Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Glädjande nog har jag fått besked att vår nya V70 D5 AWD är på ingående om någon vecka eller två.. :)
Jag fick t om registreringsnumret. En fråga dock.. Tittar jag på det regnumret i bilregistret så står det att fordonsåret är 2010? Jag vill ju påstå/hävda att jag köpt en 2011-årsmodell? :(

Ja, som sagt, jag må vara kunnig på det mesta men det här är jag helt okunnig i :) Ja, bilar överhuvudettaget... Jag vill bara att dom ska rulla.. gärna fort hehe..
av JHg
Detta ändrades år 2000, modell året är inte samma som registeringsåret.
Nej, då anger du också att det är en bil av årsmodell 2011.
Sedan kan man om man vill även ange tillverkningsdatum, även om det känns lite överflödigt.

Men en köpare är ju intresserad av årsmodellen i första hand för att kunna veta vad som förväntas finnas på just den bilen. Sällan man pratar om tillverkningsår när man köper/säljer bilar idag tycker jag.
VolvoAWD skrev:
Enzo skrev:Precis. Bilen är en 2010a, Volvos interna modellår är 2011.
Mmm, så när jag framöver säljer den kommer jag få gå ut med 2010? Det borde väl vara 2010b då?
Bilen är tillverkad 2010 men är av Volvos modellår 2011. Svårare än så är det inte.
andreas 80 skrev:Nej, då anger du också att det är en bil av årsmodell 2011.
Sedan kan man om man vill även ange tillverkningsdatum, även om det känns lite överflödigt.

Men en köpare är ju intresserad av årsmodellen i första hand för att kunna veta vad som förväntas finnas på just den bilen. Sällan man pratar om tillverkningsår när man köper/säljer bilar idag tycker jag.
Det är i allra högsta grad intressant för garantier och försäkring.
Absolut, men det är ovanligt att man skriver tillverkningsår i rubriken på bilannonser.
Först längre ner brukar tillverkningsdatum nämnas, annars är det inte svårt att få fram det via reg.nummret.

Men skriver man att bilen är en 2011, så vet alla vad man menar.
Alla sidor, typ blocket bytbil etc, använder sig av modellår när man söker.
andreas 80 skrev:Absolut, men det är ovanligt att man skriver tillverkningsår i rubriken på bilannonser.
Först längre ner brukar tillverkningsdatum nämnas, annars är det inte svårt att få fram det via reg.nummret.

Men skriver man att bilen är en 2011, så vet alla vad man menar.
Alla sidor, typ blocket bytbil etc, använder sig av modellår när man söker.
Ett tag tog bilbranschen det här med när bilen är uttagen på allvar. Ett tag fanns många 01:or BMW (lätt att se pga facelift o nya motorer) ute som angav som 00.

Men det är säkert slut med det nu, 01 låter ju bättre.

KOmiskt att Volvo började med mod 04 v. 9 2003...
PH
Enzo skrev:
andreas 80 skrev:Nej, då anger du också att det är en bil av årsmodell 2011.

Det är i allra högsta grad intressant för garantier och försäkring.
Varför skulle tillverkningsdatum vara intressant för garantier och försäkring?

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]