Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#466614
Eftersom det är ny tråd så kan jag dra en kort redogörelse igen.

Jag hade bara vanlig fjärrstart i min bil (V70 D5 -08), den enkla varianten med bara on och off. (På Webasto heter den för övrigt T91, enda skillnaden där är att det är en Webastologga istället för en Volvologga.)

Om man har en sådan installerat så finns redan all mjukvara. Telefondelen installeras genom att man byter ut en kabel mot en förgrening. Den ena förgreningen går sedan till fjärrmottagaren (som vanligt). Den andra går till GSM-delen (W500 500 hos Webasto).
När det kommer signal från GSM-delen så vet inte bilen att den kommer därifrån. Den får in signalen på samma ställe som om den kom från fjärrkontrollen, och den kommunikationen med bilen är ju redan installerad. Man får även en avstängningsknapp att montera där man vill, min sitter i handskfacket. Den lyser grönt när värmaren är igång, oavsett hur den startats.

För att vara riktigt tydlig: Man kan slå på värmaren med rattspaken, fjärren eller telefonen.
Oavsett hur man slagit på den, så kan man stänga av värmaren med rattspaken, fjärren, telefonen eller knappen i handskfacket.

Frågor?
#466619
Tartryffel skrev:Eftersom det är ny tråd så kan jag dra en kort redogörelse igen.

Jag hade bara vanlig fjärrstart i min bil (V70 D5 -08), den enkla varianten med bara on och off. (På Webasto heter den för övrigt T91, enda skillnaden där är att det är en Webastologga istället för en Volvologga.)

Om man har en sådan installerat så finns redan all mjukvara. Telefondelen installeras genom att man byter ut en kabel mot en förgrening. Den ena förgreningen går sedan till fjärrmottagaren (som vanligt). Den andra går till GSM-delen (W500 500 hos Webasto).
När det kommer signal från GSM-delen så vet inte bilen att den kommer därifrån. Den får in signalen på samma ställe som om den kom från fjärrkontrollen, och den kommunikationen med bilen är ju redan installerad. Man får även en avstängningsknapp att montera där man vill, min sitter i handskfacket. Den lyser grönt när värmaren är igång, oavsett hur den startats.

För att vara riktigt tydlig: Man kan slå på värmaren med rattspaken, fjärren eller telefonen.
Oavsett hur man slagit på den, så kan man stänga av värmaren med rattspaken, fjärren, telefonen eller knappen i handskfacket.

Frågor?
Vad kostade delarna, jag har den enkla varianten i min bil men saknar fjärren som skulle kosta 1500
kan ju vara ett bättre alternativ att köpa resterande delar i stället.

//Cox
#466630
Tror att ordinariepris var drygt 6000 kr för alltihop. Kabeln kostade väl 250 kr tror jag.

Däremot vet jag inte om man bara kan köpa fjärren. Sitter det en fjärrmottagare även i de bilar som bara har "rattspaksstyrning"?
Har du inte fjärr så gissar jag att du dessutom måste ha mjukvaran, men den kostar säkert inte mer än ett par hundra.

Installera ny fjärr är i vilket fall väldigt enkelt. Man bryter strömmen till mottagaren (genom att dra säkringen, sitter normalt sett under torkardiket) och sätter dit den igen. Sen trycker man på "off" på fjärren inom fem (?) sekunder efter att man satt tillbaka säkringen, så paras fjärren ihop med mottaren.
#466639
Tartryffel skrev:Tror att ordinariepris var drygt 6000 kr för alltihop. Kabeln kostade väl 250 kr tror jag.

Däremot vet jag inte om man bara kan köpa fjärren. Sitter det en fjärrmottagare även i de bilar som bara har "rattspaksstyrning"?
Har du inte fjärr så gissar jag att du dessutom måste ha mjukvaran, men den kostar säkert inte mer än ett par hundra.

Installera ny fjärr är i vilket fall väldigt enkelt. Man bryter strömmen till mottagaren (genom att dra säkringen, sitter normalt sett under torkardiket) och sätter dit den igen. Sen trycker man på "off" på fjärren inom fem (?) sekunder efter att man satt tillbaka säkringen, så paras fjärren ihop med mottaren.
Oki tackar för infon, jag har allt installerat i bilen förra ägaren har bara slarvat bort fjärren tråkigt nog.

//Cox
#466640
Cox skrev:
Tartryffel skrev:Tror att ordinariepris var drygt 6000 kr för alltihop. Kabeln kostade väl 250 kr tror jag.

Däremot vet jag inte om man bara kan köpa fjärren. Sitter det en fjärrmottagare även i de bilar som bara har "rattspaksstyrning"?
Har du inte fjärr så gissar jag att du dessutom måste ha mjukvaran, men den kostar säkert inte mer än ett par hundra.

Installera ny fjärr är i vilket fall väldigt enkelt. Man bryter strömmen till mottagaren (genom att dra säkringen, sitter normalt sett under torkardiket) och sätter dit den igen. Sen trycker man på "off" på fjärren inom fem (?) sekunder efter att man satt tillbaka säkringen, så paras fjärren ihop med mottaren.
Oki tackar för infon, jag har allt installerat i bilen förra ägaren har bara slarvat bort fjärren tråkigt nog.

//Cox
Jag tror fjärren kostar 1500 eller nånting sånt på Volvo.
Du klarar ju dig faktiskt utan den också om du ändå tänkt köra telefonvarianten. Förutom där det inte finns GSM-täckning då.
#466647
Tartryffel skrev:
Cox skrev:
Tartryffel skrev:Tror att ordinariepris var drygt 6000 kr för alltihop. Kabeln kostade väl 250 kr tror jag.

Däremot vet jag inte om man bara kan köpa fjärren. Sitter det en fjärrmottagare även i de bilar som bara har "rattspaksstyrning"?
Har du inte fjärr så gissar jag att du dessutom måste ha mjukvaran, men den kostar säkert inte mer än ett par hundra.

Installera ny fjärr är i vilket fall väldigt enkelt. Man bryter strömmen till mottagaren (genom att dra säkringen, sitter normalt sett under torkardiket) och sätter dit den igen. Sen trycker man på "off" på fjärren inom fem (?) sekunder efter att man satt tillbaka säkringen, så paras fjärren ihop med mottaren.
Oki tackar för infon, jag har allt installerat i bilen förra ägaren har bara slarvat bort fjärren tråkigt nog.

//Cox
Jag tror fjärren kostar 1500 eller nånting sånt på Volvo.
Du klarar ju dig faktiskt utan den också om du ändå tänkt köra telefonvarianten. Förutom där det inte finns GSM-täckning då.
Så detta går att eftermontera enkelt det åxå eller bara att köpa GSM mottagaren och plugga i detta. Eller måste bilen in till Volvo för att läsa in ny mjukvara ? vet du några priser för detta ?

M.v.h
Cox
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]