Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mali78
Hej!
Har kollat runt lite här angående krånglande kombiinstrument. Nu har mitt också ballat ur.
Eftersom plånboken är lite tunn just nu så undrar jag om det funkar bra att stoppa in ett begagnat instrument?

Som jag har läst mig till så ska det gå bra att byta till ett instrument som gått mindre än vad bilen gått. Stämmer det?

Måste jag lämna in bilen på volvo efter bytet för någon eventuell mjukvaruinstallation?

Är det det jävligt svårt att byta? Finns det någon bra guide till hur man gör?

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av CarMan
Om du tar från rätt modelår så funkar ett begangat. Men du måste in för att ladda mjukvara.
Sen skule inte jag köpa ett begagnat instrument till en 2002 eller 2003:a (är lite som att slänga pengarna i sjön)
av Bengt A
Busenkelt att byta. 4 skruvar + en kontakt. Tar ca 4 minter för en tränad gubbe!
av mali78
Är det bättre att lägga 10.000 på ett nytt kombiinstrument än 2000:- för ett begagnat?
Är dom nya av bättre kavlitet än dom gamla?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har aldrig sett nån med bytt instrument som har pajat (men det kanske dom gör om 8år?)
det är ju istort sett bara på MY02 & 03 dom pajar.

Sen tror jag du klarar dig med 8000:- för ett nytt inklusive bytat & mjukvan (kan du verkligen köpa ett begagnat för 1000:- exklusive byta & mjukvara?)
av Petterpunktastrom
Läste runt lite på andra forum. Där rekomenderades att "baka" instrumentet i ugnen efter att man plockat bort alla plastdetaljer som gick och klätt in resten av de känsligare delarena (displayer, dioder) med alufolie.

Lägg plant i ugnen, baka 275 grader i 5-7 minuter skulle tydligen löda om kortet automatiskt.

Tror inte jag testar själv (har skenande klocka). Men du kan ju prova om du ändå ska köpa ett annat som sista utväg...

Tänker dock plocka bort och köra med varmluftspistol då jag tror att jag har lite bättre kontroll över effekten...

Man ser på en lödning när den smält då den blir spegelblank. När den svalnat blir den aluminium-matt.
av mikebike
Petterpunktastrom skrev:Läste runt lite på andra forum. Där rekomenderades att "baka" instrumentet i ugnen efter att man plockat bort alla plastdetaljer som gick och klätt in resten av de känsligare delarena (displayer, dioder) med alufolie.
Eh, och aluminumfolie är en utmärkt isolator?

Petterpunktastrom skrev:Tänker dock plocka bort och köra med varmluftspistol då jag tror att jag har lite bättre kontroll över effekten....
Ja, varmluftspistol eller lödkolv är nog bättre. Fördelen med lödkolv är att man kan tillföra nytt tenn (med flussmedel!)
av Petterpunktastrom
joakim__ skrev:jag lödde om en ic krets nät jag hadde rusande klocka tog 30 min o fixa
annar finns det ju flera länkar om instrumetproblem
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=55735
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... IM#p230253
http://www.auto-instrument.se/tjnster.htm

VIlken ic krets var det som klockan låg på?

Alufolie är en dålig isolator, men en bra reflektor.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]