...

Moderator: Moderatorer

Är det ofta som det bara är ni och den ryckiga föraren framför er ensamma på 2+1 vägar?

Det ligger i sakens natur att det blir dragspel på 2+1 väg annars... man kan inte skylla på den närmast framför.
nolimits skrev:Om dessa nu är så fascinerade av lag och ordning så de påtagit sig rollen som civilspanare är det ju bättre att de söker in på polishögskolan.
Haken är bara den att dessa civilspanare oftas har passerat polishögskolans bäst-före-datum med säkert 40 år. Sedan skulle de inte klara lagtesterna eftersom de tycker att det är fel att köra för fort vid omkörning, och i många fall att köra om över huvud taget, men helt okej att blända mötande med helljusblinkningar och att hindra omkörningar som utan civilsnutsambitioner kunnat genomföras säkrare. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev:
nolimits skrev:Om dessa nu är så fascinerade av lag och ordning så de påtagit sig rollen som civilspanare är det ju bättre att de söker in på polishögskolan.
Haken är bara den att dessa civilspanare oftas har passerat polishögskolans bäst-före-datum med säkert 40 år. Sedan skulle de inte klara lagtesterna eftersom de tycker att det är fel att köra för fort vid omkörning, och i många fall att köra om över huvud taget, men helt okej att blända mötande med helljusblinkningar och att hindra omkörningar som utan civilsnutsambitioner kunnat genomföras säkrare. :D
Jag håller med i det mesta, men inte att det skulle vara tillåtet att överskrida fartgränser bara för att man kör om ett annat fordon.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Håller hellre lite högre hastighet och får en snabb och säker omkörning än dom där skräckexempel man nästan ser dagligen där folk inte har vett att komma om innan man riskerat livet på mötande trafikanter (landsväg).
För samma personer som inte är kapabla till att göra en (snabb) säker omkörning är dom samma som ALDRIG skulle få för sig att avbryta en omkörning, dom ska om om det så ska kosta dom livet...
av DDD
Yrkestrafikfordon som inte är rengjorda efter att ha körts i lera eller lastbilar med otäckt last.
Vet att det tar "lång tid" men läs TraF 3 kap 80§ uppmanar jag dessa till. :shock:
Vilket ingår, i alla fall numera, i körkortsutbildningen om och om igen för dessa förare!

TraF (Trafikförordningen) 3 kap 80§
"Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
3. släpa efter eller falla av fordonet,
4. orsaka störande dammbildning eller liknande,
5. försvåra körningen av fordonet, eller
6. framkalla onödigt buller.
Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet. Om det behövs skall lasten vara övertäckt."

Man ska dock skilja på smuts som kommer från vägbanan mot smuts som kommer från fordon när det gäller trafikförsäkringsansvar. Enkelt uttryckt! Smuts som flyger ut från ett fordons däck från vägbanan, så är det väghållaransvar, dvs att fordonet inte har något ansvar för att det stänker upp smuts från vägbanan och fordonets hjul. Faller smutsen däremot av fordonet och skadar annat fordon eller annas egendom, så kan dock ett ansvar finnas på det fordonet.

MVH
@DDD en kompis fick en stor plåtbit rätt genom huven på sin Citroen får en herrans massa år sen. Det gick ju givetvis på försäkring o.s.v men var ju inte mindre skrämmande för det. Kan bara instämma i ditt inlägg. Har otaliga ggr legat bakom tradare som inte sett över sin last. I synnerhet vintertid när stora iskokor kommer farande.
Användarvisningsbild
av Severin
Staffan73 skrev: Har otaliga ggr legat bakom tradare som inte sett över sin last. I synnerhet vintertid när stora iskokor kommer farande.
Hur tycker du vi ska göra åt det, vi kan inte stanna varje kvart-halvtimme för att försöka ta bort det när det ex snöar ymmnigt.
Man kan inte stanna överallt, stannar vi finns det en väldigt stor risk att vi blir kvar där
Användarvisningsbild
av Fluffen
Snö är väl inte så farligt men ni kan ju iallafall se till att det inte ligger is på bilen/släpet/trailern som kan flyga av och skada andra i trafiken, borde vara en självklarhet. :roll:

En personlig "favorit" är grusbilar, är det så svårt att dra på en presenning så att man kan åka bakom/förbi dem utan att få bilen blästrad. :roll:
Severin skrev:
Staffan73 skrev: Har otaliga ggr legat bakom tradare som inte sett över sin last. I synnerhet vintertid när stora iskokor kommer farande.
Hur tycker du vi ska göra åt det, vi kan inte stanna varje kvart-halvtimme för att försöka ta bort det när det ex snöar ymmnigt.
Man kan inte stanna överallt, stannar vi finns det en väldigt stor risk att vi blir kvar där
Nej självklart ska ni som kör tradare stanna varje kvart. Det var heller inte snö jag sa något om. Is som bildas i synnerhet på kapellbilar när dom stått en stund var vad jag syftade på. Ingen kan begära att chaufförer ska stanna titt som tätt. Men att kontrollera släpet innan man rullar ut på morgonen borde vara lika självklart som att man skrapar rutan innan man tar bilen.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 552

S40 2008, 2.0D Jag felsökte hjullager bak oc[…]

Jag hade inga nitar på ovansidan faktiskt, d[…]

Personligen känner jag mig tryggare med Bosch[…]

Jag försöker byta listen (den mindre, fr[…]