NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kcdg81
Hej,

Ägare till en V50 t5 av 05:ans modell. En trevlig bil...

Tänkte bara kolla och se om någon har något tips till mig. Jag upplever min bil som slö under 3000 varv, har läst mig till att den ska lämna fullt vrid redan vid 1500 men detta kan jag inte känna.

Kan det vara en kass magnetventil? Hur kollar jag upp detta på enklaste sättet?
Tack så länge.
Daniel
Användarvisningsbild
av Perra83
1500 varv låter väldigt tidigt för att vara en fulltryckare möjligtvis att en D5 klarar det. Kolla specen igen.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
T5:an är både och så att säga. För du har samma tryck högre upp, precis som en högtrycksturbo. Men det blir inte ketchupeffekt då den även arbetar direkt från låga varv!

Rätta mig om jag har fel.
/G
av Lövet
T5 är samma motor som 2.5T i V70 så det är en lågtryckare. Däremot så luras folk av vad vridmoment på låga varv är för något. Det är effekt som rör bilen framåt och max effekt har du verkligen inte vid 1500 varv.

Har själv haft en S40N T5 och det är vid 3-4 tusen varv som bilen vaknar till ordentligt, oavsett vad det står i katalogen.
av viktore
Begreppen hög och lågtrycksturbo är en evig plåga som lever kvar sedan 740-tiden. Läs gärna vad jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 66#p379266

Kort sagt så är begreppen fullständigt utdaterade. Laddtryck har i dagens motorer väldigt lite att göra med hur effektkurvan ser ut. Och det är just det man associerar med X-trycksturbo, lågtrycksturbon har lägre laddtryck och kommer på tidiga varv medan högtryckaren har högre ladd och drar igång vid högre varv. Audi TT-RS exempelvis, har ett max laddtryck på 1.2bar och fullt vridmoment kring 1600rpm. Är det då en låg eller högtrycksturbo? :idea:

Återgår vi till V50 T5 så ska den ha fullt vridmoment vid 1500rpm om allt står rätt till, eventuellt kan man känna att den ökar ytterliggare lite i effekt mellan 1500-2000rpm men inte mycket. Någon ketchupeffekt eller dålig respons ska den inte ha, och känner du att den inte "ger fullt" förrens 3000rpm så är något fel.
Senast redigerad av 1 viktore, redigerad totalt 0 gånger.
av kcdg81
Hej igen,

Jag fick möjlighet att köra en annan T5 av samma årsmodell och kan nu konstatera att min inte går som den ska.
Har bokat en tid för felsökning, återkommer med domen.
Mvh
D
av kcdg81
2 minuter är snabbt. Tror dock inte det tar det för mig. Håller nog fast vid min tidsbokning.
Ska prova en för mig ny verkstad, ska bli intressant. De är auktoriserade och tar en rätt rejäl slant mindre i timmen.
av goddamnswede
Skojare!

5 min for skifte av magnetventil på en V50 er så feil som en kan ta. på S60/V70 osv er magnetventil i front/på siden av motoren lett tilgjengelig. Slik er det ikke på V50/S40/C30, det ligger den klemt inn bak motoren. Fruktansvart lite tilgjanglig. Man måst inn under bilen, selv då inte en lek..

Klarer du det på mindre enn 2 timer spanderar jag en flaske champis.

Glem inte att det også kan være CBV ventilen som er kass, den er enda vanskeligere å skifte.

PS! har du kollat alla slanger och tilgånger fra och til turbo. Sjekk spesielt slangen som går inn på innsuget - letteste kontrollen och billigaste fixen. Er bilen tunad?
http://i150.photobucket.com/albums/s105 ... /10731.jpg

kolla bilden for innsugsslange fra turbo..
Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]