Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Cox skrev: Så detta går att eftermontera enkelt det åxå eller bara att köpa GSM mottagaren och plugga i detta. Eller måste bilen in till Volvo för att läsa in ny mjukvara ? vet du några priser för detta ?

M.v.h
Cox
Om du har (eller har haft, som det väl är i ditt fall) en fjärrkontroll så behöver du inte göra någonting hos Volvo för att få GSM-mottagaren att fungera. Den räcker att "plugga i" som du säger, även om det är något mer jobb än att bara sätta i en kontakt. Instruktionerna som följer med är dock tydliga.

Återigen, orsaken till att ny mjukvara inte behövs är för att bilen redan pratar med fjärrmottagaren. Hur fjärrmottagaren får sin signal in bryr sig bilen inte om. Bilen pratar ju inte med fjärren - och därmed inte heller med telefonen.
Tartryffel skrev:
Cox skrev: Så detta går att eftermontera enkelt det åxå eller bara att köpa GSM mottagaren och plugga i detta. Eller måste bilen in till Volvo för att läsa in ny mjukvara ? vet du några priser för detta ?

M.v.h
Cox
Om du har (eller har haft, som det väl är i ditt fall) en fjärrkontroll så behöver du inte göra någonting hos Volvo för att få GSM-mottagaren att fungera. Den räcker att "plugga i" som du säger, även om det är något mer jobb än att bara sätta i en kontakt. Instruktionerna som följer med är dock tydliga.

Återigen, orsaken till att ny mjukvara inte behövs är för att bilen redan pratar med fjärrmottagaren. Hur fjärrmottagaren får sin signal in bryr sig bilen inte om. Bilen pratar ju inte med fjärren - och därmed inte heller med telefonen.
Tackar för svaret, mycket tydligt :D Skall kontrollera vad "sladdarna" kostar låter väldigt bekvämt och bra att ha.
Skulle vara skönt att när det är kallt.

M.v.h
Cox
Frågor?
Jag har en liten fråga, är det olika utföranden på mottagarna för T91/T100, alltså är de modellanpassade för olika bilmärken? Jag kikade lite på tyska ebay http://cgi.ebay.de/Webasto-Fernbedienun ... 35ade6ac87 och man verkar kunna köpa en sats T100 för ca 2500sek.

Frågan är alltså om den fjärrstarten lirar med Volvos elsystem, är det bara att programmera in denna http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... dNo=386528 mjukvara sen så funkar det med den fjärren som dessutom har tidur?
tko skrev:
Frågor?
Jag har en liten fråga, är det olika utföranden på mottagarna för T91/T100, alltså är de modellanpassade för olika bilmärken? Jag kikade lite på tyska ebay http://cgi.ebay.de/Webasto-Fernbedienun ... 35ade6ac87 och man verkar kunna köpa en sats T100 för ca 2500sek.

Frågan är alltså om den fjärrstarten lirar med Volvos elsystem, är det bara att programmera in denna http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... dNo=386528 mjukvara sen så funkar det med den fjärren som dessutom har tidur?
Jag vet faktiskt inte. Det jag vet är att om bilen är programmerad att prata med en enhet med fjärr så kan man koppla på vad man vill där.
Hmm.. dette var interessant. Hvis det er slik at dieselvarmeren kan skrus på via et relé kan fint arduino benyttes. Arduino kan kobles til via trådløst internett eller man kan lage en krets for fjernkontroll selv. 1500kr for bare fjernkontrollen + selve mottageren som koster 4500 ?.. En arduino koster rundt 300 + eventuell mottager. Kan ikke bli dyrere enn 6-700kr for alt :)
Man må kunne lodde og ha interessen for elektronikk, google etter arduino for de som er interessert!
Tartryffel skrev:Är du här och frågar nu?
Kan se sånn ut..:mrgreen:
Tartryffel skrev: Jag hade bara vanlig fjärrstart i min bil (V70 D5 -08), den enkla varianten med bara on och off. (På Webasto heter den för övrigt T91, enda skillnaden där är att det är en Webastologga istället för en Volvologga.)

Om man har en sådan installerat så finns redan all mjukvara.
For og klargjøre --jeg har ingen form for fjärrstart installert i min bil, og derfor ser det ut til at jeg trenger (correct me if I'm wrong):

1) En "boks" som kan kommunisere med bilen slik at den forstår at kupèviften skal begynne å snurre når varmeren startes --dvs. noe tilsvarende fjärrstart-mottageren fra Volvo sitt orig. tilb. (altså T91 mottageren).

2) Software(mjukvara) installert av Volvo, slik at bilen kan kommunisere med "1)".

3) GSM-enheten, som skal gi signal til "1)", på samme måte som feks. T91 håndsenderen.

Det som er interessant med W 986 056 er at det inneholder alle ovenstående elementer unntatt software. Jeg registrerer at du (og KGK) mener at det skal fungere og det bør jo være godt nok, ankepunktet mitt er at Volvo Norge har vært meget klar på at det ikke finnes GSM-start til XC70 MY10, og jeg finner det litt merkelig at ingen "volvo-eksperter" i norge skulle kjenne til denne løsningen like over grensen :roll: , men så har jeg sett en nordmann ta feil før :wink: .

Det ender nok med at jeg bestiller og prøver, selv om det kan bli kostbart om det ikke virker (8.100sek + software). Det kommer isåfall en utførlig tilbakemelding her :D
Tartryffel skrev:Man får även en avstängningsknapp att montera där man vill, min sitter i handskfacket. Den lyser grönt när värmaren är igång, oavsett hur den startats.

För att vara riktigt tydlig: Man kan slå på värmaren med rattspaken, fjärren eller telefonen.
Oavsett hur man slagit på den, så kan man stänga av värmaren med rattspaken, fjärren, telefonen eller knappen i handskfacket.

Frågor?
Meget tydelig og nyttig info, takk for det! :D Men hvorfor en avstengningsknapp i handskfacket om det likevel kan gjøres med rattspaken?
jowinthe skrev:
Tartryffel skrev:Är du här och frågar nu?
Kan se sånn ut..:mrgreen:
Tartryffel skrev: Jag hade bara vanlig fjärrstart i min bil (V70 D5 -08), den enkla varianten med bara on och off. (På Webasto heter den för övrigt T91, enda skillnaden där är att det är en Webastologga istället för en Volvologga.)

Om man har en sådan installerat så finns redan all mjukvara.
For og klargjøre --jeg har ingen form for fjärrstart installert i min bil, og derfor ser det ut til at jeg trenger (correct me if I'm wrong):

1) En "boks" som kan kommunisere med bilen slik at den forstår at kupèviften skal begynne å snurre når varmeren startes --dvs. noe tilsvarende fjärrstart-mottageren fra Volvo sitt orig. tilb. (altså T91 mottageren).

2) Software(mjukvara) installert av Volvo, slik at bilen kan kommunisere med "1)".

3) GSM-enheten, som skal gi signal til "1)", på samme måte som feks. T91 håndsenderen.

Det som er interessant med W 986 056 er at det inneholder alle ovenstående elementer unntatt software. Jeg registrerer at du (og KGK) mener at det skal fungere og det bør jo være godt nok, ankepunktet mitt er at Volvo Norge har vært meget klar på at det ikke finnes GSM-start til XC70 MY10, og jeg finner det litt merkelig at ingen "volvo-eksperter" i norge skulle kjenne til denne løsningen like over grensen :roll: , men så har jeg sett en nordmann ta feil før :wink: .

Det ender nok med at jeg bestiller og prøver, selv om det kan bli kostbart om det ikke virker (8.100sek + software). Det kommer isåfall en utførlig tilbakemelding her :D
Tartryffel skrev:Man får även en avstängningsknapp att montera där man vill, min sitter i handskfacket. Den lyser grönt när värmaren är igång, oavsett hur den startats.

För att vara riktigt tydlig: Man kan slå på värmaren med rattspaken, fjärren eller telefonen.
Oavsett hur man slagit på den, så kan man stänga av värmaren med rattspaken, fjärren, telefonen eller knappen i handskfacket.

Frågor?
Meget tydelig og nyttig info, takk for det! :D Men hvorfor en avstengningsknapp i handskfacket om det likevel kan gjøres med rattspaken?
1,2,3 = precis så.
Jag frågade KGK innan jag köpte och installerade mina grejer. Så fort de fick veta vilken fjärrkontroll jag hade (T91) så sa de att då går det bra GSM-enheten, och så förklarade de det jag sagt längre upp i tråden (bilen pratar inte direkt med telefonen osv).
Jag tror att avstängningsknappen följer med för att GSM-enheten går att montera fristående. Det är ju inget som säger att man inte kan sätta en dieselvärmare i t.ex. en 850-diesel från 90-talet. En sån bil har förstås inget reglage via rattspaken. Vill man inte ha knappen kan man bara låta bli att montera den.

Om du fortfarande är osäker tycker jag du ska ringa till KGKs support och fråga dem. Förklara vad du tänkt göra och fråga om det kommer att fungera, de var väldigt kompetenta när jag ringde.
Har allerede snakket med KGK-support. De mener at det skal gå, men kunne ikke gi garantier da det skjer mye i bilenes software fra år til år. Men som sagt, jeg bestiller og prøver, så får vi se. Foreløpig skjer det ikke så mye da produktet er utsolgt, og ny levering skjer om ca. 1 måned :???:
jowinthe skrev:Har allerede snakket med KGK-support. De mener at det skal gå, men kunne ikke gi garantier da det skjer mye i bilenes software fra år til år. Men som sagt, jeg bestiller og prøver, så får vi se. Foreløpig skjer det ikke så mye da produktet er utsolgt, og ny levering skjer om ca. 1 måned :???:
Det kommer nog att fungera utmärkt!
Har du bråttom kan du ju höra med http://www.ebmab.com/ om de har en enhet hemma. De är rätt stora på Webasto i Sverige.
Update:

KGK sin gsm-start som annonsert her http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... dNo=386528

...kan bekreftes å fungerer på Volvo XC70 MY10 med parkeringsvarmer.

For kunder i norge kan jeg bemerke at dette produktet ikke selges her i landet. KGK ville ikke sende til norge da det er en annen Webasto importør her i landet. Volvoforhandleren på andre siden av grensen kunne heller ikke sende, så løsningen ble å hente selv i sverige.

Installeringen er veldig grei for en som er litt «mekanisk» anlagt. Software må installeres hos «valgfri» Volvoforhandler etter at installeringen av utstyret er fullført, og kontantkort sørger for gsm-signal.

Ferdig installert kunne jeg konstatere føgende funksjonalitet:

-Varmeren kan, som tidligere, startes og stoppes med rattspaken eller med de to timerne.

-I tillegg kan den startes med SMS, enten umiddelbart eller med tidsforsinkelse (XXX minutter), samt om ønskelig med oppringning fra forhåndsspesifisert nummer.

-Man kunne sette valgfri gangtid i (1-120 minutter), eller varmeren kunne stoppes via SMS. Jeg sier «kunne» i fortid, fordi Volvo plutselig fant ut at de skulle endre software i bilen på en slik måte at dette ikke lenger er mulig.

Der det tidligere var T91 enheten som kontrollerte hvor lenge varmeren skulle gå, ligger dette nå i bilens software (fast 60 minutter). Jeg brukte mye tid på å finne ut hva som hadde hendt med styringen av varmeren etter at jeg fikk bilen tilbake fra service. Det er verdt å merke seg at Volvo --lokalt og sentralt-- overhodet ikke er interessert i å være behjelpelig med utstyr levert av tredjepart, selv om dette utstyret er spesielt tilpasset bilen og sågar levert av en Volvoforhandler --i Sverige riktignok. KGK kunne heller ikke hjelpe meg da det etterhvert ble klart at dette var en overstyring fra Volvos software. Volvo var også særdeles lite hjelpsom med tanke på å opplyse om hvilke endringer som var gjort i den aktuelle softwareoppdateringen, noe som gjorde feilsøkingen tidkrevende og vanskelig. De ga absolutt ingen opplysninger om endringene i software og gjorde det samtidig klart at bilen ikke kunne «nedgraderes» til tidligere versjon. Lite kundevennlig og kanskje noe å tenke på neste gang bilen leveres til service!

Jeg er likevel glad for at jeg installerte gsm-starten. Den brukes flittig i vinterhalvåret, og spesielt funksjonen «start med forsinkelse» er nyttig for meg da jeg ofte reiser med fly. Da er det greit å kunne sette varmeren til å starte 30-40 minutter før flyet lander:)

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]