Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#468092
Du har rätt, jag formulerade mig fel. Men genom att blockera ventilen kan man skilja på fel i tomgångstyrningen (kärvande ventil, t ex) och fel på inställningen av spjället (eller läckor...), och det var ju precis det Mussli99 var ute efter.
#468094
Finns ett funktionstest man kan köra på startmotorn med felsökningsdosan till lh2.4, du lär väl ha regina sprut med jag vill minnas att det fungerar likadant....

-Slå till tändningen
-Öppna diagnostikboxen och anslut väljarkabeln till uttag 2
-Tryck in knappen 3 gånger, varje tryckning 2 sekunder

Nu ska följande börja arbeta i takt med diodens blinkningar:

>spridarna
>tomgångsmotorn
>kolfilterventilen ( b234f )
>kallstartspridaren ( om sådan finns )

Detta fortsätter tills du slår av tändningen. Du hör klart och tydligt om tomgångsmotorn arbetar eller inte.
#468256
Hej

Har fixat felet verkar det som..

- ohm mätning av tomgångsmotorn. (3,6 ohm)
- bytte insug och spjällhuspackning. Ingen förbättring dock...
- rengjorde tomgångsmotorn en tredje gång med spisrengörning sedan smörjde jag med WD-40.(Motionerade tomgångsmotorn med en instrumentmejsel)
- körde funktionstest och noterade att tomgångsmotorn jobbade.

Startade upp och vips så hade jag normal tomgång, måste löst upp skit som sen störde funktionen i tomgångsmotorn de första gångerna. Tack för alla tips och råd.

Mvh
Micke

:party: :party: Hahaha

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]