NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mqlm
Hej,

Har i dagarna köpt en V50 -09 och funderar nu starkt på att sätta dit en vinge (original). Är det någon som har vetskap vad det kan kosta? dels själva vingen men även vad montering kan gå på.

Tacksam för återkoppling!
av Doby
ca 4000 tror jag att jag betalade. Tänkt på att vingen försämrar aerodynamiken och ökar bränsleförbrukningen lite grann....men snyggt är det.
Användarvisningsbild
av opA
Doby skrev:Tänkt på att vingen försämrar aerodynamiken och ökar bränsleförbrukningen lite grann....men snyggt är det.
Öh.. är de inte tvärtom ? :oops:
Eller har jag helt missuppfattat de... trodde vingen skapade bättre aerodynamik..
av dongan
Det är dom små vingarna som sitter på bakrutan som förbättrar aerodynamiken.
av dieseldyret
blir snart gaaaaaal av dette forbruk-pratet. Bilen skal se FIN ut, ikke tråkig som f**n bare for å spare 0,03dl pr 100mil!!
Användarvisningsbild
av opA
dieseldyret skrev:blir snart gaaaaaal av dette forbruk-pratet. Bilen skal se FIN ut, ikke tråkig som f**n bare for å spare 0,03dl pr 100mil!!
+1 :-)-)
av Doby
opA skrev:
Doby skrev:Tänkt på att vingen försämrar aerodynamiken och ökar bränsleförbrukningen lite grann....men snyggt är det.
Öh.. är de inte tvärtom ? :oops:
Eller har jag helt missuppfattat de... trodde vingen skapade bättre aerodynamik..
Tyvärr inte bara en snygg detalj. Även på racingbilar är bakvingen till för att skapa down force så att du får bättre grepp med bakhjulen och inte lättar. Inte för lägre bränsleförbrukning.

Har pratat med en av Volvos designers om detta och de ska bara se snygga ut. Skulle nog kosta för mkt att utveckla annars.
av mqlm
Tack för informationen. Får bli en montering av vinge till våren. :D
av mono
Jag köpte en begagnad vinge på laga.se. Rätt färg och i helt OK skick. Betalade ca 1 tusing plus en monteringsats från Volvo för ca 375:-.

Arbetet tog ca 1 timma, men det var inte helt enkelt. Man måste demontera insidan av bagageluckan och jag tror att monteringsanvisningen som medföljer monteringssatsen gäller tidigare årsmodeller, för snäppfästen mm satt inte alls på samma ställe på min 09:a.

Sen måste man borra i metallen, men det var inga problem. Borrmallar medföljer monteringssatsen. Lite rostskydd på och sedan var det bara att placera vingen på rätt ställe med den dubbelhäftande tejpen. (Här hjälper det att vara 2 pers för att sikta rätt).

Bilen blir så sjuuuukt mycket snyggare med vinge. Hängrumpan som V50 lider av försvinner med vingen. Skillnaden i förbrukning är försumbar kan jag säga, efter ca 1000 mil med vinge. Eller rättare sagt, jag har inte märkt NÅGON som helst skillnad.

/mono
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]