Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
CarMan skrev:Många här vet säkert att man ska köra ca 100 mil med nya dubbdäck på barmark för at dubben ska slita insig (fasna i däcket)
På samma sätt som vinterdäcken varje år köras 10-20 mil på barmark, för att nöta av ytskicktet som blivit hårt över sommaren.

Men jag tror inte de flästa bilister vet detta!

Sen är vet nog lathet o dumdristighet som ligger bakom att man int byter i tid.
Frågan löd väl i slutet *men vad är DITT skäl?*
:-)-)
av *pettson*
Jag har sommardäcken på därför att jag helt enkelt inte flyttat min bil överhuvudtaget.
Det som har körts ,har körts med frugans bil så den får gå många mil så vi vet bekräftat att den är tipptopp inför vintern.
Den fick nya dubbdäck så fort vi köpte den. Den har som carman sa, också fått gå barmark mjukt och försiktigt för att dubben ska sätta sej.

Min bil får sina dubbdäck imorgon när jag åkt dom 100 metrarna till verkstan. Den får gå på barmark på stora vägen sen ett tag så den får rugga ytan.
Samtidigt får Stiga Parken sina piggkedjor, och snöslungan hängs dit.
Xenonet är också monterat så man ser att köra slunga :wink:
*pettson* skrev:
CarMan skrev:Många här vet säkert att man ska köra ca 100 mil med nya dubbdäck på barmark för at dubben ska slita insig (fasna i däcket)
På samma sätt som vinterdäcken varje år köras 10-20 mil på barmark, för att nöta av ytskicktet som blivit hårt över sommaren.

Men jag tror inte de flästa bilister vet detta!

Sen är vet nog lathet o dumdristighet som ligger bakom att man int byter i tid.
Frågan löd väl i slutet *men vad är DITT skäl?*
:-)-)
fast jag brukar inte byta sent!
I år vart det sent ändå, har inte riktigt haft tid att var kvar på jobbet överhuvud taget i höst. (bytte däck för 2 veckor sen)
Jag bytte sent för har bytt på familjens bilar och hjälpt kompisar så ens egen bil kommer sist som vanligt.....

Sen tycker jag tråden ska handla om vad rubriken säger !!!!!!!
Låt de som byter sent svara för det...
Det är ju frågan vad man menar med sent? Vinterhjul behövs ju olika tidigt i olika delar av landet och mitt försvar är att så länge snö och minusgrader saknas så finns det ingen anledning att lägga på dubbdäcken.
I år däremot så sitter dom redan på plats, kör hellre på mina nya Gislaved NF5 än dom där kina-däcken som kallas för sommardäck (satt på bilen vid köp) när det som nu regnar kraftigt ibland och vattnet ställer sig här o var.
Jag bytte för flera veckor sedan innan snön kom. Det är intressanta tongångar på det här forumet... om man byter till vinterdäck i tid tycker de flesta att man är duktig men om man propagerar för att hålla hastigheterna även där det inte står kameraskåp så är skriker folk om moralpanik och sånt :D Fast det kanske inte är samma människor?
llesrof skrev:Jag bytte för flera veckor sedan innan snön kom. Det är intressanta tongångar på det här forumet... om man byter till vinterdäck i tid tycker de flesta att man är duktig men om man propagerar för att hålla hastigheterna även där det inte står kameraskåp så är skriker folk om moralpanik och sånt :D Fast det kanske inte är samma människor?
Kan bara svara för mig själv, och jag tycker att man ska ha dom när det behövs, och jag tycker att man ska hålla vettiga hastigheter på vägarna, (med en käftsmäll både till dom som ligger +30km/h och ska om till varje pris, OCH dom som ligger -30km/h och segar trots att förutsättningarna är goda)

Så jag är väl moralpredikare i båda fallen i så fall! :wink: :D
Hilmer skrev:Det är ju frågan vad man menar med sent?
Med sent menar jag såklart när man kör på sommardäck när vinterväglag råder. Då är det applicerbart på alla ställen i Svedala.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]