Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcbe
Henry_Fågeljazz skrev:Ok, tack för svar.

Det jag hoppas på är att jag även i fortsättningen ska kunna få en "äkta" volvodiesel till min bil. D5-motorn har varit och är erkänt slitstark och tålig.

Senaste uppgradering av D5 gjordes väl till MY10.

/H
Du kan vara lugn, framtiden siar om 100% svenskbyggda motorer.
av Lövet
Var en motor är byggd är nog en av de sämsta indikatorerna för hur bra den är.
av Petzzon
andreas_lofgren skrev:Var en motor är byggd är nog en av de sämsta indikatorerna för hur bra den är.
Säkert till viss del sant. Men förutom att värna om att jobben stannar i Sverige så har i alla fall inte Fords motorer historiskt sett vart nått man hurrat över precis.
Kanske skillnad idag, oavsett detta måste vi leva med dom ett tag framöver tills större strategiska beslut är tagna.
av Lövet
Det är mera detta jag tänker på:

"Det jag hoppas på är att jag även i fortsättningen ska kunna få en "äkta" volvodiesel till min bil. D5-motorn har varit och är erkänt slitstark och tålig."

Saabs T7 motor är exempelvis både konstruerad och byggd i Sverige. Finns väl ingen motor som rasat så mycket.
av Petzzon
andreas_lofgren skrev:Det är mera detta jag tänker på:

"Det jag hoppas på är att jag även i fortsättningen ska kunna få en "äkta" volvodiesel till min bil. D5-motorn har varit och är erkänt slitstark och tålig."

Saabs T7 motor är exempelvis både konstruerad och byggd i Sverige. Finns väl ingen motor som rasat så mycket.
Vart kom Saab in i bilden?? Volvodieseln är väl känd för att va precis det trådskaparen beskriver eller?

Att Saab haft problem med vad jag misstänker är en bensinmotor betyder ju inte att volvos nästa generation skulle få det eller?
av lobbysleeper
Saabs t7 nämndes som exempel för att andra än TS verkade tro att bara för en motor är svensktillverkad så betyder det bra kvalitet... Inte mer än så.
av Petzzon
lobbysleeper skrev:Saabs t7 nämndes som exempel för att andra än TS verkade tro att bara för en motor är svensktillverkad så betyder det bra kvalitet... Inte mer än så.
Långsökt i mina ögon men men......

Det viktiga var ju att det var en Volvodiesel iofs innebär det ju svenskt men......
av Lövet
Det är slutsatsen att eftersom en motor är svensktillverkad så blir den slitstark och tålig som är fel.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Jag är naturligtvis medveten om att det inte finns något självklart likhetstecken mellan svensk tillverkning och en bra motor.

Det är bara det att jag gillar den "svenska" D5:an och har mycket goda erfarenheter av den och dess föregångare. När det gäller motorillverkningen i Skövde har man dessutom genom åren visat prov på en förhållandevis hög kvalitetsnivå generellt.

Sedan måste jag erkänna att jag är lite känslomässigt belastad. Jag vill ha en torslandabyggd Volvo med motor från Skövde. Det är inte rationellt grundat, men vem har sagt att känslor är rationella? 8)

Jag vill i detta sammanhang meddela att jag gärna äter kött från Brasilien och låter mig behandlas av läkare med utländsk bakgrund osv. Det är bara på vissa punkter jag är lustig, exempelvis när det gäller Volvo. :D

Hälsningar

Henry
av viktore
andreas_lofgren skrev:Det är slutsatsen att eftersom en motor är svensktillverkad så blir den slitstark och tålig som är fel.
Visst har du rätt i SAAB och T7.
Kollar man på Volvo tycker jag dock att slutsatsen är korrekt. De motorer från andra tillverkare som Volvo använt i vissa modeller har knappast varit några juveler som tillfört något till varumärket, enda undantaget jag kan komma på skulle isåfall vara VW/Audi TDIn som man använde på 90-talet vilken var en bra motor.

Mitsubishi motorerna i S/V40 var snåla men hade stora problem med igensotning och Fordmotorerna man använt på senare dagar(1.8,2.0 m fl) kan jag inte komma på något positivt med. 1.6d kan man väl iochförsig inte klaga på, mig veterligen så har dock Volvo själva varit framme och pillat i den.

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]