Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tranemoandy
Hej!
Mitt namn är Andreas och jag skulle gärna vilja ha lite hjälp av er experter! Har ett akut ärende då min bil måste rulla :D
Jag kör taxi, en Volvo V70 D5 -06 års modell som har gått ca 33 000 mil. Alla servicar är gjorda. Förutom att växellådan rasade vid 25 000 mil (fick en ny på garanti) så har bilen rullat klockrent.
Ända tills nu.
I onsdags skulle jag till besiktningen med min bil. På vägen dit kände jag några små ryckningar i växellådan men tänkte inte mer på det. Strax före jag kom till besiktningen började det rycka mer och mer och följande felmeddelande kom upp i display; "antspinnservice erfodras" "absservice erfodras" "motorservice erfodras snarast" "växellådaservice erfodras". Sedan växlade bilen (automat) skumt och bilen verkar gå in i ett felsäkert läge. Det gick att köra långsamt till verkstad.
Där rengjorde visst servicekillen en kontakt och sedan funkade det klockrent. Idag lördag (på väg till tyskland ;) hände samma sak igen, kände de små ryckningarna innan så jag vände innan vi kom för långt. Sedan dök samma grej upp igen med felmeddelande och jag tog bilen till service igen. Där får den stå tills på måndag då killarna kan ta en titt på den.
Tänkte här även skriva ner alla felkoder jag fick på ett papper då volvoverkstaden körde diagnostik på den.

AUM: Inget fel hittat
BCM-0101 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med ECM: Felkoden är funnen aktiv
CCm-0040 Luftkvalitetssensor internt fel Felkoden är funnen inte aktiv
CEM-5F39 flamvakt flamavbrott Felkoden är funnen aktiv
CPM Inget fel hittat
DDM Inget fel hittat
DIM Inget fel hittat
ECM-23D0 Insprutningsventil cyl4 - signal saknas Felkoden är funnen aktiv
ECM-26A0 Slutsteg insprutningsventil cyl 4 - för hög signal Felkoden är funnen aktiv
ECM-5720 Kommunikation, styrenhet transmission (TCM) - felaktig signal Felkoden är funnen aktiv
ECM-28E0 Lambdasond - för låg signal Felkoden är funnen aktiv
ECM-940F Bromspedalgivare - felaktig signal Felkoden är funnen aktiv
PDM-0022 Fönsterhiss hallsensor 1 eller 2 felaktig signal Felkoden är funnen aktiv
RTI Inget fel hittat
SAS Inget fel hittat
SRS Inget fel hittat
TCM-0A31 Kommunikation styrenhet signal från styrenhet motor (ECM) saknas Felkoden är funnen aktiv
UEM Inge fel hittat

Hoppas jag fick med allt nu!
För kännedom, bilen gick igenom besiktningen på torsdagen, dagen efter bilen krånglat. Utan anmärkningar.. :D

mvh Andreas
av Psyko
Jag tror du har dålig kontakt till insprutare 4 eller så är den trasig, tyvärr kan det även vara
fel på motorstyrenheten då det är den som skickar öppningssignal till spridaren.

Detta är ju självklart en gissning då man bör felsöka på bilen innan man byter något.
Hej!
Hade glömt av min egen tråd ;)
Nu går bilen bra, de bytte något som visst kallades "kabelfot" (tror jag). I alla fall, någon kabel från cylinder fyra. Nu fungerar utmärkt igen, och istället har ac:n lagt av :D
/ANdreas
Användarvisningsbild
av buaroy
Hei Andreas, om du fortsatt er på forumet.

Har fått samme ryckning på min 2002 mod. Hvordan får du lest ut felkodene? Har du egen apparat eller kan man lese dem i displayen i bilen?

Mvh
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr