Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Tjenare,

Lämnade in min bil för ca en månad och 160 mil sedan för att byta fjäderbenslagringar fram på båda sidor eftersom det klonkade och lät som fan.

Hämtade bilen på verkstaden och allting var tyst och fint tills för en- två veckor sedan när det började låta igen från höger sida. Tittade på fjädern och den låter och beter sig lika dant som den gjorde när lagringarna var trasiga.

Så min fråga är . Är det verkstaden som har gjort ett dåligt jobb eller kan det vara så illa att den har "ätit upp" lagringen igen på så kort tid? Vad har jag för garantier/ vad kan jag kräva av killarna på verkstaden?
Du borde åtminstone kunna kräva en förklaring på problemet! Killarna borde värna om sina kunder, om inte är det bara att ta i med hårdhandskarna :wink:

Men det låter minst sagt märkligt att de skulle gett sig efter 160 mil, det är något som är fel. Antingen fel på de nya lagringarna eller också ett slarvigt jobb!
1. garanti har man bara om man skrivt ett avtal där nån utlovar garanti, det är alltså helt friviligt att lämna garanti.
2. reklamation har du rätt till, det är inte samma sak som garanti.

om du i detta fall har rätt at reklamera beror helt på vad det är för jobb du beställde. Om du beställt jobbet byte fjäderbenslagring på grund av att du själv tror att det är det som låter, så kan du bara reklamera det som rör deta jobb. (ljudet har verkstan inte gjort nått åt)

Om du istället bestält jobbet. del låter knak om min bil, då ska ju verkstan felsöka. Efter en felsökning så kommer du få att kostnadsförslag å en åtgärd & en beskrivning o detta löser dittt fel, eller om verkstan tror att detta löser felet (dom frågar somom du vill schansa på at byta den delen som dom specifiserat)

förstod du skllnden?
CarMan skrev:1. garanti har man bara om man skrivt ett avtal där nån utlovar garanti, det är alltså helt friviligt att lämna garanti.
2. reklamation har du rätt till, det är inte samma sak som garanti.

om du i detta fall har rätt at reklamera beror helt på vad det är för jobb du beställde. Om du beställt jobbet byte fjäderbenslagring på grund av att du själv tror att det är det som låter, så kan du bara reklamera det som rör deta jobb. (ljudet har verkstan inte gjort nått åt)

Om du istället bestält jobbet. del låter knak om min bil, då ska ju verkstan felsöka. Efter en felsökning så kommer du få att kostnadsförslag å en åtgärd & en beskrivning o detta löser dittt fel, eller om verkstan tror att detta löser felet (dom frågar somom du vill schansa på at byta den delen som dom specifiserat)

förstod du skllnden?
Aja men han har väl ändå garanti på sakerna som bytades!
Ja reservdels garanti har man på volvo delar, men i detta fall tolkar jag det inte som det är fel på nån reservdel.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]