Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dwood
Har som rubriken lyder lite problem med min dieselvärmare. Bilen är en V70 D5 2003a. Då man slår igång värmaren så börjar det rinna glycol ur avgasröret på värmaren. Är inte så insatt i just dieselvärmare så tänkte därför kolla om någon vet vad som kan vara problemet. Har plockat bort säkringen för värmaren och då går bilen att använda normalt.

Något vanligt fel detta? Vad kan det tänkas vara någon packning som farit eller dylikt? Är det dåligt att köra med bilen?

Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är inte så bra att ha en läcka i värmaren, åk in på en volvoverkstad och konsultera dom och fråga vad det kan kosta. Har du kollat hur mycket kylarvätska som försvinner?

Mvh GK
av olson
Kommer det kylarvätska ur avgasröret är värmevaxlaren dvs hela huset kass. leta på skroten efter ny värmare. den kostar många tusen som reservdel hos åf.
av Dwood
Är själv bilmekaniker och har kört diagnos i bilen själv men får inga felkoder på detta. Eftersom jag aldrig har hållit på i dieselvärmare förut så är detta nytt. Ingen glycol försvinner så länge man ej kör värmaren och jag har tagit bort säkringen så den går aldrig, så det funkar köra.

Men som olson säger så är det nog hela huset som har gått sönder, är väl så nött att det har blivit hål igenom till vattnet. Har kört 30 mil med bilen idag utan problem men ska ta isär värmaren och kolla över detdär ikväll ev. Är väl inte mycket annat än att beställa en ny! Har hört att det skall gå att köpa själva insatsen på volvo för ca 2500?

Mvh
av Kurtoua
Hej
Hela värmaren är gjord i rostfriplåt.
Vattnet i motor och värmare har samma tryck när motorn blir varm så det borde läcka hela tiden och inte bara vid användning av värmare.
En cirkulationspump går bara vid användning av värmare och kan vara fel på har bytt många.
Mvh Kurtoua
av olson
Sharkbait skrev:Åka till Volvo och låta dem kolla felkoderna!

Har du undersökt själv exakt vart glykolen kommer ifrån?
Felkod för vattenläckage?
av olson
Dwood skrev: Är väl inte mycket annat än att beställa en ny! Har hört att det skall gå att köpa själva insatsen på volvo för ca 2500?

Mvh
Kanske det, men det är inte insatsen som läcker. Där finns inget vatten.
av Tartryffel
Sharkbait skrev:Åka till Volvo och låta dem kolla felkoderna!

Har du undersökt själv exakt vart glykolen kommer ifrån?
Felkoder här? Vad ska det tillföra? "Det är hål i bränslevärmaren" är ingen felkod man får fram. Och här är det tämligen uppenbart att så är fallet.
Felkoder är bra men helt fel metod här!

Edit: ser att fler påpekat det. Jaja, det får stå kvar.
av Dwood
Olson du har nog helt rätt!

Kanske att den börjar läcka då värmaren har blivit lite varm och materialet expanderar. Sen så går ju ej cirkulationspumpen då värmaren inte går som sagt, och den funkar nog lite som en stopp ventil då den ej går.. Cirk pumpen är det då inget fel på, och den kan knappast ha med ett inre läckage i värmaren att göra eftersom att den bara pumpar förbi vätskan i värmaren?

Har ialafall tagit ner värmaren ikväll och tagit isär den, och som jag kan konstatera är den helt slut, insatsens nedre del var väldigt nött och skev i kanterna, värmaren var full i sot och förmodligen är det hål/spricka i "cellerna" som sitter i själva brännkammaren. För uppenbart så skall ej vatten komma in där så att det lär vara där felet sitter = hela värmaren måste bytas.

Kan inte förstå hur vattnet annars ska ta sig in där så det rinner ut ur avgasröret på värmaren.

Får beställa mig en beggad eller ny värmare imorgon. Men den har ju hållit bra trotsallt. Vet att insatsen är bytt en gång. Bilen har idag rullat 84 000 mil så man får väl inte klaga! Men lite less blir man eftersom att det är kallt här uppe i norrland nu, hehe.

Mvh
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]