Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pam
Hej!

Hur märker man att ett hjullager börjar lägga av? Om jag tar en hård vänster-sväng så låter det illa från vänster fram...
av S60AWD2.5T
Pam skrev:Hej!

Hur märker man att ett hjullager börjar lägga av? Om jag tar en hård vänster-sväng så låter det illa från vänster fram...

Beklagar, tror du dragit rätt slutsats själv.
Malandeljud och det märks vid sväng.
Eventuellt kan du känna det om du lyfter hjulet och snurrar på det för hand. Känns som "grus" i maskineriet.
av Pam
hur lång garanti är det på detta?

Hur länge kan man köra med trasigt hjullager?
av Noodles
Borde det inte låta illa i vänsterlagret om man svänger höger?
Alltså bilen pressa utåt, mot vänsterhjulet/lagret?

Vill minnas att jag läst och hört det som kännetecken?
Användarvisningsbild
av Loner
Hjullager brukar låta oavsett om det är raktfram eller svänger, däremot drivknutar låter först vid svängar...

Hur låter ljudet då, "metal mot metall" , eller mer som ett "klonk klonk"?

/L
av Pam
ett typ malande, skrapande ljud
Användarvisningsbild
av VS60
Nu fick jag samma symptom på min bil. Låter att det hugger metall mot metall så fort man börjar rulla. Ljudet kommer från fram vänster hjul, är det hjullager?
av Pam
Var på Bilia idag. Fick tid för analys. Frågade om det var någon garanti på lagren, eftersom ett hjullager borde hålla längre än 3 ½ år / 7200 mil...

Får se vad de säger. Vad tycker ni? Är det inte lite konstigt att hjullagren ryker så tidigt...
Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]

Jäklar vad plastigt kinesisk den ser ut/k&aum[…]

Hehe, fler än jag som lagt märke till de[…]