Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lotta27
Hej! Kan någon underbar människa lista ut felet på min vovlvo 440, årsmodell 90.
Den är sten-död när det blir några minus ute, inte ens en lampa lyser, tar ut batteriet låter bilen stå 30 min, kopplar i batteriet och det startar utan problem!!! varför gör den så??? snälla hjälp en okunning!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du tar ur batteriet, tar du då in det i värmen bara eller laddar du det också lite grann. Jag funderar på om du helt enkelt kan ha lite fel på batteriet så att batteriet tappar onormalt med kraft. Batterier tappar alltid kraft vid kyla men ett friskt batteri klarar normalt ganska många minusgrader. Hur gammalt är batteriet, kanske dags att byta.

Mvh GK
av lotta27
hej och tack för svar!! behöver varken ta in ell ladda batteriet, köpte ett nytt batteri för typ en vecka sen, för bilen vart lite svårstartad när det vart kyligt ute,trodde de va ett kasst batt, men så igår kväll va den sten-död och jag plocka loss batterisladdarna och lät den stå över natten, sen starta den klockrent....
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att noggrant rengöra polskorna. Om du råkar ut för problemet igen prova då att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, om startmotorn går runt då har du jordfel. Det är alltså dålig kontakt mellan batteriets minus och motor, en vanlig felkälla är den grova kabeln som går mellan batteriets minuspol och motorblocket eller som det är på en del bilar en bred s.k. jordfläta mellan kaross och motor.

Mvh GK
av lotta27
tack så mycke!!! ska ut ocg rengöra på en gång!! är det valigt att detta problem bara uppstår när det är kallt?? den funkar alltid annars!!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara lite dålig kontakt från början och när det blir kallt och saker och ting krymper kan kontakten bli sämre.

Mvh GK
av lotta27
mycket tacksam för svaret!! får ställa ut den i kylan och "hoppas" att den krånglar så jag får pröva ditt tips med startkabeln! ska bilen vara igång från början när jag kopplar kabeln eller ska den vara avstängd? ska minus-sladden på på batteriet vara sitta kvar på batteriet el ska den loss? är otroligt kass på allt som har med bilar att göra....
tack på förhand/ Lotta
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du skall ju testa när startmotorn inte vill gå runt, det var väl det som var problemet. :)

Mvh GK
av lotta27
nja, problemet är ju att bilen är HELT död, funkar inte alls... inte att den vägrar starta, sen om jag kopplar ur batteriet en stund så funkar den igen....

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]