Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
llesrof skrev:
andreas_lofgren skrev:
mikebike skrev:Nya bilen har haldex och antisladd. Första snön kom idag, så vi får se om jag våga koppla ur DSTC och provsladda lite. :)
Det vågar du definitivt, DSTC kopplas inte ur helt ändå och parerar om det sladdar för brett.
Jag är uppfödd på framhjulsdrivna bilar och jag upplever min XC70 som rätt giftig när jag kopplar ur DSTC. Gasa och vrid på ratten och man får världens bakvagnssladd snabbare än man hinner säga "shit..!".
Ja, en framhjulsdriven bil sladdar ju inte när man gasar. :wink:

Jag har haft ett antal bakhjulsdrivna bilar, bl.a. Alfa GTV6 och 75 3.0.
Min V70 AWD var betydligt lugnare vid gaspådrag....
av burtan
llesrof skrev:
burtan skrev: Har slagit tankarna om en xc70 äldre än 03 ur huvudet och istället riktat uppmärksamheten mot s60.
Har tittat på "vanliga" s60 utan awd, stor motor osv men så idag fick jag se en annons på en Volvo S60 AWD Business 2,5T 210hk - 03 för 79 000kr som hade gått mellan 10 000-11 000mil.
Det är rätt stor skillnad mellan XC70 och S60."Stor motor" får du på köpet om du väljer en XC70 då bensinvarianten alltid är 2,4/2,5T. VIsst, de ligger högre i pris än en S60 AWD och den vanliga framhjulsdrivna S60:n, men man får en jäkligt skön bil som är hur smidig som helst när man skall packa in en massa saker. Sedan är jag torsk på det lite tuffare stuket på XC70 med oclackerad plast och aningens högre markfrigång :mrgreen:
Jag hade helt klart valt en xc70 om det inte hade varit för problemen med visko på äldre modeller. Nu blir ju -03 och uppåt lite för dyrt för min del om jag inte väljer en bil som har gått väldigt mycket men jag värderar låga miltal högt.
Den olackerade plasten och det tuffare stuket är det jag gillar också men i det här fallet får plånboken bestämma :cry:

En fråga när jag ändå är på gång:
Är kamrems bytet vid 16000mil/8år det första bytet eller byts den någon gång tidigare på s60-03?
av Lövet
burtan skrev: En fråga när jag ändå är på gång:
Är kamrems bytet vid 16000mil/8år det första bytet eller byts den någon gång tidigare på s60-03?
Drivlinan är helt identisk mellan S60 AWD och XC70 AWD så kamremsbyte sker samtidigt oavsett modell. Såvitt jag kommer ihåg rätt är det 16k mil som gäller.
av burtan
andreas_lofgren skrev:
burtan skrev: En fråga när jag ändå är på gång:
Drivlinan är helt identisk mellan S60 AWD och XC70 AWD så kamremsbyte sker samtidigt oavsett modell. Såvitt jag kommer ihåg rätt är det 16k mil som gäller.
Är det 16000mil/8år eller är det 16000mil/10år? (har hört båda).
Bilen jag är sugen på har bara gått ca:10000mil men är ju snart 8 år gammal.
av Lövet
Byt vid 8 år i så fall. Kamremsbyte är billigt. Kamremsbrott är dyrt.
av burtan
I stället för att starta en ny tråd fortsätter jag i den här.

I tisdags var jag och köpte en Volvo s60 2,5t -04, vid provkörning var allt frid och fröjd.
När jag kom hem märkte jag att det lät konstigt från vänster framhjul, ett knarrande/klonkande ljud när jag kör i ojämnheter/vägbulor (det hörs bara vid låga hastigheter).
Om jag öppnar huven och gungar upp och ner på framvagnen kommer ljudet från toppen av stötdämparen, alltså där dämpare/fjäder fäster högst upp. Vad kan vara fel?
Det sitter så vitt jag vet någon slags bussning där, kan det vara den?
Jag är helt värdelös på bilar därför frågar jag er.

Jag tänkte lämna in den på verkstad i morgon så får dom lyssna men är det någon som har haft samma fel och kan berätta vad det kostade ungefär att fixa?

Mvh: Nybilsägare med blandade känslor.
av Tartryffel
Mycket vanligt fel. Lagringen är antagligen slut, eller gummibussningen. Sök på klonkande här på forumet så hittar du massor.

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]