Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag åker på snötäckta vägar och gasar på så framhjulen spinner och bakhjulen kopplar in så dunkar det till rätt så ordentligt, och man känner hur hela bilen rycker till. Har en v70 d5 awd automat 2007a.

Läste lite om att "vinkelväxeln"? kan ta skada av detta? För visst ska väll bakhjulen börja driva utan att det smäller?
Detta är mycket sannolikt att det beror på det givarfel som finns på din generation av Haldex. Sök runt lite grann. Kostar 1/10 av vinkelväxeln och täcks av garanti i många fall.
Vilken bra och upplysande förklaring. Jag tror inte ett dugg på att det vinkelväxeln i det här fallet.
Det kan vara givaren som brukar ger upp. Det verkar som givaren från Volvo har samma kvalitè som Biltema.

OM det är givaren så kostar det ca 2000kr hos Volvo att få den byt. Enkelt att göra själv.

Det kan vara vinkelväxeln men inte troligt!! För din beskrivning stämmer väldigt bra in på att det skulle vara givaren som har givit upp...
Oscarr skrev:När jag åker på snötäckta vägar och gasar på så framhjulen spinner och bakhjulen kopplar in så dunkar det till rätt så ordentligt, och man känner hur hela bilen rycker till. Har en v70 d5 awd automat 2007a.

Läste lite om att "vinkelväxeln"? kan ta skada av detta? För visst ska väll bakhjulen börja driva utan att det smäller?
Jag hade exakt samma erfarenheter förra vinter. Det var min första vinter med min XC70. Lämna in bilen för kontroll av felkoder. Har du en som heter "DEM0007" och inga fler på DEM så är det givaren som lagt av. Volvo stod för halva kostnaden på min bil så jag betalade strax under tusenlappen. Jag fick gasa som en idiot för att få bakhjulen att koppla in och då tar vinkelväxenl defenitivt skada. Om jag hade DSTC inkopplat hjälpte det inte att gasa som en idiot, bakhjulen kom inte i alla fall. Jag upptäckte det tidigt och insåg att något var fel så jag lät helt enkelt bli att gasa som en idiot tills problemet var löst. Jag har inte märkt att min vinkelväxel skulle vara på väg att gå sönder. Jag har dessutom hört något om att Volvo förstärkte vinkelväxeln från årsmodell -06, men det kanske bara var på XC90?

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]