Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oerfaren
Hejsan det är så att jag har problem med 240n, i förrgår skulle jag fara iväg efter att den stått i -10 några timmar, det var blandat väldigt lite gykol i den då en kylarslang hade låssnat och jag inte hade mer hemma. men jag startade och den gick bra så jag körde kanske 10 minuter, och då började tempmätarn vara uppe på max så jag stannade och slog av den och lät den kallna ett tag och sen fortsatte jag men jag hann inte mer än kanske 500m till 1km så var den uppe i samma temp igen så då stannade jag och öppnade locket på expansionskärlet och då tryckte han ut de mesta av vattnet. Aja jag väntade i kanske 20 och sen körde jag hem den resterande dryga kilometern, och ställde in bilen i garaget.

Sedan lät jag den stå över natten och så tänkte jag att den kanske ändå var dags att byta kylarvätska så jag tömde bilen på allt öppnade avtappningspluggen osv och sen så fyllde jag på med nytt och tänkte att allt skulle vara frid och fröjd men då jag kör max 1 km utan värmen på inne i bilen vill den koka men om jag har på värmen så går den i alla fall 4 km utan att koka men slår jag av värmen (komer ganska normalt med värme) går den upp i topp på mätarn och trycker ut vätskan om jag öppnar locket på expansionskärlet.
Än så länge hade jag bara kört med vatten i den men då det började bli sent och det var kallt ute så fyllde jag på typ 2-3 liter outblandad kylarvätska och lät den stå på tomgång (var varm) i 10 min i förhoppning att det skulle blandas och sen stängde jag av den (då hade tempmätarn skunkit en bit ner, till mellan normalvarm och kall)och lät den stå ute under natten och nu ikväll var jag och kikade och då har det frusit en liten skorpa i expansionskärlet och övre kylarslangen från kylarn till topplocket är genomfrusen medans nedre kylarslangen mellan vattenpumpen är mjuk och det känns att det är vätska i den.

Så med den infon ni har vad tror ni felet är? Vattenpumpen? Termostaten? Eller kan det vara luft i systemet?
av Hemulen
Tyvärr är nog risken stor att toppackningen gått. Om så är fallet får du kanske även plana toppen. När man gjort arbetet klart lär man nog fylla på glykol i systemet och inte köra på bara vatten :wink:
av oerfaren
Okej, men borde den inte dra vatten då? för det vitryker inte mer än vad den gjort förut då man får upp tempen. Och den verkar inte trycka ut på utsidan heller.
av Arne
Ja, du ska inte köra med rent vatten och sen fylla i ren glykol och tro att det räcker. Blanda 50 % glykol och vatten i en kanna och häll sedan i kylsystemet.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag hade en 240 stod förra vintern ute, som jag bara hade fyllt vatten i, och den klarade sig hur bra som helst, inga fel på kylare eller motor. Var kanske kvar en aning glykol sen tidigare i värmeelementet etc men inte mycket.

Det är nog din termostat som lagt av eller impellern på vattenpumpen som i princip helt står still. Jag fick termostathaveri för ett par veckor sedan, kom 6-7 km efter kallstart och sen började det koka, körde ytterligare 15km och sen la bilen av ;)
av Rådlös
Man skall ALLTID ha glykol i kylarvattnet. Oavsett om det är sommar eller vinter. Till och med om man kör bilen i tropikerna.
Anledningen till detta är att glykolen också innehåller rostskydd, eller korrosionsskydd som det också heter.
Har man inte det så förstörs motorn inifrån av rost. Under tiden tills motorn har havererat så bildas det slamproppar av rost i kylsystemet. Dom täpper till kylkanalerna så att fel som det signaturen oerfaren beskriver, uppstår bland allt annat elände.
av oerfaren
Jo tror nån tidigare ägare kört utan glykol för vattnet är brunt då det kommer och det är beläggningar lite här och var. finns det nått medel som kan lösa upp sånna proppar?
av Rådlös
Kylarrens finns säkert på välsorterade bensinstationer eller stormarknader. Annars är det väl citronsyra som gäller, men jag har ingen erfarenhet.
Dessvärre är det nog så att man aldrig får bort all rost med dessa preparat. När det börjat rosta så blir ju stålet som poröst och upplöst. Det kommer alltid att ge ifrån sig rost och färga vattnet, om man inte lyckas få bort rosten på mekanisk väg, och det är näst intill omöjligt i en bilmotor.
av volvoyamha
Nu skall vi inte vara nere här heller, och kanske låta yterligare en volvo gå till skroten!!

Börja med att ta bort termostaten (bilen kommer inte upp i temp lika fort, och det sliter på motorn ja jag vet) men då märkare du fall han pumpar runt vattnet eller inte (han kokar fall han inte pumpar runt)

Kör kylar rensmedel

Kokar han så bytt vatten pumpen!

Och går det inte då har du en propp någon stanns och då fínns faktiskt rensband!! att rensa kanalerna med!! och kombinher detta med cintronsyra/ kyl rens!

Mvh

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]

Hej! Haft en XC60 2019 i lite drygt ett år […]