Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Okey. Jag plockar nog inte av kåpan igen.. allt är monterat nu! är bara bromsar,kyl kvar. sen blir det provkörning av nya axeln!
jag tar med gps och ser om mätaren stämmer..

Men en annan fråga..
jag köpte en elfläckt med termostat. "volvo orginal , från skroten" men jag skall montera detta. så är det
Svart
Röd
blå tror jag
på fläckten, men hur skall jag göra för termostaten? där är det 2 kablar.
Men hur kopplar jag in den så fläckten går igång när den blir varmare?
av Casal
volvo944gl skrev:Okey. Jag plockar nog inte av kåpan igen.. allt är monterat nu! är bara bromsar,kyl kvar. sen blir det provkörning av nya axeln!
jag tar med gps och ser om mätaren stämmer..

Men en annan fråga..
jag köpte en elfläckt med termostat. "volvo orginal , från skroten" men jag skall montera detta. så är det
Svart
Röd
blå tror jag
på fläckten, men hur skall jag göra för termostaten? där är det 2 kablar.
Men hur kopplar jag in den så fläckten går igång när den blir varmare?
Hmm, har du originalfläkten kvar? Den är ju redan termostatstyrd och får ström från två sladdar. Koppla in på de som får fläkten att snurra.
av volvo944gl
Orginalfläckten är den som sitter på vattenpumpen. och ja den är termostyrd. men inte på samma sätt..
Jag läste något om att man skall ha ett relä för att kunna koppla in den.. är det så?
av volvo944gl
denna tråd kan ni låsa!
av volvo944gl
Okey. nu ändra ja mig :P jag hittade resten av lappen på bakaxeln... det stog 1041. och utväxling 4,10 :/ har aldrig sett detta förut :O :O :O
efter allt mekande så ut och provkörde. drog iväg med han. nu gjorde han endast 80 på 2an :/ innan gjorde den 102 på varvstoppet!
är det så mycket lägre utväxling?
Användarvisningsbild
av erikn
Rick skrev:Bilia har fel där, det sitter lameller i en 1041 med, som slits ut fort utan en LS tillsats i oljan...
Rätt ofta man får fel olja på Volvo verkstäder, dom påstod att jag skulle ha ATF olja till min M90 låda :lol:
Av en händelse satt jag och bläddrade i en liten bok (Fickdata Personvagnar) jag har fått av en kompis för länge sedan. Där står det faktiskt att det SKA vara samma olja i 1041 som i 1031.

1041 har Eaton, differentialspärr. Sedan har någon annan som jag inte vet beteckning på Dana, differentialbroms. Den har annan olja.

Bild
av volvo944gl
Tack. vart får du tag i alla saker?
Användarvisningsbild
av erikn
Alla saker är väl ändå att ta i, jag är relativt rookie här. Men den där boken har jag haft länge, och först på senare tid förstått vilken guldgruva den är. Från början kollade jag bara felkoder i den, då hade jag en 245:a -92, för det är ju samma motor i den (B230FD) som många 940.
av volvo944gl
jaha. okey... hehe.
vad är det för bok du har?
Användarvisningsbild
av erikn
Så här ser den ut. Storlek lite mindre än A6.

På baksidan står det

TP 0302017 4750.04.97 Swedish.

Vet inte om något är artikelnummer.

Bild

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]