Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av burtan
Hejsan.
Är på väg att skaffa mig en ny bil så här till vintern och är sugen på en Volvo xc70.
Började läsa igår angående kända problem/fel på modeller -01 och framåt och blev nertagen på jorden ganska snabbt. Är tydligen stora problem med viskokopplingen (säger man så?) på modeller fram till och med -02.

Man påstod att det var noga att däcken runt om var lika slitna men då skrev en kille att det var lika noga med modeller med haldexkoppling på, i teorin vet jag vad som är skillnaden men vad är då skillnaden i praktiken mellan haldex och visko?

Är nu i valet och kvalet om jag ska skita i mitt bilköp (har/hade? 90 000kr som gräns) eller lägga till lite slantar och gå upp några årsmodeller

Tacksam för svar.

Mvh Andreas.
av llesrof
Vad jag förstått så är det samma problem på alla bilar med visko-koppling. Om det är för stora skillnader i hjulens omkrets går kopplingen varm. Tanken med en visko är att den bara skall jobba när det behövs, alltså när det uppstår rotationsskillnader. Haldexkopplingen är en relativt skottsäker konstruktion även om en och annan styrbox och sensor gett upp. På min XC70 -06 hade givaren pajat men det var i sammanhanget en billig affär, knappt en tusenlapp. Bilarna med visko och haldex delar dock det största problemet, nämligen vinkelväxeln. Mellan växellåda och vinkelväxel sitter det en hylsa med splines. Det är inte helt ovanligt att splinsen i hylsan slits sönder. Har man tur kan man byta hylsan, har man otur får man byta hela vinkelväxel. Har man ännu mera otur får man byta växellådan. Har jag hört. Upprepade rivstarter och liknande kan förstöra hylsan. Kör man vettigt så håller grejorna utmärkt och i många mil. Jag skulle tveklöst satsa på en bil med haldexkoppling, den är snabbare och man slipper problemet med att skifta hjul några gånger per sässong bara för att skillnaderna i omkretsen skall minimeras. Haldex som företag är ytterst sympatiska att ha att göra med. Från och ed årsmodell -06 blev haldexkopplingen uppgraderat med förspänning vilket innebär att den kan börja driva med bakhjulen i princip direkt från start. Det är inga konstigheter att redan från start driva ut med bakvagnen om man så vill.
av mikebike
llesrof skrev:Vad jag förstått så är det samma problem på alla bilar med visko-koppling. Om det är för stora skillnader i hjulens omkrets går kopplingen varm.
På bilar med visco skall inte bakhjulen ha större omkrets än framhjulen, då roterar de långsammare och viscon ligger på hela tiden. Tvärtom är ingen fara.
Ur väghållningssynpunkt är det däremot bättre med bäst grepp bak, vilket talar för Haldex.
llesrof skrev:Jag skulle tveklöst satsa på en bil med haldexkoppling, den är snabbare och man slipper problemet med att skifta hjul några gånger per sässong bara för att skillnaderna i omkretsen skall minimeras. Från och ed årsmodell -06 blev haldexkopplingen uppgraderat med förspänning vilket innebär att den kan börja driva med bakhjulen i princip direkt från start. Det är inga konstigheter att redan från start driva ut med bakvagnen om man så vill.
Jag körde min gamla V70 AWD i nästan 20 000 mil utan problem med viscokopplingen*. Vår och höst när jag bytte däck försökte jag avgöra vilka som hade minst diameter och lägga dessa bak. Skifta under säsong verkar overkill.
Min bil hade heller ingen som helst fördröjning, utan den drev bak direkt från parkeringen och i första rondellen efter 250 meter var det inga problem att bredsladda. :mrgreen:

Nya bilen har haldex och antisladd. Första snön kom idag, så vi får se om jag våga koppla ur DSTC och provsladda lite. :)

*Däremot bytte jag bakaxeln!
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
I dag var första gången jag kört i snö med min XC90 och det är hur kul som helst :) det är skönt med driv på alla hjul.
av burtan
Tack för alla svar!

Har slagit tankarna om en xc70 äldre än 03 ur huvudet och istället riktat uppmärksamheten mot s60.
Har tittat på "vanliga" s60 utan awd, stor motor osv men så idag fick jag se en annons på en Volvo S60 AWD Business 2,5T 210hk - 03 för 79 000kr som hade gått mellan 10 000-11 000mil.

Så här står det om den på transportstyrelsen:

Typgodkännandedatum: 2002-07-15
Antal ägare: 1
Fordonet tillverkat: 2003-02

Visst är det en bil med haldex på?

Kan det vara något att ringa och höra mer om?
av Lövet
mikebike skrev:Nya bilen har haldex och antisladd. Första snön kom idag, så vi får se om jag våga koppla ur DSTC och provsladda lite. :)
Det vågar du definitivt, DSTC kopplas inte ur helt ändå och parerar om det sladdar för brett.

Det är haldex på den bilen Burtan ja

Kanske är denna till och med? http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=11&w=1 Priset på den bilen känns bra och om det bara är en ägare så är det ju en fördel.
av burtan
Måste bara säga att man får bra och snabba svar på det här forumet :D

Ska nog ringa och höra med ägaren lite.

Lofgren: ja, det är den bilen. Den blir nog såld rätt så snabbt men jag ska ge det ett försök.
av llesrof
andreas_lofgren skrev:
mikebike skrev:Nya bilen har haldex och antisladd. Första snön kom idag, så vi får se om jag våga koppla ur DSTC och provsladda lite. :)
Det vågar du definitivt, DSTC kopplas inte ur helt ändå och parerar om det sladdar för brett.
Jag är uppfödd på framhjulsdrivna bilar och jag upplever min XC70 som rätt giftig när jag kopplar ur DSTC. Gasa och vrid på ratten och man får världens bakvagnssladd snabbare än man hinner säga "shit..!".
av llesrof
burtan skrev: Har slagit tankarna om en xc70 äldre än 03 ur huvudet och istället riktat uppmärksamheten mot s60.
Har tittat på "vanliga" s60 utan awd, stor motor osv men så idag fick jag se en annons på en Volvo S60 AWD Business 2,5T 210hk - 03 för 79 000kr som hade gått mellan 10 000-11 000mil.
Det är rätt stor skillnad mellan XC70 och S60."Stor motor" får du på köpet om du väljer en XC70 då bensinvarianten alltid är 2,4/2,5T. VIsst, de ligger högre i pris än en S60 AWD och den vanliga framhjulsdrivna S60:n, men man får en jäkligt skön bil som är hur smidig som helst när man skall packa in en massa saker. Sedan är jag torsk på det lite tuffare stuket på XC70 med oclackerad plast och aningens högre markfrigång :mrgreen:

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]