Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:Även på en högteknologisk bil som XC60 finns det en del som väljer att ha kvar vissa nostalgiska delar för att ha kvar känslan från bilens födelse från ett tidigt 1900-tal :lol:
När ska Volvo släppa taget om slir-troniclådan och erbjuda en högteknologisk automatlåda som är snabbare och snålare än manuell, snart har ju alla konkurenter det.

Hade jag tex åkt Skoda/VW/Audi hade jag valt automat direkt. Vilka fantastiska lådor.
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Även på en högteknologisk bil som XC60 finns det en del som väljer att ha kvar vissa nostalgiska delar för att ha kvar känslan från bilens födelse från ett tidigt 1900-tal :lol:
När ska Volvo släppa taget om slir-troniclådan och erbjuda en högteknologisk automatlåda som är snabbare och snålare än manuell, snart har ju alla konkurenter det.

Hade jag tex åkt Skoda/VW/Audi hade jag valt automat direkt. Vilka fantastiska lådor.
Nu erbjuder inte VAG automat till så många modeller , men de har DSG låda...testade detta på en Q5:a och det var nog det sista jag skulla köpa .
Steff 99 skrev:Nu erbjuder inte VAG automat till så många modeller , men de har DSG låda...testade detta på en Q5:a och det var nog det sista jag skulla köpa .
Har kört DSG i Passat men framförallt i Q5.

Bästa automaten jag kört, bilen går ju som en raket och ingen effekt slirade bort i lådan. Går inte att köra lika snabbt eller snålt med manuell låda.

Allt det där irriterande halvdiffusa sliarandet i i oljekonvertern som kostar massor i förlorade prestanda, bränsleekonomi och känsla var helt eliminerat.

Men det är kanske det som gamla converter-automatförare saknar .....
Hej

Jag har en D3 utan AWD och det står så här i min manual:

Om växellådan har ett Sportprogram, blir
lådan manuell först efter att spaken förts
framåt eller bakåt i sitt M-läge. Informationsdisplayen
skiftar då tecken från S till att
visa vilken av växlarna 1–6 som är ilagd.
Geartronic – Sportläge (S)1
Sportprogrammet ger ett sportigare beteende
och tillåter högre varvtal på växlarna. Samtidigt
fås snabbare respons vid gaspådrag. Vid aktiv
körning prioriteras även körning på en lägre
växel, innebärande fördröjd uppväxling.
Sportläget nås genom att föra spaken från läge
D till ändläge vid M. Informationsdisplayen
skiftar tecken från D till S.
Sportläget kan väljas när som helst under färden.
Varför vill man ha sportläge på D3 163 eller 2,4 D 163 ?:-/ ?:-/ ?:-/

163 hk = 120 kW, Dessa motorer är ju hårt strypta över 3000 rpm för att få lägre skatt i många länder.

Att då köra sport och varva över 3000 rpm är ju ingen höjdare tycker jag. Lika bra att låta motorn mata i nästa växel istället och utnyttja vridet som är lika stort som på D5 under 3000 rpm.
VolvoB20 skrev:Varför vill man ha sportläge på D3 163 eller 2,4 D 163 ?:-/ ?:-/ ?:-/

163 hk = 120 kW, Dessa motorer är ju hårt strypta över 3000 rpm för att få lägre skatt i många länder.

Att då köra sport och varva över 3000 rpm är ju ingen höjdare tycker jag. Lika bra att låta motorn mata i nästa växel istället och utnyttja vridet som är lika stort som på D5 under 3000 rpm.
Sportläge är inte bra att den varvar utan gasresponsen blir också snabbare, känslan blir lite som om man får en booster, så jag förstår inte varför det inte skall passa till D3:an.
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:Varför vill man ha sportläge på D3 163 eller 2,4 D 163 ?:-/ ?:-/ ?:-/

Sportläge är inte bra att den varvar utan gasresponsen blir också snabbare, känslan blir lite som om man får en booster, så jag förstår inte varför det inte skall passa till D3:an.
Jag har kört 163 hk maskinerna både manuellt och med automat. Med det massivt höga vridet hoppar effekten över 163 hk redan vid 2900 rpm, över det stryps motorn hårt för att hålla effekten under 120 kW, och det känns som den dör eller man kör in i väggen, att då varva högt känns helfel, det är ju att varva in i väggen.
Masterhoo skrev:Sportprogrammet ger ett sportigare beteende
och tillåter högre varvtal på växlarna. Samtidigt
fås snabbare respons vid gaspådrag. Vid aktiv
körning prioriteras även körning på en lägre
växel, innebärande fördröjd uppväxling.
Brainys V60

Korrekt. Framkant av bakre hjulhusen. Hundbenet s[…]

Dina felkoder kan vara gamla och irrelevanta. Kans[…]

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]