eijo skrev:Hej,
skönt att man inte är ensam om att idka aktiv körning här... :)
En del i detta är ju vad som dryftats en del i andra trådar här...
- När sjutton kommer T4F (jag borde redan ha beställt ny bil enligt mit avtal... men jag drar på det). Om det är Mars som gäller så kan jag nog hålla ut ett tag till, men annars blir det tufft.
- Och vad kommer att gälla rent ekonomiskt nästa år för tjänstebilar / etanol som uppfyller Euro5?
- .... och hur är egentligen Powershift? Någon som kört den med T4 i V70 eller S60/V60?
OM den har samma förmånliga kostnad (som tjänstebil) som 2,5FT haft så är den onekligen svår att slå ekonomiskt. Sedan är ju frågan hur "trött" man upplever den. 1,6L motor i en V70 låter ju väldigt lite....
.. och så till själva grundfrågan. T4/T4F verkar ju vara väldigt bränslesnåla, men är dom det även vid hård körning? Givetvis drar dom mer än vid lugn körning, men det känns ju som att vissa motorer ökar mer än andra när man trycker på lite...
Lite svar av det jag vet/läst
T4F kommer till våren i E85-utförande. Dock är det en riktigt sur motor om du är van med en FT idag och dessutom har blyfot :) Stor skillnad i både vrid och effekt. Då är T5 närmare att jämföra med men den finns inte med E85.
Vet ej vad som kommer gälla ekonomiskt och det kan nog ingen säga med 100% säkerhet idag.
T4 lär inte vara bränslesnål med gasfot - det är ingen av turbomotorerna egentligen. Utnyttjar du turbon friskt, dvs över 1500 varv med mycket gas så lär den inte vara snål direkt. Visst den kommer oavsett körning vara snålare än 2,5FT men den har ju också betydligt sämre prestanda. Och i S60 drar den med Powershift 0,7. V70 är både tyngre och större.......
Powershiften har fått kritik på flera sätt. Och det är rikligt med ris om man säger så. Två allvarliga saker. Den accelererar LÅNGSAMMARE än manuell låda (flera tiondelar) vilket egentligen är förkastligt med tanke på att det är en dubbelkopplingslåda. Nummer två var att förbrukningen var HÖGRE än manuell. Den hoppade upp till 0,7l/mil med Powershift vilket också är förkastligt då de flesta andra tillverkares DSG-lådor klarar sig UNDER den manuella lådans förbrukning. Förklaringen var dock att den manuella har start/stopp och det har inte Powershiften.
Powershiften har också fått kritik för att vara långsam rent generellt. Jag har bara kört den i 2,0F och tyckte att den gjorde sitt jobb rätt OK. Bättre än geartronicen iaf. Kändes bättre i MY11 än den gjorde för två år sedan.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson