Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag vart min bil konstig, tomgången vart jättehög bara sådär då jag startade den. Ligger vid 1500rpm men efter lite körande så sjönk den men inte riktigt som den brukar ligga (800-900rpm). Sen det dära tjutande ljudet där luftfiltret sitter kom nu till kvällen då efter tomgången vart hög men lika då den sjönk. Är det turbon som börjar bli kass efter som insuget går ner till turbon?. Det är en V40 T4 -98 vi pratar om då. :roll:

Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av 1 V40RMannen, redigerad totalt 0 gånger.
av Perra N
Har du kollat att alla slangar är hela och sitter på plats?
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Har inte gjort någon riktig koll än men ska kolla alla slangar idag få se om jag hittar felet. Men kan en slang bara gå sönder så där...tycker det låter otroligt...bilen går bra i övrigt förutom det problem jag har nu.
av Perra N
På en bil kan väl allt gå sönder.......
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Det är sant men synd :)
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Problemet hittat (tror jag).
En liten slang som går in till insuget från kylarn hållet om ni förstår, vet inte själv vad den gör men såg att den var sprucken, före slangen sitter det en plast klump som gör något. :wink:
När jag skulle kolla slangarn runt turbon och insuget klämde jag till på denna slangbit å det sa typ plupp eller nå liknande :shock: ojdå tänk om det var nå skit som ramlade ner till turbon så jag började leta men hittade inget. Jag vågade starta bilen iallafall och bilen gick mycket mycket bättre nu men nya slangar som går till insuget ska inhandlas. Volvo har ju sprängskiss som tur är så man kan peka ut det man vill ha. :D Namnet kanske någon vet det jag pratade om, annars återkommer jag med namn imorgon. :wink:
Användarvisningsbild
av V40RMannen
tror det är någon slags backventil som jag kallade plastklump som strular för mig!? :x

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]