NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
ZyntaX skrev:dali: Du har alltså en kollega som är nöjd med sin färddators kalibrering?
0,55 är uppmätt, inte färddator. Du missar hela poängen, trådstartaren har en bil som "ska" dra 0,43 liter per mil men den drar 0,6 liter per mil. Det skiljer alltså 40% mot utlovad förbrukning och D2:n drar mer än en betydligt större och tyngre bil med 50% större motor.
ZyntaX skrev:Sen lovar jag att jag kan få en V50 D2 att dra betydligt mer än 0.6 också med felaktigt körsätt
Om du läser trådstartarens andra inlägg så ser du att han inte kör som en idiot. Du börjar låta som en Volvosäljare, kunden har alltid fel eller?
I förhållande till din körning, ja.
Om du kör 1 till 2 mil förbrukar varje resa 0,5 till 1,5 liter. Värmaren tar 2-3 dl i timmen, dvs hälften av vad din korta resa kräver.
/greenbay
Tråkigt i alla fall att man köpt en bil som på pappret ska dra 0,43 blandat och där försäljaren räknade ut hur mycket pengar jag kommer att spara på att köra diesel och där den sedan drar 0,6 landsväg och över 0,7 i stan.
Min gamla renault scenic bensin drog 0,82 samma körning i stan och snåldieseln ligger "hela" 0,1 under. Bra jobbat Volvo.
Men den är varm på morgonen, eller hur??
/greenbay
Givetvis är v50 en bättre bil än renaulten, har tom använt värmaren :-) men oavsett det så håller den inte spec på långa vägar. En bra bil på pappret men i verkligheten kanske inte lika bra.
Det ryktas dock om en uppgradering som ska fixa till lite småsaker, bla ryckningar och förbrukningen.
För Volvos skull hoppas jag att det hjälper då det from nu bara byggs D2 motorer i Drive och D2 bilarna.
Jag jagar i alla fall en Drive med 109 hk att byta till då jag fått ok att byta in min D2 av Bilia pga av div fel.
av ZyntaX
dali skrev:
ZyntaX skrev:dali: Du har alltså en kollega som är nöjd med sin färddators kalibrering?
0,55 är uppmätt, inte färddator. Du missar hela poängen, trådstartaren har en bil som "ska" dra 0,43 liter per mil men den drar 0,6 liter per mil. Det skiljer alltså 40% mot utlovad förbrukning och D2:n drar mer än en betydligt större och tyngre bil med 50% större motor.
0,55 är uppmätt, inte färddator <--- det är väl för tusan precis där min poäng är? Hur är det mätt som? Jo förmodligen med hjälp av en felvisande trippmätare.. Sen vet väl alla här att uppgifterna Volvo OCH alla andra bilmärken uppger inte är möjliga utan att man landar högre i verkligheten.
dali skrev:
ZyntaX skrev:Sen lovar jag att jag kan få en V50 D2 att dra betydligt mer än 0.6 också med felaktigt körsätt
Om du läser trådstartarens andra inlägg så ser du att han inte kör som en idiot. Du börjar låta som en Volvosäljare, kunden har alltid fel eller?
Vad i hela friden är det som upprör dig här? Jag ifrågasätter mätsättet och hur löjligt det är att en relativt obetydlig siffra ska spela så stor roll. Färddatorn är nästan alltid ganska ordentligt missvisande men när kunden varit in och "programmerat om" färddatorn så den visar en lägre siffra så är allt all good.
Användarvisningsbild
av msmmax
Har fått uppgraderingen till motorn i fredags och nu drar den mycket mindre bränsle och rycker inte
ca 0,5 l/mil istället för tidigare närmare 0,7 l/mil blandad körning
av dali
ZyntaX skrev:0,55 är uppmätt, inte färddator <--- det är väl för tusan precis där min poäng är?
Nej, det är det inte eftersom han inte använde färddatorn. Din poäng är att färddatorn kan visa fel och att kunderna inte kan vänta sig att angiven förbrukning har någon som helst koppling till verkligheten.
ZyntaX skrev:Hur är det mätt som? Jo förmodligen med hjälp av en felvisande trippmätare.
Som vi redan konstaterat så är trippmätaren oftast mer pålitlig än färddatorn. Hur mycket trippmätaren visar fel är enkelt att kontrollera med valfri navigator/GPS och kan sedan användas för att räkna ut en väldigt bra approximation på verklig förbrukning.
ZyntaX skrev:Sen vet väl alla här att uppgifterna Volvo OCH alla andra bilmärken uppger inte är möjliga utan att man landar högre i verkligheten.
Aha, så all reklam som Volvo gör om miljöklassade bilar som drar 0,4 liter per mil är rent lurendrejeri, men om "alla" vet det så är det OK? Du har för övrigt fel, det finns gott om bilar som har realistiska förbrukningssiffror, bland annat min. Jag tror de flesta kan acceptera en mindre variation, men +40% är inte något man ska acceptera vid normal bilkörning.
ZyntaX skrev:Vad i hela friden är det som upprör dig här? Jag ifrågasätter mätsättet och hur löjligt det är att en relativt obetydlig siffra ska spela så stor roll.
Det som upprör mig är att du på alla sätt försöker få det till att missnöjda konsumenter har fel när de anser att Volvos flitigt använda förbrukningssfifror (se valfri reklam) inte är i närheten av realistiska. Att du anser att "alla" vet att Volvo blåljuger i sina annonser och att det är helt OK är ointressant, men visar tydligt vilken sida du står på. Det handlar om trovärdighet, om Volvo ljuger om förbrukningen, varför ska man då tro på andra uppgifter?

Min V50:s färddator låg för övrigt +/- 0.01 liter från uppmätt förbrukning.
av ZyntaX
Oj herregud jag kliver av den här debatten du är ju bara för mycket.
Du missar hela min poäng.

Edit:
En sista fråga, lägg ut hela din process för att få fram 0.01(!!!) liter. Du får mig att svimma.
Förmodligen kommer du inte göra det då du förlöjligar dig själv då.
av dali
ZyntaX skrev:Oj herregud jag kliver av den här debatten du är ju bara för mycket.
Du missar hela min poäng.
Bra beslut. Jag tar det som ett bevis på att du insett hur förvirrat ditt resonemang är. Din poäng är uppenbar: Volvo ljuger om förbrukningen och det är kundens eget fel om han inte förstår det. Jag håller inte med.
ZyntaX skrev: Edit:
En sista fråga, lägg ut hela din process för att få fram 0.01(!!!) liter. Du får mig att svimma.
Förmodligen kommer du inte göra det då du förlöjligar dig själv då.
Eftersom du har svimmat så är väl detta meningslöst, men jag gör det ändå. Här är den enormt komplicerade processen (håll någon vuxen i handen):

* Färddatorn visade en snittförbrukning på 6.1 liter per 100 km, eller 0.61 liter per mil.
* Uppmätt förbrukning låg oftast mellan 0.60-0.62 liter per mil.

Skillnaden var alltså +/- 0.01 liter per mil (eller 1 centiliter om man så vill). Hängde du med eller känner du dig svimfärdig igen?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 51
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]