Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gorbachopp
Hej har en 240 90 satt förgasare på den när jag köpte den och egentligen är det ju elektronisk insprut..och nu till problemet det är besiktning nu och jag har bytt till insprut och när jag startar den så tänder den till men dör lika fort men på höga varv går den bra har testat att bytt luftmassemätare ingen skillnad kan de vara tomgångsmotorn som är paj eller någon som har bilder på hur alla kablar ska sitta samt slangar ifall det kan va något sånt simpelt fel. vore tacksam för snabba svar/John
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ja det låter ju nästan som tomgångsmotorn.

Men iom att du har en -90:a, så ska du kunna kolla felkoder. Dosan sitter bakom höger fjäderbenstorn. Öppna locket, stick ner väljarsladden i 2:an eller 6:an, och tryck sedan två sekunder på knappen så blinkas en tresiffrig kod av dioden. 1-1-1 = okej. Ha tändningen avslagen när du flyttar väljarkabeln.
av Rådlös
Glöm dessutom inte att ha papper och penna med dig i det fall att det är flera koder. Styrdatorn kan lagra tre felkoder åt gången. Skriv upp dom så att du kan tolka dom rätt sedan.
av gorbachopp
läste felkoder igår och fick på tomgångs motorn men det finns ju 2st sladdar som passar en blå/grön och en vit vilken av dom ska i den tror resten sitter där dom ska plus att jag har en kabel över antigen den vita eller den blå/gröna
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Det bör då vara den vita. Den blåa vill jag minnas är till en ev kallstartspridare.

Har du kallstartspridare på ditt sprut? ( sitter ibland på b230 ). Har du det så sitter det en slang som går ut från fuelrailen mellan 3:ans och 4:ans spridare, ner under insuget. Har du inte det så behöver du inte den blåa kontakten, den kan bara hänga löst.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Alltså, egentligen vill jag minnas att tomgången ska finnas ändå. Motorn är med och hjälper vid extra belastning och vid start...

Har själv inga bilder nu, kan kanske ordna några men det är ju svårt att få bilder på allt viktigt eftersom det mesta är inrulat under insuget.
av Rådlös
Här besvarar Bosse Bildoktorn en fråga om vad en tomgångsmotor är och gör. Jag har lånat texten från Aftonbladet.

Vad är en tomgångsmotor?
Vad är en tomgångsmotor? Jag har aldrig hört talas om en dylik sak på en bil.

Leif Johansson

Så gott som alla moderna bilar med insprutning har en tomgångsmotor. Det är ett litet spjäll som reglerar luftmängden in i motorn. Spjället styrs av en elektromagnet. Spjället står inte still utan öppnar och stänger hela tiden och det är genom att ändra denna rytm som tomgången regleras av datorn. Utan denna datorstyrning skulle skulle tomgången bli för låg när generatorn laddar för fullt, eller när luftkonditioneringen kopplas in.

Bosse
av gorbachopp
nu har jag varit ute och testat igen satt på en ny lamdason men ingen skillnad ingen tomgång nu bara tänder den till men inge mer vet inte ifall de kan vara soppa pumpen som strular eller någe för jag tog en soppa pump från en 240 glt b23e vet inte ifall det är någon skillnad från f pumpen /mvh john

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]