen efter växelbyte (oftast mellen 3:an-4:an) hörs det ett klickande/klappande ljud ifrån motorn tror jag, uppkommer oftast när jag gör en "dålig" växling och bilen liksom hackar till men hörs även ibland när jag bara kopplar ur. Har hört något om drivaxelsplines, kan det vara det?

3/ När jag kör över ojämnheter hörs ett knakande ljud från vänster framhjul, har fått till svar att det kan vara krängningshämmarstaget som glappar. Har varit till verkstad och han sa att det glappade lite men inte så mycket men nu i efterhand tycker jag att bilen liksom vandrar på vägen, ungefär som om pareringarna jag gör med ratten blir för mycket, tror ni det kan vara staget? Det låter även om det övre dämparfästet, det som syns om man öppnar huven.

Många frågor jag vet men jag är lite nervös att jag har gjort ett dåligt köp.

Mvh Andreas.
Användarvisningsbild
av volvo850gle
burtan skrev:Hejsan.

1/ Har märkt ett hackande ljud från fläkten i mitten av panelen, det kommer när man startar bilen och håller på i ca: 2 sek för att sen vara tyst i ca: 2 sek och sen kommer det igen. Det brukar sen vara tyst men jag tror jag har hört det ibland när jag har kört också, vad kan det vara?.

2/ Ibland när jag släpper upp kopplingen efter växelbyte (oftast mellen 3:an-4:an) hörs det ett klickande/klappande ljud ifrån motorn tror jag, uppkommer oftast när jag gör en "dålig" växling och bilen liksom hackar till men hörs även ibland när jag bara kopplar ur. Har hört något om drivaxelsplines, kan det vara det?

3/ När jag kör över ojämnheter hörs ett knakande ljud från vänster framhjul, har fått till svar att det kan vara krängningshämmarstaget som glappar. Har varit till verkstad och han sa att det glappade lite men inte så mycket men nu i efterhand tycker jag att bilen liksom vandrar på vägen, ungefär som om pareringarna jag gör med ratten blir för mycket, tror ni det kan vara staget? Det låter även om det övre dämparfästet, det som syns om man öppnar huven.

Mvh Andreas.

Hva med service historikken til denne bilen?? ?:-/ Mitt tips i slike bruktbilkjøp saker er at man burde la et verksted sjekke bilen før den ble kjøpt.Slik som her i Norge lar man naf gå gjennom bilen til en billig penge.D kalles bruktbil- sjekk.På denne måten kan man spare masse penger på reprasjoner siden, etter kjøp!! :-)-) Hvis man evt sjekker med forrige eier om han har noe i mot at bilen blir sjekka på verksted før kjøp!! :mrgreen: Hvis han eller henne ikke samtykker til dette kan det være lumskheter!! :-)-) Lykke til :D
av Tartryffel
volvo850gle skrev:
burtan skrev:Hejsan.

Mvh Andreas.

Hva med service historikken til denne bilen?? ?:-/ Mitt tips i slike bruktbilkjøp saker er at man burde la et verksted sjekke bilen før den ble kjøpt.Slik som her i Norge lar man naf gå gjennom bilen til en billig penge.D kalles bruktbil- sjekk.På denne måten kan man spare masse penger på reprasjoner siden, etter kjøp!! :-)-) Hvis man evt sjekker med forrige eier om han har noe i mot at bilen blir sjekka på verksted før kjøp!! :mrgreen: Hvis han eller henne ikke samtykker til dette kan det være lumskheter!! :-)-) Lykke til :D
Kloka råd men inte mycket till hjälp för Andreas.
Fläkten du pratar om antar jag är kupésensorfläkten, alltså den med det lilla gallret (typ 2-3 ribbor) framför?
Det händer ganska ofta att den blir dammig och börjar gå dåligt. Du kan testa med att sätta ett litet papper framför, papperet ska sitta kvar av suget. Du kan även titta in genom gallret och se om du ser mycket damm. Är den det så kan du antingen dammsuga, eller (mer effektivt) ta loss fläkten och göra rent den.
Om du menar någon annan fläkt så får du gärna förklara mer ingående vilken, så får du hjälp.

Klickandet vet jag inte något om då jag bara haft automatlådor i mina bilar.

Knaket kan mycket väl vara det du säger. Ganska vanligt (men inte allvarligt eller jättedyrt) problem på dessa bilar. Övre lagringen och gummibussningen (heter det så?) kan behöva bytas. Tror lagringen kostar 700 kr och gummit 200-250 kr.

Hoppas att det hjälper någorlunda. Som sagt, återkom gärna.
av burtan
Fläkten jag menar är utblåset precis över stereon, vet inte om det var den du menade.
Ljudet från vänster fram har försvunnit åtminstånde för tillfället, kan det ha att göra med att det har varit blött idag?
av burtan
Klonket från vänster framhjul var värre än någonsin idag så jag åkte till mor&far för att titta lite närmare på vad det kunde vara.
När jag tog bort hjulet märkte jag att det gummi (genomslagsgummi?) som ska sitta längst ner på fjädern hade halkat upp lite (inte mycket, 5cm på fjädern) så jag drog ner den och gjorde rent lite i fjäderkoppen och vips så var ljudet borta. Har bara åkt ca:3 mil efter det så jag ska väl inte vara för snabb att ropa hej men det verkar lovande:)
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]