Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Därför att när motorn är avstängs så samlas ju all olja i oljetråget.
Oljefiltrets anslutning sitter ju ovanför tråget.

Om du tittar nästa gång du byter ser du att det är omöjligt att oljan i tråget skulle rinna ut när man lossar filtret.
av Johnnie
Momentum skrev:
Johnnie skrev:Varför rinner inte oljan ut? :???:
Det är tjockolja :D
:D
andreas 80 skrev:Därför att när motorn är avstängs så samlas ju all olja i oljetråget.
Oljefiltrets anslutning sitter ju ovanför tråget.

Om du tittar nästa gång du byter ser du att det är omöjligt att oljan i tråget skulle rinna ut när man lossar filtret.
Jag tittade på bilderna som jag tog när jag bytte olja, det verkar stämma. Jag trodde det satt längst ner och skulle bli helt oljefyllt automatiskt efter oljebyte innan man startar motorn.

Funderade på en annan grej, vilken väg går oljan genom filtret? Innifrån det stora hålet uppe och ut genom filtret och upp i det lilla hålet på sidan eller tvärt om? :???:
av mikebike
inkognito skrev:Mikebike joo det är ett insatsfilter
Är det en annan storlek än på bensinare?
Det står "ej diesel" på mitt verktyg i katalogen...
av inkognito
tror det är 36mm nyckel som gäller på insatsfilterkoppen.
av grigard
måste nog byta o-ringen runt koppen då jag inte får det 100 % tät.
Nån som vet storleken på o-ringen så man kan springa in på biltema och köpa en ny?
av mikebike
grigard skrev:måste nog byta o-ringen runt koppen då jag inte får det 100 % tät.
Ligger o-ringen ordentligt i spåret?
Du hade ju två o-ringar från början, är båda skadade?
av grigard
Det satt en o-ring längst upp på koppen mot själva tråget,sen satt det en längre ner på koppen i ett spår ovanför gängen.Bytte den övre ringen och tog bort den undre men då läckte det rejält så jag satte tbx ringen i spåret och då tyckte jag det blev tät.Men har märkt att det tydligen läcker lite iaf nu.Var inne på om jag skadat den övre ringen nu när jag har haft isär det 1 gång.Svårt att förklara och man är inte så bra/ointresserad av bilar men jag trodde inte man kunde misslyckas med olje byte ??:-/
av VXC70
den ska sitta i sitt spår, ganska logiskt. ska smörjas brukar duga med att ta o passa på att smörja med lite av den oljan man tappar ur. smörjningen av o-ringen är för den ska täta.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]