Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av smygaren
Hej allesammans!

Skall strax beställa 2000 mila service på min V70 04:a.
Kostnad 3006kr.
Det enda man byter är olja filter och multifilter (luftfilter) samt sedan går man över ett antal punkter.

Är inte det rysligt mycket pengar för en sådan enkel service??

Är det någon annan som har pris erarenhet av liknande enkla service??

Man mäste väl göra den på volvos egna verkstäder för att inte få strul med maskinskade garantin, eller??
Nybilsgarantin är slut.

smygaren
Användarvisningsbild
av CarMan
smygaren skrev:Hej allesammans!

Kostnad 3006kr.
Det enda man byter är olja filter och multifilter (luftfilter) samt sedan går man över ett antal punkter.

Man mäste väl göra den på volvos egna verkstäder för att inte få strul med maskinskade garantin, eller??
Nybilsgarantin är slut.

smygaren
Enkel o enkel. det enklaste i alla servicar är ju byta dom delar som ingår. det är ju kontrollerna som är svåra!!!
av Perra N
Jo det är dyrt, hos mig och mina kollegor på allbilsverkstäderna kostar en sådan service lite under eller över 2000.
Användarvisningsbild
av smygaren
Om man servar på en icke volvo verkstad men enligt volvos service protokol ock på en kontrollerad verkstad, kan man ändå få problem med garantier och volvo assistans??
av Seafront
EU-förordningen 1400/2002/EG gäller från 2003-10-01. Alla bilverkstäder verksamma inom eftermarknaden, dvs märkesoberoende, har rätt att serva bilar som omfattas av nybilsgarantier och som bekräftelse på utförd service enligt biltillverkarens direktiv sätta sin stämpel i bilens servicebok. Detta har tidigare varit förbehållet märkeshandeln.

Bilbranschen och försäkringsbolag svarade med att ändra i villkoren… något i stil med att service och reparationer ska vara fackmannamässigt utfört.

Förordningen innebär också att sk ”originaldelar” inte behöver användas.
av Perra N
smygaren skrev:Om man servar på en icke volvo verkstad men enligt volvos service protokol ock på en kontrollerad verkstad, kan man ändå få problem med garantier och volvo assistans??
Nej, inte om delar motsvarar original och arbetet är gjort på ett fackmannamässigt sätt.
av Frigge
Problemet är att det är ägaren till bilen som ska bevisa att den är fackmannamässigt utförd, vilket inte är alltför lätt.
Glöm också all form av Goodwill om du servar bilen någon annanstans.
Bara det kan vara värt MASSOR.

/Fredrik
av boeder
[quote="smygaren"]Hej allesammans!

Kostnad 3006kr.

Nybilsgarantin är slut.

Är detta den 1:a service du gör?? 2000 mil för -04. det är bra jobbat. Är det så så är väl det lite sent för 1:a service? Har för mig att jag betalade 2300 för 2000 mila servicen och det var 2005.
Användarvisningsbild
av henka35
Precis, du borde ha minst gjort 1 service innan denna. Eftersom det är 1 år eller 2000 mil som gäller.
Annars så brukar den kosta mellan 2500 till 3500 kr hos volvo.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
har du inte servat på märkesverksta kan du ge dig den på att Volvo (inte din lokala volvoverksta) lusläser vad som står i nybilsgarantin & du får inte en enda grej extra ut över detta.
desutom så är det extremt vanligt att du får bekosta vissa slit delar som en aktoriserd verksta kan ta som goodwill, då en ick aktoriserad verksta inte kan kolla upp sånt & sälan har gotjänd personal för att utföra arbetet.
så jag vet inte om det blir billigare, möjligtvis mindre pengar vid det exakta tillfälet, men knapast i längden.

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]