NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kolla snarare så att de kända problemen är åtgärdade.
Mina problem på -06:an:
1. avgaslukt från värmaren under körning- fick ett längre avgasrör
2. knäppande i stolsramen- fick ramen bytt
3. smäller i ventilationen- fick ny mjukvara
4. yttertempen strulade, första tecknet på problem med kablagen till dörrarna- fick bytt kablagen och kontakterna
5. rattarna till radio och fläkt tappade ytan- fick nya knappar
6. bakluckan håller sig inte uppe- fick ny gasfjäder
7. framskärm skavde mot framdörr när man öppnade vid kyla- justering och ny lack
8. ABS/Antisladd enheten la av- fick ny enhet
9. Oljeläckage i friskluftsventil vid insuget- fick ny ventil
10. Grillen på V50 oxiderade- fick en ny, men monterade en S40 grill istället.
tror det var det hela.
Andra har talat om att klädslarna kan spricka vid sömmarna, det är tyget som spricker, inte tråden.
Men bilen är riktigt trevlig, köper gärna igen!!
/greenbay
Oilka motorer och utrustningar har olika problem, men generellt sett så är sista/senaste modellåret av en generation det som har minst problem.

Jag brukar rekommendera att man köper en 1 år begagnad Volvo eftersom byggkvaliteten inte är på topp, många nya bilar kräver ett antal verkstadsbesök för att åtgärda problem. Oftast enkla problem, men dock irriterande. Köper man en begagnad bil så slipper man de besöken och sparar dessutom 10-20% på priset för bilen. Nackdelen är förstås att man inte får hela fabriksgarantiperioden, men de dyra prylarna täcks ändå av maskinskadeförsäkringen om bilen gått mindre än villkoren (brukar vara 5-8 år och max 10-15.000 mil).
Det hela styrs ju av hur mycket pengar du vill lägga. Jag hade en S40N -05 som förutom en uppdatering av programvara till automatlåda och motor var problemfri. Hade den inte dragit så brutalt mycket bensin så hade jag haft den kvar idag - så bra var den.
Tack för alla svaren! Budgeten ligger med ett max kring 100 000kr.
Helst vill jag inte ha 1,8-motorn, har koll på stycken andra dock. En med 2,0:a (tror den ska vara bensinare, är dock inte ute på nätet än) och en 2,4. Båda ska vara -06:or och 2,0:an har gått ca 8000 och 2,4:an ca 10000.
Båda ska vara i bra skick (har dock inte helt koll på skillnader i utrustning) och 2,0 har jag fått ett pris på 105 000kr (handlaren menade dock att den var värd runt 120) och 2,4:an ligger ute för 115 000kr.
Vet inte om det är bra priser. Någon som har koll? (vet att det är svårt att bedömma med dessa uppgifter, men någon indikation).
Målet är ändå att pruta ner under 100 000kr.
Kolla vad bilen KAN vara värd på : bilpriser.se
Ingen handlare säljer en bil BILLIGARE än vad den är värd, men en bensinmotor är troligen ett smart val, eftersom dieslarna är löjligt stabila i värde. Prisskillnaden mellan bränslena har utjämnats jf med de senaste åren, snart får bensinmotorer en revansch, ( kanske ).
Glöm inte provlyssna stereon om den har std stereon, dvs performance, som inte alls är särskilt performance enligt mig.
Med High performance får du riktigt bra ljud däremot.
/greenbay
Lägg in din annons där den skall vara istället!
( Jag skulle aldrig köpa en chippad bil, vem f-n vet hur den varit körd???)
/greenbay
start o stop

Nu skriver du ju inte exakt vilken modell du har m[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Lite godis att läsa här ia[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

Motorkod (B5234T3) Hej! Jag har nyligen bytt vatt[…]