Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amli skrev:
Gurra82 skrev: och skall sägas att vi har samma andel procent last och likadana fordon.
Kör ni även samma sträcka?
Ja inte exakt på mm, men i stort sett
Någon erfarenhet om förbrukningen på en V70 D5 205hk AWD automat (MY10-11) med husvagn bakom? Vet att det är individuellt, men stiger förbrukningen mycket? Med min Audi A4 2.0 TDI quattro låg jag på ca 1.1-1.2 L/mil (vagn ca 1500 kg). Blandad körning ca 0.7 L/mil.
Amli skrev:
Gurra82 skrev: och skall sägas att vi har samma andel procent last och likadana fordon.
Kör ni även samma sträcka?
Kan tillägga att för några veckor sedan körde en kollega växjö-vimmerby. Fullt lass upp 61 ton till vimmerby, medelförbrukning: 4,2 liter milen, tom hem till växjö, total medelförbrukning när han kommit hem 3,6 liter per mil. Rundan är totalt 25 mil. Resan kördes på kvällen natten

Veckan efter kör jag exaxt samma resa med lika tungt lass upp och tom hem. Vid ankomst till vimmerby hade jag en medelförbrukning på 3,7 liter milen och när jag kom hem till växjö hade jag 3,1 liter milen. Det är en halv liter per mil, Lastbilbil rullar ca 12000-13000 mil om året
betterlead skrev:Min D5:a automat, sörplar i sig ca 1,4 l/mil i stan (korta sträckor på ca 3-5 km med kallstart)

Landsväg ca 70 km/h: ca 0,6
Landsväg ca 90 km/h: ca 0,68
Motorväg ca 110 km/h: 0,75
Motorväg ca 130 km/h: 0,9
Autobahn ca varierat 140-180 km/h: 1,05

Inget vetenskapligt test - bara på ett ungefär enligt min tankningslogg och en upskattning därefter. (Körstil, relativt återhållsam - utom då kanske på autobahn. Men det är så klart subjektivt. Skulle nog kunna pressa i ett par dl mer i stan om jag buskörde.)

D5:an är en rejält utskälld och numera totaldissad motor bland droskägare i Lund.
Sjukt törstig i stan.
Instämmer med min nya V70 D5 AWD. Den tar inte mycket mindre än min gamla Bensin XC90 2,5T som iofs hade manuell. Min drar nog lite mer än din men i samma härad.
jag har kört min T6 oslo - karlstad på 0,72 ! Då var det ganska få accelerationer ...
Har kört samma sträcka med 03:an på 0,61 , den är också aut , men 170 hk verkar vara snålare vid acc . Är ca 200 kg lättare .
Både 00:an och 03:an kunde köras snålare med foten på gasen än med farthållaren inkopplad , med T6:an är det tvärtom . Har farthållare som anpassar sig på den , det kanske är förklaringen . Erik
supersonic skrev:
betterlead skrev:Min D5:a automat, sörplar i sig ca 1,4 l/mil i stan (korta sträckor på ca 3-5 km med kallstart)

Inget vetenskapligt test - bara på ett ungefär enligt min tankningslogg och en upskattning därefter. (Körstil, relativt återhållsam - utom då kanske på autobahn. Men det är så klart subjektivt. Skulle nog kunna pressa i ett par dl mer i stan om jag buskörde.)

D5:an är en rejält utskälld och numera totaldissad motor bland droskägare i Lund.
Sjukt törstig i stan.
Detta är väl den gamla D5 (185/400) och den är nog den törstigaste av alla D5 genom åren väl?
Yes!
betterlead skrev:
supersonic skrev:

Sjukt törstig i stan.
Detta är väl den gamla D5 (185/400) och den är nog den törstigaste av alla D5 genom åren väl?
Yes!

Mitt personlägsta var nästan 150 mil på en tank, 0.43 l/m med "gamla" D5 185 hk i en V70 AWD Manuell. Så visst gick den motorn att åka grymt snålt med.

Men 99.995 av alla droskägare åker ju automat och då drar den massor.
Precis som B20 skriver är det extremt sällsynt med Taxi utan automat i Sverige. Lite konstigt kan jag tycka att droskägaren accepterar den extra kostnaden för att ge sina förare den extra bekvämligheten. Det handlar ju om 10% högre förbrukning som annars kunde tas direkt till verksamhetens resultat, dvs ca 60000 SEK under bilen aktiva tid! Mitt intryck är också att det generellt är mera problem med automatlådorna?
P1800 skrev:Precis som B20 skriver är det extremt sällsynt med Taxi utan automat i Sverige. Lite konstigt kan jag tycka att droskägaren accepterar den extra kostnaden för att ge sina förare den extra bekvämligheten. Det handlar ju om 10% högre förbrukning som annars kunde tas direkt till verksamhetens resultat, dvs ca 60000 SEK under bilen aktiva tid! Mitt intryck är också att det generellt är mera problem med automatlådorna?
Eftersom Taxi ofta har drivline garanti på ca 40.000 mil, kanske det inte kostar så mycket med ett lådras, manulella bilar kräver kopplingsbyte.
Tänker man på sina chufförer så är autlåda ett självklart val i taxibilar, även i mina bilar känns inte så lite stenålder att sitta o rycka i en spak, speciellt i en skåpbil utan några som helst sportvagns vibbar..
Är tveksam om skillnaden är så stor på förbrukning i ren stadstrafik om man kör lungt, men som flera konstaterat så är körstilen avgörande oavsätt manuell eller automatlåda.

Vad som jag upplever som markant påverkar förbrukningen är varvtalet , under 2000 varv och över där är en märkbar skiljelinje gällande förbrukning.
Jag vill påstå att det skiljer minst en dl milen om jag ligger på 1900 varv eller 2100 varv jämnfart landsväg.
P1800 skrev:Precis som B20 skriver är det extremt sällsynt med Taxi utan automat i Sverige. Lite konstigt kan jag tycka att droskägaren accepterar den extra kostnaden för att ge sina förare den extra bekvämligheten. Det handlar ju om 10% högre förbrukning som annars kunde tas direkt till verksamhetens resultat, dvs ca 60000 SEK under bilen aktiva tid! Mitt intryck är också att det generellt är mera problem med automatlådorna?
Kör man 40.000 mil ien taxi VILL man ha automat, det är väl därför det dykt upp massor med tex Passat som taxi där kan du ju få en DSG automat som drar MINDRE än manuell, till skillnad från Volvos automat som drar massor mer än manuell.

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]