Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo har nästan alltid nya bultar med i sina "reprationspaket" där bultaran sitter med låsvätska. volvos bultar har en typ av låsvetska som är på bultarna.

men allt det här vat du ju redan, men tanke på alla motorer du byggt...

När stål priset gick upp för några år sedan så ändrades mängder med skruvskallar till mindre dimansioner, antar att det är av kostnadsskäl, o inget man kan skylla på konstruktörerna.
Nefix skrev:Betalde 7900:- för min service, förutom nice price service var det kamremsbyte, bränslefilter och rengöring av vevhusventilation.
Vad är det som ingår i en "Nice Price service"?
Ringhede skrev: Har jobbat på Volvo i ca 20 år, både personvagnar och lastvagnar.
...och vet fortfarande inte att det heter skruv och inte bult, om det finns gängor på den? :wink:
:twisted:

(Jobbade själv i Skövde mellan -89 och -93, Lastvagnar F-fabriken, utom sista halvåret då jag var på yttre monteringen i "nya" fabriken :-)-) )
CarMan skrev:Volvo har nästan alltid nya bultar med i sina "reprationspaket" där bultaran sitter med låsvätska. volvos bultar har en typ av låsvetska som är på bultarna.

men allt det här vat du ju redan, men tanke på alla motorer du byggt...

När stål priset gick upp för några år sedan så ändrades mängder med skruvskallar till mindre dimansioner, antar att det är av kostnadsskäl, o inget man kan skylla på konstruktörerna.
Vad är det för fel på loctite? Borde ju passa för att hushålla på de fruktansvärt dyra bultarna?
Det är helt enkelt för svårt att kvalitetsmässigt inom montageindustri garantera loctite som appliceras manuellt.
Det finns krav på renhet, mängd, temperatur, lagringstid mm. Det blir för operatörsberoende. Då är det enklare att sätta dit nya förpreparerade skruvar.
CarMan skrev:Nä, varför ska man byta den?
man byte heller inte kolvar, eller vindruta :wink: (inte siktigt samma, men)
Klart som fan man ska byta vattenpump!! löphjul och spännare.. Har hört att volvo inte gör detta alltid, det är precis lika viktigt som att byta själva remmen..
Andra verkstäder gör då detta på rutin... fy vad tråkigt vid 24000mil när vattenpumpen skär och sliter av remmen, bara för att "Volvo" inte byter denna, så mycket mer jobb/pengar blir det inte när man ändå är där och grejar..
yuphin skrev:
Nefix skrev:Betalde 7900:- för min service, förutom nice price service var det kamremsbyte, bränslefilter och rengöring av vevhusventilation.

Vart servade du bilen?
Bilbolaget Umeå var det.
Angående bult eller skruv.
Jo jag vet mycket väl skillnaden men oftast kallar man skruv för bult. (även om det är fel)
T.ex. många pratar om 4 eller 5 bultade hjul på bilen (fälgar)

Jo som det har påpekats av bl.a. CarMan så har jag byggt en hel del motorer, åtminstone varit delaktig vilket nog är en bättre beskrivning då det finns lite felfinnare här.
Jobbar man på en monteringslina så gör man oftast bara enstaka tempon men har då arbetat med de flesta tempon längs dessa flöden och dessutom gjort en del blockbyten mm vilket betyder i stort sett totalt montage.
Dessutom plockat fram åtskilliga tusen bultar (ursäkta skruvar) till monteringar på Volvo personvagnar och lastvagnar (som de hette då)
Dock har jag inte byggt några nyare moderna motorer men har tillräcklig ödmjukhet för att fatta att man kan lära sig sådant också om man tar reda på fakta före man börjar jobba.

Angående förbelagda låsmedel så vet jag en hel del om det med men har lärt mig på senare tid. (en hel del mer än normalfallet för mekaniker)
Den som är förbelagd på de flesta skruvar som har sådant och ser ut som färg i gängorna på skruvar är inte motsvarande som låsvätska typ Loctitet (firmanamn)
Denna typ av förbelagd låsning ger endast friktionslåsning till skillnad från andra typer som är av limtyp och ger en kemisk låsning av skruvförbandet.

Men sedan så finns det förbelagd lås av kemisk typ och har då microkapslar med låsvätska som vid montering av skruven knäcker microkapslarna och låsvätskan frigörs.

Att på egen hand välja att låsa skruvar med flytande låsvätska går jättebra om man ser till att rengöra gängor väl och ser till att de är fria från olja eller andra föroreningar.
Dock måste man då veta vilken typ av låsvätska som skall användas till aktuellt skruvförband. Mer om detta finns att finna hos tillverkare av låsvätskor mm.
Orsaken till att jag har hyffsat bra koll på låsning av skruvförband är att företaget där jag numera arbetar så använs olika typer av förbelagda gängor med båda teknikerna av dels friktionslåsning och med microkapslar samt en hel del av flytande låsvätskor på olika typer av förband och med olika material samt en del olika typer av ytbehandlingar på metalldelarna.

Men sedan så är det så att vissa skruvförband, ofta med vinkeldragning, har medfört att skruven har förlängts eller påverkats och inte får återanvändas enligt tillverkarens krav för säkert skruvförband. Då ska skruven alltid bytas.

Ödmjukhet inför skruvförband är viktigt då det är en mycket komplex del av denna typ av teknik. T.ex. att det numera finns självgängande skruv som blir självlåsande vid montage.
Hur man gör vid demontering och återmontering av dessa har jag inte lärt mig ännu men det kanske finns någon här som kan mer om sådant.
Alltså inte typ plåtskruv (ursäkta namnet men skruven är inte av plåt utan för plåtmontage, precis som träskruv inte är av trä :D ).
Denna typ av skruv heter "Taptite"
http://www.finnveden.com/en/Finnveden-B ... teAnatomy/

Tillverkare "Bulten" (OBS nu pratar vi om skruv)

mvh Roland
Ringhede skrev:Jobbar man på en monteringslina så gör man oftast bara enstaka tempon men har då arbetat med de flesta tempon längs dessa flöden och dessutom gjort en del blockbyten mm vilket betyder i stort sett totalt montage.
Jag roterade runt på alla tempon på yttre monteringen, utom motorprovningen.

:)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Stämde ju rätt bra med några felko[…]

Blev ett köp av nya sommarhjul igår. Ho[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Finns det någon expert på det i Sk&ari[…]

Fick bilen igår! :-D IMG_2056.jpeg IMG_2[…]