Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jöns skrev:Tjena!

Jag fick idag samma problem två gånger på min 09:a...

Startar bilen och radion går inte igång. Om man trycker på powerknappen visas bilden med "high performance sound" men inget ljud och bilden försvinner igen. Efter att bilen stängts av och somnat fungerar allt igen.

Felet verkar finnas på fler än MY11?
Inget konstigt att det finns på 08 & 09
det jag tycker är kosntigt är att det finns på MY11 (eller sättare sagt vilken åtgärd dom skriver här att man ska göra på MY11)
den åtgärden stämmer bra på en MY08 & 09, är därför tveksam på just MY11
av Jöns
Ok, då förstår jag. Fick intrycket att det bara var My11...

Tur man har garanti. Köpte bilen för en vecka sen och listan med funna fel är lång:

*kvittrande kupéfläkt.
*dörrar går inte att stänga i kyla (keyless).
*gnek från ratt/rattstång.
*felvisning mellan inställd hastighet på farthållaren och vad mätaren visar, skiljer konstant 2km/h.
och nu stereon...

Undrar vad man köpt egentligen...
Användarvisningsbild
av CarMan
Tänk på att fel & egenska är 2 olika saker.

försök att tänak realistiskt när du reklamerar så blir du nog vär bemött.
Tänker framförallt på misvisning på farthållaren. som jag fattar det så uppskattar du att det skiljer 2km/h mellan den digitala visningen & den analoga mätaren.
Viljen anser du visar fel?
Tror du det är ett fel? eller tror du det är en egenskap bilen har att den inte har en analog mätare som har m.m. passning (har du annan miss visning om du tittar i annan vinkel?)
av Jöns
Vad som är ett fel kan väl diskuteras, speciellt på en begagnad bil. Självklart tycker jag inte att en liten skillnad mellan mätaren och farthållaren är en speciellt stor grej. Dock kör jag väldigt många nyare volvobilar i tjänsten och har inte upplevt denna "feature" på någon annan bil jag kört. Det är mest irriterande att ha farthållaren på 100 och mätaren inte når upp till det utan stannar på ca. 98. Vinkeln spelar ingen större roll.

Hastighetsmätaren har ju alltid en felvisning och den bryr jag mig inte om. Det retar mig bara att är- och bör-värde inte stämmer överens nu när man kan se båda två. I princip så har jag ju ett fel på farthållaren då bilen inte når upp till den inställda hastigheten...
Användarvisningsbild
av CarMan
Jöns skrev:Vad som är ett fel kan väl diskuteras, speciellt på en begagnad bil. Självklart tycker jag inte att en liten skillnad mellan mätaren och farthållaren är en speciellt stor grej. Dock kör jag väldigt många nyare volvobilar i tjänsten och har inte upplevt denna "feature" på någon annan bil jag kört. Det är mest irriterande att ha farthållaren på 100 och mätaren inte når upp till det utan stannar på ca. 98. Vinkeln spelar ingen större roll.

Hastighetsmätaren har ju alltid en felvisning och den bryr jag mig inte om. Det retar mig bara att är- och bör-värde inte stämmer överens nu när man kan se båda två. I princip så har jag ju ett fel på farthållaren då bilen inte når upp till den inställda hastigheten...

Du har inte ett fel om det är produktstandard. eller innom toleransenrna för produkt standard. (du har bara en åsikt om vad du tycker om funktionen)
av Knasen
CarMan skrev:
Jöns skrev:Tjena!

Jag fick idag samma problem två gånger på min 09:a...

Startar bilen och radion går inte igång. Om man trycker på powerknappen visas bilden med "high performance sound" men inget ljud och bilden försvinner igen. Efter att bilen stängts av och somnat fungerar allt igen.

Felet verkar finnas på fler än MY11?
Inget konstigt att det finns på 08 & 09
det jag tycker är kosntigt är att det finns på MY11 (eller sättare sagt vilken åtgärd dom skriver här att man ska göra på MY11)
den åtgärden stämmer bra på en MY08 & 09, är därför tveksam på just MY11
Är det gjorda några ändringar mellan MY 09 och MY11, jag har hört att det har släppts en ny mjukvara för ICM:en för ett par veckor sedan.
Användarvisningsbild
av CarMan
den löd punkten som dom hade et fel på är ju åtgärdad.
av svendufva
CarMan skrev:den löd punkten som dom hade et fel på är ju åtgärdad.
Då är det väl ngt annat fel på den. Min byts på torsdag och det har kommit ett "servicemeddelande" från Volvo om detta på My2011.
Förövrigt blir bilen inte långlivad hos mig. Nya felmeddelanden dyker upp . Nu att larmet måste servas! Vilket skräp man köpt. Bilen har gått 75 mil.
av Peanuts
Vad tråkigt att det strular så mycket med din bil. Tyvärr går jag i liknande tankar med min eftersom den har haft en massa olika fel sedan jag hämtade den i juni. Tror summeringen hittills ligger på 6 verkstadsbesök, 2 bärgningar m.m. Det som jag tycker är mest alarmerande är att jag har haft 3 st olika fel på min hittills, därför kommer jag kräva återköp på min bil om det blir ett enda fel till på den.

Är det så att jag och SvenDufva haft otur med måndagsex, eller är kvaliteten på nya V70 dålig?
Användarvisningsbild
av Momentum
Fel kan det nog vara på alla sorters bilar och fabrikat

Det intressanta i kråksången är hur ÅF hanterar det

Då det gäller lånebil och även kanske någon annan kompensation, rabatt på service nästa gång eller så, om det det är mycket strul många gånger

En gång då jag hämtade en av mina bilar som haft lite för många besök på verkstan så var den tvättat och genomgången/städad invändigt då jag hämtade den, som en liten kompensation - Lånebil ordnar man alltid

Då blir man lite glad ändå, trots att bilen än en gång varit inne för att lagas

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]