Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Idag när jag skulle tanka fick jag inte upp luckan till tanklocket. När jag trycker på knappen händer det ingenting, luckan går inte att få upp. Jag hade inte tid att undersöka det närmare utan hoppas att det går bättre imorgon. Har ni råkat ut för det här på era bilar? Hur löste ni det då?
av Steff 99
Peanuts skrev:Idag när jag skulle tanka fick jag inte upp luckan till tanklocket. När jag trycker på knappen händer det ingenting, luckan går inte att få upp. Jag hade inte tid att undersöka det närmare utan hoppas att det går bättre imorgon. Har ni råkat ut för det här på era bilar? Hur löste ni det då?
Visst , det har nog de flesta som har en vinterbil som V70 II.
Min lucka frös ständigt förra vintern, jag frågade hur jag skulle kunna tanka utan att först ställa bilen i garaget, svaret var "använd en skruvmejsel o bryt upp luckan,"
Jag frågade också vem som skulle stå för detta när den skulle lagas....."det är väl din bil" och det kunde jag inte säga emot !

Du är alltså inte ensam med problemet :-)-)
av lobbysleeper
Har för mig mitt lock också frös nån gång förra året. Visst kan man bända, eller kanske knacka/bumpa med handen o försöka spräcka isen.

Men frågan är om det är låset (jobbigt) eller om det är gångjärnen som fryser, i så fall mindre risk för skador vid milt nyttjande av våld.
av Steff 99
Det är låset som fryser, eftersom vid vissa tillfällen när det väl hade öppnat, så gick det inte att få det att låsa utan luckan stod öppen
av Cox
Hände på min förra bil med, en Ford Mondeo jag löste problemet genom att stoppa 2 plastkort (bankomatkort) i springan mellan karossen och tankluckan sedan tryckte jag på knappen funkade kanon varje gång. Naturligtvis måste man se till att det inte är igen isat då funkar det inte. men är det isfritt runt tankluckan funkar detta party trick väldigt bra.

//Cox
Nu kan jag ju förstås vara ute och cykla, men jag har för mig att man kan nå en "nödöppnare" på insidan av bilen bakom panelen i bagaget där påfyllningsröret sitter. Kan inte komma ihåg var jag läst detta, men detta minns jag. Om någon har mer information berätta gärna innan jag börjar riva i inredningen själv.

freezingalaskan
av Tartryffel
freezingalaskan skrev:Nu kan jag ju förstås vara ute och cykla, men jag har för mig att man kan nå en "nödöppnare" på insidan av bilen bakom panelen i bagaget där påfyllningsröret sitter. Kan inte komma ihåg var jag läst detta, men detta minns jag. Om någon har mer information berätta gärna innan jag börjar riva i inredningen själv.

freezingalaskan
Existerar en sådan (och det låter högst rimligt att den gör det) så måste det ju stå i instruktionsboken. Som visserligen är romantjock, men ändå. Det finns ju ett index längst bak.
av Twendor
Nødåpneren finnes på høyre side bak deksel. Står beskrevet i instruksjonsboken hvordan man løser den ut. :-(O)
Får bare håpe at man får opp bagasjeluken, og at denne ikke er frosset igjen den også. :mrgreen:
Hadde ved et par tilfeller problemer med dette forrige vinter på min XC60 også.
En gang måtte jeg anvende varmt vann for å få opp tanklokket. Jeg mener at dette er noe som har blitt et lite problem på de siste årsutgavene.( Tror det anvendes plast/bakkelitt i låsepinnen til tanklokket).
Twendor
Användarvisningsbild
av supersonic
Undrar om kvaliteten på Volvobilarna blir bättre eller sämre med Geely som ägare. Tror Sverigedirektörerna och Geely har lite olika syn på Volvos framtid. Ogillar sådan här läsning, en Volvo ska man väl för tusan kunna tanka med på vintern. Samma problem med min XC60, ibland. Jag har kört mest Volvo i livet men även en del andra märken och jag är inte riktigt imponerad av kvaliteten jämfört med vad Volvobilarna kostar.
Undra om inte detta kan åtgärdas på samma sätt som tidigare årsmodeller (MY08 t.ex) av V70, där dörrlåsen frös på vintern så man inte kunde låsa bilen. Jag råkade ut för detta.
Volvo har ett servicemeddelande för detta, de fettade då in låsen med ett annat fett som är mer vattenavstötande/fryståligt (ungefär).

Kanske tanklockslåset också behöver denna smörjning.

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]