Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Novis01
0,79 är än så länge aningen mindre än min förra bil, V70II 2,4D Aut MY2008.
Den kunde jag omöjligt köra under 0,8 l/mil, möjligen blev den lite snålare efter Polestar uppgradering.
Intressant är dock att den drog inte mer om jag "jagade den" genom tyskland 160 - 200 km/h i 100 mil :???:
av sandberg80
Min bil drog närmare 10% mindre i Tyskland och övriga Europa än i Sverige. Bättre vägar och mer effektiv diesel var nog en bidragande faktor...
av Novis01
sandberg80 skrev:Min bil drog närmare 10% mindre i Tyskland och övriga Europa än i Sverige. Bättre vägar och mer effektiv diesel var nog en bidragande faktor...
Om jag inte minns helt fel så var det så här:
söderut med svensk diesel och 140 - 180 km/h (på natten) ca: 0,84 l/mil
norrut med diesel från Österrike, 160 - 200 km/h (på dagen) ca: 0,82 l/mil

När jag tänker efter så hade jag nog även "svärmorskista" på taket 8)
Användarvisningsbild
av supersonic
mange69 skrev:
supersonic skrev:...
Mät gärna på pumpen istället för färddatorn, även om datorn ger en bra indikation.
...
Menar du tankning kontra körda mil eller... ?
Tjena Mange

Japp!

Nollställ trippmätaren vid varje tankning, bör stämma betydligt bättre än färddatorn. Om någon hävdar något annat så kunde det bli en intressant diskussion. Jag undrar egentligen hur mycket fel trippmätaren visar och om däck och luftryck samt last spelar någon roll, stadskörning/landsvägskörning. Jag tycker bilens trippmätare stämmer bra jämfört med GPS, mina erfarenheter.

Väldigt bra att folk skriver lite om uppskattad körmix (stad/landsväg) när ni anger er förbrukning. Gillar D3 som ett gött alternativ till tråkiga fyror.
Användarvisningsbild
av supersonic
Novis01 skrev:
sandberg80 skrev:Min bil drog närmare 10% mindre i Tyskland och övriga Europa än i Sverige. Bättre vägar och mer effektiv diesel var nog en bidragande faktor...
Om jag inte minns helt fel så var det så här:
söderut med svensk diesel och 140 - 180 km/h (på natten) ca: 0,84 l/mil
norrut med diesel från Österrike, 160 - 200 km/h (på dagen) ca: 0,82 l/mil

När jag tänker efter så hade jag nog även "svärmorskista" på taket 8)
Det gick fort det. :wink:
av ZizzoZ
OptimusPrime skrev:Hej, min XC70II D5 MY09 aut. slörpar i sig 1.2 l/mil diesel. Jag tycker det är märkligt hög förbrukning. Jag gasar aldrig fullt vid accelleration och håller sällan mer än 95-100 på motorvägen. Har iof sig automatlåda, 19' sulor och Polestar men ändå.
Jag får väl ta en kurs i ecodriving :( (eller inte...)

Ursäkta mig vill inte låta elak eller något, men ligger du i 95 - 100 på motorväg (110 eller 120 i sverige) så tycker jag du ska parkera bilen och ta bussen 8) Folk som kör för långsamt är en trafik fara, inte dom som kör för fort.
Användarvisningsbild
av supersonic
ZizzoZ skrev:
OptimusPrime skrev:Hej, min XC70II D5 MY09 aut. slörpar i sig 1.2 l/mil diesel. Jag tycker det är märkligt hög förbrukning. Jag gasar aldrig fullt vid accelleration och håller sällan mer än 95-100 på motorvägen. Har iof sig automatlåda, 19' sulor och Polestar men ändå.

Ursäkta mig vill inte låta elak eller något, men ligger du i 95 - 100 på motorväg (110 eller 120 i sverige) så tycker jag du ska parkera bilen och ta bussen 8) Folk som kör för långsamt är en trafik fara, inte dom som kör för fort.
Han kanske menade 90 vägar...
av Enzo
ZizzoZ skrev:

Nu borde du Zizzo lära dig trafikregler. 110 km/h är den HÖGSTA tillåtna farten (ja 120 då på ett fåtal ställen). Att då ligga 10 km/h under det är absolut ingen trafikfara.

Varför är det de som kör långsamt (10 km/h under gällande högsta tillåtna fart) som är en trafikfara? Kan du motivera det? Och tänk nu efter noga innan du gör bort dig mer.
Senast redigerad av 1 Enzo, redigerad totalt 0 gånger.
av ZizzoZ
Då är det inte motorväg 8)

Edit: Om han mena motorväg som han skrev. Annars så är det ju bara att inte ta åt sig :wink:
av Enzo
ZizzoZ skrev:Då är det inte motorväg 8)

Edit: Om han mena motorväg som han skrev. Annars så är det ju bara att inte ta åt sig :wink:
Inte? Motivera tack!

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]