Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haer
Drive modeller har ju speciella aluminiumfälgar för att minska luftmotståndet.

Ska jag välja original-aluminium eller plåtfälg till vinterdäcken för att få minsta möjliga miljöpåverkan (och förbrukning)? Däckdimension givetvis den samma för båda alternativen.
Snyggast till vinterdäck är i mitt tycke plåt med original plastlock.

//Håkan
av greenbay
Så slät kapsel som möjligt, blir ju knappast kylbrist på vintern, så kapslarna kan antagligen vara nästan helt täta. Det är även luftströmningen genom fälgen man vill begränsa, vad jag hört.
/greenbay
Användarvisningsbild
av kvantskum
Och så små fälgar du kan, smala däck, med bibehållen rullomkrets såklart.
Finns en tråd här om fälgstorlekens stora inverkan på förbrukningen.
av perhall
Fälgar (givet samma dimension) gör inte alls lika stor skillnad som däckfabrikat och typ.
Det kan skilja 7, 8 procent i förbrukning med samma däckdimension (kolla något däcktest, har varit anmärkningsvärda skillnader i år). Så se upp med det!
Fälg gör nog max 1 procent.
Det är viktigt att däcket är smalt men eg. är det inte tum som är så avgörande för förbrukningen. Ett 205-45-18 kan t o m bli lite snålare än ett 205-60-16 eftersom det är lättare och mindre gummi som rör sig. Men de lättrullande däcken finns sällan tillgängliga i såna dimensioner.
PH
Användarvisningsbild
av Racetwin2
haer skrev:Drive modeller har ju speciella aluminiumfälgar för att minska luftmotståndet.

Ska jag välja original-aluminium eller plåtfälg till vinterdäcken för att få minsta möjliga miljöpåverkan (och förbrukning)? Däckdimension givetvis den samma för båda alternativen.
Snyggast till vinterdäck är i mitt tycke plåt med original plastlock.

//Håkan
Tänk på att däckstryck och därefter däcksbredd bör ha den avgjort största påverkan på just förbrukningen. Utseendet på fälgsidan som sådan har sekundär betydelse skulle jag tippa.
Användarvisningsbild
av Variosboy
perhall skrev:Ett 205-45-18 kan t o m bli lite snålare än ett 205-60-16 eftersom det är lättare och mindre gummi som rör sig. Men de lättrullande däcken finns sällan tillgängliga i såna dimensioner.
PH
Det där vet jag inte om jag vill hålla med om, såvida inte 16" fälgen är gjord av bly, och 18" fälgen av luft..
För fälgar är ju per tum tyngre än vad ett däck är..
av greenbay
"Tänk på att däckstryck och därefter däcksbredd bör ha den avgjort största påverkan på just förbrukningen. Utseendet på fälgsidan som sådan har sekundär betydelse skulle jag tippa."

Det är just det den har, utseendet på fälgen alltså. det handlar om att minimera mängden luft som dras igenom fälgen, om den är helt slät, dvs som en "MOON-kapsel" blir det optimalt, MEN du får ingen kylning av bromsskiva och ok då, det är därför det finns hål i fälgen. på vintern blir det ju inte lika kritiskt med att reducera kylluften, dels är det kallare, dels kör man (?) lugnare...
T ex skulle man kunna ta de 16"-tums originalkapslar som finns, de med kvadratiska små hål i ytterkanten.
/greenbay
Användarvisningsbild
av kvantskum
Variosboy skrev:
perhall skrev:Ett 205-45-18 kan t o m bli lite snålare än ett 205-60-16 eftersom det är lättare och mindre gummi som rör sig. Men de lättrullande däcken finns sällan tillgängliga i såna dimensioner.
PH
Det där vet jag inte om jag vill hålla med om, såvida inte 16" fälgen är gjord av bly, och 18" fälgen av luft..
För fälgar är ju per tum tyngre än vad ett däck är..
Ang. fälgstorlekens inverkan..
Se denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 92#p438692
Mellan 14-15 tum gör inte så stor skillnad, men går du upp på 18 tum är det en stor skillnad.
Det handlar om kraftåtgången till att få massan i rotation, och var massan är i förhållande till rotationscentrum.
Där förklarar bl.a. Variosboy på ett pedagogiskt sätt till varför stora fälgar ökar förbrukningen och sänker prestanda.
av greenbay
Men håller du på att accelerera hela dagen?, att en stor fälg har högre tröghetsmoment spelar bara roll om du ÄNDRAR rotationshastigheten, i jämn fart spelar tröghetsmomentet ingen roll.
Kan det vara så att 18" drar mer luft genom fälgen, jf med de små fälgarna?
Om båda fälgarna varit helt släta och täta, vad händer då?
/greenbay
Användarvisningsbild
av Variosboy
greenbay skrev:Men håller du på att accelerera hela dagen?, att en stor fälg har högre tröghetsmoment spelar bara roll om du ÄNDRAR rotationshastigheten, i jämn fart spelar tröghetsmomentet ingen roll.
Kan det vara så att 18" drar mer luft genom fälgen, jf med de små fälgarna?
Om båda fälgarna varit helt släta och täta, vad händer då?
/greenbay
Nej, det är klart att man inte håller på att accelerera hela dagarna. Men normal körningen innehåller väldigt många accerlerationer och retardationer.. Ska vi bara prata rent hyptetiskt så finns ju ingen verklighet kvar i det som händer på riktigt..

Hur mycket luft en fälg drar igenom och vilken betydelse det har vet jag inte, men jag tror inte det är så enkelt så att man generellt kan säga att en stor fälg drar igenom mycket luft och att det därför skulle gå trögare.. Tror att den effekten är försumbar jömfört med energiåtgången som krävs föra att ända rotationshastigheten.

Om man skulle kunna bortse från alla effekter som luftströmmarna kring fälgen har så visst, då kommer det spela mindre roll om fälgen är stor eller liten, men hur ofta sätter du dig i bilen samtidigt som den håller 100km/h och sen kör i exakt samma hastighet och till sist kliver ur i 100km/h? :wink:
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]