Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
1.8F och 2.0F är träbockar till motorer men håller gör de trots allt. D5 är inte felfri heller med spjäll som slutar fungera osv.

2.0D har dyrt partikelfilter men nåt fel på motorn eller problem med hållbarheten har jag inte hört nåt om?

1.6D är ett samarbete mellan PSA och BMW (Mini) från början. Om Volvo varit med och petat vet jag inte men jag håller det för osannolikt med tanke på hur ägarbilden såg ut då.
av viktore
andreas_lofgren skrev:1.8F och 2.0F är träbockar till motorer men håller gör de trots allt. D5 är inte felfri heller med spjäll som slutar fungera osv.

2.0D har dyrt partikelfilter men nåt fel på motorn eller problem med hållbarheten har jag inte hört nåt om?

1.6D är ett samarbete mellan PSA och BMW (Mini) från början. Om Volvo varit med och petat vet jag inte men jag håller det för osannolikt med tanke på hur ägarbilden såg ut då.
D5 är inte en helt felfri motor, motorer som är helt felfria är närmast utopi.
Hållbarhetsmässigt är det inga fel på motorerna du nämner, men tar man andra aspekter i beaktande så är det inte lika roligt. Effekt/bränsleförbrukning och inte minst det faktum att de är en cylinder kort.

Angående 1.6d är det något jag har för mig jag hört för längesedan, att Volvo varit ansvariga för att anpassa motorn till Volvo/Fordkoncernens applikationer. Har för mig att den även tillverkas i Skövde? Kan iochförsig vara 2.0d jag tänker på också. Någon som är mer insatt i 1.6d får gärna räta ut.
av Lövet
Jag vet inte de exakta detaljerna heller kring hur 1.6D hamnade i Volvo men från början är den i alla fall ett samarbete PSA/BMW för att sitta bland annat i Mini och Citroen/Peugeot.

Håller med att en "riktig" motor ska ha fler än 4 cylindrar. D5 har ju också fördelen att den inte kräver nåt partikelfilterbyte vilket drar ner servicekostnaderna ordentligt.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Nackdelen med att köpa motorer är också att man sällan får tillgång till den senaste tekniken då originaltillverkaren gärna sätter de nyaste generationerna i sina egna bilar (Peugeot etc). Efter ett-två år släpper de tekniken till andra.

Å andra sidan är förmodligen inte Volvo Cars i den positionen att de har råd att utveckla egna motorer längre med de volymerna man har så detta är nog något vi får vänja oss med.
av bilmekarn
Jag tänkte byta upp mig från min V70-03 2,4. De V70 2,0F jag har servat ser ju ut som Ford-motorer och -växellådor. Finns det nån V70 -09-10 med svensk bensinmotor? Jag gillar generellt inte Ford...
av ZizzoZ
andreas_lofgren skrev:Jag vet inte de exakta detaljerna heller kring hur 1.6D hamnade i Volvo men från början är den i alla fall ett samarbete PSA/BMW för att sitta bland annat i Mini och Citroen/Peugeot.

Håller med att en "riktig" motor ska ha fler än 4 cylindrar. D5 har ju också fördelen att den inte kräver nåt partikelfilterbyte vilket drar ner servicekostnaderna ordentligt.
DRIVen har partikelfilter som ska bytas. Men D3an har även den "självrengörande". Såsom D5an.
av Petzzon
bilmekarn skrev:Jag tänkte byta upp mig från min V70-03 2,4. De V70 2,0F jag har servat ser ju ut som Ford-motorer och -växellådor. Finns det nån V70 -09-10 med svensk bensinmotor? Jag gillar generellt inte Ford...
2.5T samt 2.5FT är svenska tillverkade i Skövde. I grunden samma underbara femcylindriga motor du har idag dock med turbo och mer effekt....och dessvärre törstigare
av bilmekarn
Petzzon skrev:
bilmekarn skrev:Jag tänkte byta upp mig från min V70-03 2,4. De V70 2,0F jag har servat ser ju ut som Ford-motorer och -växellådor. Finns det nån V70 -09-10 med svensk bensinmotor? Jag gillar generellt inte Ford...
2.5T samt 2.5FT är svenska tillverkade i Skövde. I grunden samma underbara femcylindriga motor du har idag dock med turbo och mer effekt....och dessvärre törstigare

OK! Tack för svaret, men alltså inga sugmotorer?
av Petzzon
bilmekarn skrev:
Petzzon skrev:

OK! Tack för svaret, men alltså inga sugmotorer?
Nix tyvärr inte
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]