Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carpa
Har en Volvo V70 glt -99 års modell, med motorstyrsystem Denso.

Lite bakgrund:
Tidigare under 2009 hade jag följande symptom, motortemp mätaren rörde sig inte, bilen dog void inbromsning, och fläkten fortsatte att gå ett tag efter det att jag stängt av bilen. Läste ut en felkod "motortempgivare"(även kallad temperatursensor). Bytte den 2009 och bilen fungerade bra igen och motortemp mäatern ställde sig i mitten efter ett tag.

Nu under 2010 så började det med att bilen kunde lägga av ibland vid inbromsning, inte ofta utan enstaka ggr.
Fick en felkod --> luftmassemäatern(LMM).
Men bilen fortsatte att fungera väl och felkoden försvann(indikatorn i instrumentpanelen slutade lysa)
Jag har provat min brors LMM(vi har bägge v70 med Denso) på min bil, och det är ingen skillnad.
Prövade även min LMM på hans bil och det vart inte heller någon skillnad, hans bil fungerade bra med min LMM.

Sedan nu i veckan så fick jag exakt samma symptom som 2009(bilen dör vid inbromsing, motortemp mätaren kvar på noll och fläkten fortsätter att gå ett tag efter det att stängt av bilen, dvs innan jag bytte motortempgivaren.
Så jag köpte en ny och bilen fungerade bra igen i 1 dag(motortempmätaren ställde sig i mitten efter ett tag), sedan exakt samma symptom som innan.

Kan ge mig sjutton på att bilen kommer fungera igen om jag byter motortempgivare igen, men det låter osannolikt att den innan enbart skulle hålla i 1 dag, så det måste finnas nåt bakomliggande fel.
Jag har fundrat över på om det kan vara nåt med strömfel elelr glapp i kontakten. Hittar inga skador på sladden(den del som är synlig) till motortempgivaren och har prövat "justera" kontakten. Funderade ett tag på termostaten, men osäker. Om den fastnar i något läge kan det då leda till att motortempgivaren går sönder?

Är det någon som har varit med om nåt liknande eller har något hum om vad det kan vara för fel?
Det jag har bytt sedan 2009 är luftfilter, nytt batteri samt tändstift.
Jag ska försöka läsa ut felkoden, har dock inte kommit över någon felkodsläsare än

mvh Tompa
av carpa
Update:

Det visade sig att motortempgivaren och motortempmätaren fungera. Såg nu senast att motortempmätaren steg.
Brorsan tjatade om termostaten, så han bytte den med. Så motortempgivarn och termostaten är nya.

Har läst ut följande felkoder(med Biltemas CR-101)felkodsläsare.

1: P0101 --> Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem
2: P0335 --> Crankshaft Position Sensor A Circuit Malfunction (nån givare vevaxel?)
3: P0116 --> Engine Coolant Temperature Circuit Range/Performance Problem

carpa skrev:Har en Volvo V70 glt -99 års modell, med motorstyrsystem Denso.

Lite bakgrund:
Tidigare under 2009 hade jag följande symptom, motortemp mätaren rörde sig inte, bilen dog void inbromsning, och fläkten fortsatte att gå ett tag efter det att jag stängt av bilen. Läste ut en felkod "motortempgivare"(även kallad temperatursensor). Bytte den 2009 och bilen fungerade bra igen och motortemp mäatern ställde sig i mitten efter ett tag.

Nu under 2010 så började det med att bilen kunde lägga av ibland vid inbromsning, inte ofta utan enstaka ggr.
Fick en felkod --> luftmassemäatern(LMM).
Men bilen fortsatte att fungera väl och felkoden försvann(indikatorn i instrumentpanelen slutade lysa)
Jag har provat min brors LMM(vi har bägge v70 med Denso) på min bil, och det är ingen skillnad.
Prövade även min LMM på hans bil och det vart inte heller någon skillnad, hans bil fungerade bra med min LMM.

Sedan nu i veckan så fick jag exakt samma symptom som 2009(bilen dör vid inbromsing, motortemp mätaren kvar på noll och fläkten fortsätter att gå ett tag efter det att stängt av bilen, dvs innan jag bytte motortempgivaren.
Så jag köpte en ny och bilen fungerade bra igen i 1 dag(motortempmätaren ställde sig i mitten efter ett tag), sedan exakt samma symptom som innan.

Kan ge mig sjutton på att bilen kommer fungera igen om jag byter motortempgivare igen, men det låter osannolikt att den innan enbart skulle hålla i 1 dag, så det måste finnas nåt bakomliggande fel.
Jag har fundrat över på om det kan vara nåt med strömfel elelr glapp i kontakten. Hittar inga skador på sladden(den del som är synlig) till motortempgivaren och har prövat "justera" kontakten. Funderade ett tag på termostaten, men osäker. Om den fastnar i något läge kan det då leda till att motortempgivaren går sönder?

Är det någon som har varit med om nåt liknande eller har något hum om vad det kan vara för fel?
Det jag har bytt sedan 2009 är luftfilter, nytt batteri samt tändstift.
Jag ska försöka läsa ut felkoden, har dock inte kommit över någon felkodsläsare än

mvh Tompa
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Andra koden, den på vevaxelgivaren ska du ägna en del uppmärksamhet. dEn givaren är ytterst viktig och om den börjar bli dålig kan man få bekymmer med dålig gång elelr att den lägger av.
av carpa
Update:

Jag raderade alla felkoder för att se vilken som eventuellt skulle dyka upp först.
Samtidigt rengjorde jag gasspjället kliniskt med aceton.
Jag har nu kört bilen i 2 dagar utan några problem.
Motorn har inte lagt av en enda gång och tomgångs
varvtalet har aldrig känts bättre, ligger stabilt runt 1000.
av Kena
carpa skrev:Update:

Jag raderade alla felkoder för att se vilken som eventuellt skulle dyka upp först.
Samtidigt rengjorde jag gasspjället kliniskt med aceton.
Jag har nu kört bilen i 2 dagar utan några problem.
Motorn har inte lagt av en enda gång och tomgångs
varvtalet har aldrig känts bättre, ligger stabilt runt 1000.
Håller med, pröva rengöra spjället det är superkänsligt för lite klegg särskilt nu när det är lite kallare och klegget stelnar till.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]