Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mawi
Hej! När jag bytte till vinterdäck såg jag att slangklämman till gummidamasken på drivaxeln ( heter den så?) hade lossnat. den är av typen man klämmer ihop och jag kunde inte få dit den igen. Kan man ersätta den med en vanlig med skruv, den är ju mycket tyngre i ena änden, kan det bli obalans pga detta?
MVH Martin
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Undrar om det kan funka med ett kraftigt buntband.

Mvh GK
av mawi
Nja det skulle nog funka sådär, tveksamt om det skulle hålla tätt? Men det slog mig faktiskt när jag höll på men jag struntade i det då. Det hade ju vart bättre än ingenting förstås. Frågan kvarstår?
av jockep83
kraftigt buntband har jag testat på drivknutsdamasker, men för mej så läckte fettet ut... inte mycket men de blev lite stänk i fälgarna...

skulle nog satsa på en riktig klämma som du köper för 25kr sedan nyper ihop med en slö hovtång:)
av mawi
Ja det verkar inte som om jag får något svar, jag får väl testa med en vanlig klämma och se om det känns obalanserat.... Nästa fråga, skall man passa på och spruta in lite fett? vilken sort och mängd?
Martin
Användarvisningsbild
av P1800
Om du vill använda slangklämma och är orolig för obalans så föreslår jag att du använder två st kortare som du öppnar och monterar ihop med varandra så att du kan få låsen mitt emot varandra. På så sätt blir det ingen påverkan på balanseringen.

(Två separata slangklämmor kan faktisk användas som balanseringsvikter på t ex en kardanaxel. Med båda låsen i samma vinkelläge så får man maximal ändring av balanseringen. Om man sätter låsen 180grader inbördes vridna så blir det ingen påverkan. Vinklar däremellan kan man laborera med.)
av Per L
1. Du borde dra av damasken och kolla om mycket fett försvunnit. Det brukar också enkelt (?!)synas om fettet stänkt runt knuten på andra detaljer. Om du är det minsta osäker fyller du på med mer fett.
2. Det är högst osannolikt att "huvudet" på en vanlig slangklämma skulle kunna orsaka obalans (låg vikt och nära axelcentrumet). Däremot kan det vara så trångt att detta "stora" huvud inte får plats när axeln roterar. Hur det ser ut på en Volvo vet jag inte.

Per L

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]