Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MadMacz
Har ett märkligt fenomen där höger frambroms tar mycket tidigare än vänster.
Problemen började efter en panikbromsning i samband med en viltolycka.
Trodde först att det var bromsslangen som gett med sig invändigt eftersom den även såg trött ut med påbörjande torrsprickor men problemet kvarstod efter byte varvid jag gick vidare och även bytte oket.
Bilen har efter det verkat hyfsat OK i bromsarna efter bromsoks bytet men nu när halkan slagit till så märker jag tydligt att höger frambroms fram tar tidigare.
Besiktigade bilen strax innan bromsslangs bytet och hade då full bromsverkan på höger frambroms innan vänster broms började verka. (Ingen anmärkning eftersom bromsarna tog "jämt")
Bytte bromsslang på vänster sida innan ombes. och bad dom även kolla bromsarna med samma resultat som tidigare.
Bytte då bromsok och bilen slutade "dippa" på höger sida vid inbromsning för att sen stabilisera upp sig.
Bilen har varit på Volvoverkstad för rep. efter olyckan men någon ordning på bromsarna har dom inte klarat av att få på bilen.
Finns det någon som har någon idé om troliga orsaker till problemen ?
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad har du för vädren på alla 4:a hjulen
Tar dom jämt om du jämför alla 4:a hjulen, inte bara fram.
Har du kollat bromsklossar o skivor på alla 4:a hjulen?
av MadMacz
Senaste mätningen
VF 1,6
HF 2,0
VB 1,6
VB 1,6
Har inte gjort någon mätning efter bytet av bromsok eftersom bilen på bar asfalt känts OK, men nu vid rejäl halka märker jag att ABS:en börjar tugga innan vänster fram börjar bromsa.
Användarvisningsbild
av CarMan
MadMacz skrev:Senaste mätningen
VF 1,6
HF 2,0
VB 1,6
VB 1,6
Har inte gjort någon mätning efter bytet av bromsok eftersom bilen på bar asfalt känts OK, men nu vid rejäl halka märker jag att ABS:en börjar tugga innan vänster fram börjar bromsa.
hur kan man känna det?
Användarvisningsbild
av CarMan
Det man vill veta är ju hur bilen bromsar nu, inte hur den bromsade förut. ingen här kan mer en dra långsinta gissningar, så länge du inte matar oss med aktuell information
av MadMacz
Bilen bromsar på höger fram tills ABS:en börjar tugga och hinner aldrig bygga upp någon bromsverkan vänster frambroms
Användarvisningsbild
av CarMan
Men den knäar inte på bar asfalt? käns som du borde käna det läggare med högre friktion mot marken?

hissa upp bilen o kän på hjulen, när du bromsar lite i taget, så kan du känna vilket hul som tar först & hur mycke
av MadMacz
Som jag nämnt i tidigare inlägg. Bilen bromsar först på höger fram och nu vid halka hinner det inte byggas upp något bromstryck på vänster sida innan ABS:en börjar tugga. Vid bra fäste märker man inte av fördröjningen i någon större utsträckning men nu när snön och isen kommit känns bilen direkt livsfarlig att köra eftersom det enbart bromsar på en sida fram.
av MadMacz
Någon som kan svara på om det kan bero på huvudbromscylindern eller om det kan finnas andra tänkbara fel?

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]