Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

maba skrev:Bilprovningen säger:

"Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna."
Vägverket säger såhär:
"Hjulen får ha vilken storlek som helst så länge det inte tar i vid fullt rattutslag och att full fjädringsväg bibehålls, alltså får man ha bredare också." (Givetvis får inte rullomkretsen ändras så att en felvisning uppstår, förut sa man 5%, och om jag minns rätt, så har man idag tagit bort 5%-gränsen och säger bara helt enkelt att visningen inte får fela..)
Ronnbaeck skrev:Tja!
Mor och Far har köpt ny bil (V70 D5 AWD AUT MOMENTUM MY11) Vi valde 18" fortuna fälgar till sommaren och 16" oden fälgar till vintern. Vid leveransen så upptäcktes det att det var plåtfälgar på bilen med 205/60 R16.

Men då upptäckte jag ett annat problem som jag läste på http://www.volvocars.se. Det står nämligen att alla v70, utrustade med motorerna: 2.0, 2.0F, 2.5T, 2.5FT, DRIVe, D3 med "Oden" ska ha 7x16"med däck 205/60 R16, medan D5 och D5 AWD "Oden" ska ha 7x16"med däck 225/55 R16... alltså har vi fått fel däck från början!

Kan också säga det att oden fälgar kostar 10000kr (eller ingår om du väljer kinetic och uppåt) och de plåtfälgar vi fick på bilen kostar 2000kr. Säljaren säger då att de 16" vi fick välja på sidorna skulle max få kosta 8000kr.

Så hur har det gått?
Jo.. pappa hade redan valt fälgar och ville inte ändra sig, taskigt mot säljaren. Fast det gör inte så mycket att odenfälgarna har bättre kvalitet, vi tycker ändå inte oden är så snygga. Men säljaren skulle skicka de nya fälgarna och de nya 225/55 däcken! .. men allt ordna sig och snygga vinterfälgar fick iaf!
http://www.specialfalgar.se/images/arti ... _Aspen.jpg

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]