Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SverreK
Tartryffel skrev:Jag gillar förresten serviceläget på torkarna. Direkt omständligt är det ju inte och när man ska byta blad eller rengöra dem så tycker jag man kommer åt väl så bra med bladen i serviceläge. Det går dessutom bra att dra torkarna en bit över rutan manuellt och se om man fått bort snön/isen/skräpet som ger den där äckliga randen :)
Tack för tipset... fräckt att det kommer ända från Alaska :)
Blir till att hem och testa serevicefunktionen i helgen...

/Sverre
av Tartryffel
SverreK skrev:
Tartryffel skrev:Jag gillar förresten serviceläget på torkarna. Direkt omständligt är det ju inte och när man ska byta blad eller rengöra dem så tycker jag man kommer åt väl så bra med bladen i serviceläge. Det går dessutom bra att dra torkarna en bit över rutan manuellt och se om man fått bort snön/isen/skräpet som ger den där äckliga randen :)
Tack för tipset... fräckt att det kommer ända från Alaska :)
Blir till att hem och testa serevicefunktionen i helgen...

/Sverre
OT: Hoppas det blir lite roligare för dig i helgen än så. Servicefunktionen i all ära men SÅ kul är den inte :)
av Robertson
Fel forum kanske, men jag har en S60N -11 automat och jag kan inte få torkarna att ställa sig i serviceläge. Står precis som ni säger i manualen men det händer inget när jag försöker. Något tips?
av SverreK
Tartryffel skrev: OT: Hoppas det blir lite roligare för dig i helgen än så. Servicefunktionen i all ära men SÅ kul är den inte :)

Skall försöka hinna med något mer i helgen... Jag lovar :-)-)

/Sverre
av osis
Har problem att att få mina torkare i "Service Läge" fungerar bara var fjärde gång ungefär.
Sen måste jag tillägga att det måste ha varit hål i huvudet på Hissinge ingenjörerna då man gjorde denna funktion.
För att undvika skador på motorhuv och torkararmar, bör det vara en "manuell" funktion att få torkarna åter i pakeringsläge och inte bara genom att slå på tändning.
Eftersom man är van vid att först starta bilen och sen påbörja skrapning av rutor etc.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det går inte att göra som det står i manualen till min XC70 2012 heller.
Jag trodde jag hade det att fungera, men nu minns jag inte hur jag gjorde.
Däremot går det bra att göra som man gjorde förr, dvs låta torkarna gå och trycka på stoppknappen när de står rakt upp. Då blir de där tills tändningen slås på nästa gång.
Användarvisningsbild
av Variosboy
På min så måste motorn ha varit igång för att det ska fungera att få torkarna till serviceläget.. Alltså, när jag stängt av motorn, men inte tagit ur nyckeln, då kan jag dutta med spaken och få torkarna till serviceläget..

Använder det för övrigt varje gång jag stället in dieselvärmaren så att den is/snö som smälter med värmaren igång INTE rinner ner och fryser på torkarna.. Funkar riktigt bra!
Användarvisningsbild
av roadside
Det var en befrielse att sälja iväg Boran som funkade inte alls på vintern. Vatten som rann ner i dörrarna och frös, när man sen öppnade så böjde sig plåten. Och för att inte tala om bakbromsarna som frös precis hela tiden.
Så när jag bytte till nuvarande bil så tänkte jag att nu blir vintern en enkel match. Men skakade bara på huvet när jag upptäckte det här med att vä torkare inte går att vika upp, funderade om det var dolda kameran, sanslös korkad konstruktion :lol:
av Tartryffel
roadside skrev:Det var en befrielse att sälja iväg Boran som funkade inte alls på vintern. Vatten som rann ner i dörrarna och frös, när man sen öppnade så böjde sig plåten. Och för att inte tala om bakbromsarna som frös precis hela tiden.
Så när jag bytte till nuvarande bil så tänkte jag att nu blir vintern en enkel match. Men skakade bara på huvet när jag upptäckte det här med att vä torkare inte går att vika upp, funderade om det var dolda kameran, sanslös korkad konstruktion :lol:
Inte för att det här har med torkarna att göra, men vad tycker du om Volvos utformning av luftutblåset till framrutan då?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, jag hade en svag aning om att motorn måste ha varit igång för att man ska kunna få torkarna till serviceläge, men jag brydde mig inte om en extra kallstart bara för att prova det.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]