Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterR
O jag blir galen på alla fel som uppstår när man har dåligt batteri, vet inte hur många timmar jag lagt helt i onödan när det vart ett dåligt batteri, senast nu en V70N, felkod på gaspedalen=dåligt batteri.
Du är volvomek CarMan, du kan säkert förklara, jag kliar mej i huvvet.
Batteriet på denna bilen byttes för att den inte startade efter att ha stått med tändning på i 5min, sen dess
har inte lampan lyst.
//Peter
Användarvisningsbild
av CarMan
PeterR skrev:O jag blir galen på alla fel som uppstår när man har dåligt batteri, vet inte hur många timmar jag lagt helt i onödan när det vart ett dåligt batteri, senast nu en V70N, felkod på gaspedalen=dåligt batteri.
//Peter
Det enda fel du kan få är om du inte har motorn igång & eller felsöker utan batteriladdare som ger minst 30A då tömmer du batteriet o får massa fel på grund av låg spänning (vilket också är lätt att se på felkoderna)
du får inte bussoff o annat konstigt på grund av det!

Jag har pyslat med avancerad felsökning på P2 bilar i övr 10 år nu, o hitils har inte ett enda konstigt fel berott på dåligt batteri.

för att förtydliga (det finns ju alltpd dom som inte vil förstå) så ja jag har bytt många batterier, med då blir bilen strömlös/ tömmer batteriet för fort / håller inte 12V eller annar direkt betteri relaterat!
Användarvisningsbild
av Bosa
TS har samma felmeddelanden och snarlikt beteende (min stannade inte helt men gick inte på alla cylindrar på tomgång och gick överlag som en påse nötter) som jag hade på min V70N när det läckte in vatten som rann ner rakt i CEM, hade dock tur och i mitt fall räckte det med en redig tork av CEM. Behöver ju inte alls vara fukt i din CEM men de fel jag fick efter vattenläckaget var dina meddelanden och lite till därav min gissning på att det är CEM som strular. Mitt tips är att låta Volvo läsa ut felkoder och se om du blir nåt klokare av det, att hålla på och gissa sig fram brukar i slutändan kunna bli dyrare än om man hade lämnat in från början. Men jag gissar som sagt på CEM precis som CarMan var inne på i början av tråden. :)
Användarvisningsbild
av s80bsr
Tja ..

Varit inne med bilen för ett par vecKor sen och dem hittade inget fel då allt fungerade när jag kom in med bilen så klart , men mekanikern byte ett reLä på dim som han trodde var felet och släckte airbags lampan .
Han sa att bältes låset på förar sidan var trasigt därför fick jag meddelande på airbags fel , dem felkodsläste bilen och raderade ut allt och vips så fungerade det som det skulle i tre veckor , idag så kom felet igen tillbaka .

Felkoderna som jag fick innan dem byte relä och raderade var :

ABS-0095
AUM-E003
CCM- 0003
CEM.1D02
CEM-1D04
CEM-6A01
CEM-6A02
CEM-E000
CEM-2FA3
DDM-E003
DIM INGET FEL HITTAT
ECM-1600
ECM-170F
ECM-531D
ETM- INGET FEL HITTAT
PDM-E003
REM-INGET FEL HITTAT
SRS-00D0
SRS-E003
SWM-E003
TCM-E003
UEM-E003
UEM-0004

Frågan är nu , måste jag felsöka då felet ligger där för att få fram om det är fel på dim ?
Användarvisningsbild
av s80bsr
Tänkte att jag ska tillägga att ett par dagar innen detta problem kom tillbaka igen så var bilen segstartat som om batteriet var kasst , när bilen gick igång så så tändes all belysning svagt sen efter ett par sekunder så lyste det upp som vanligt igen . samt att mitt halvljus på höger sida slocknade och när jag gick fram och skulle ta ut lampan för att byta så lös det låg spänning i displayn , men när jag pillade igen på lampkontakten så försvan det meddelandet .

Dåligt batteri kanske ?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag ser på felkoderna att bilen gjort busoff.
Det finns inga lösa relän på DIM (vad byta han?)
Det finns inget relä i bilen som kan göra så bilen gör en busoff, så hu tänkte han?

Ett dåligt batteri kan inte göra busoff
Användarvisningsbild
av s80bsr
CarMan skrev:Jag ser på felkoderna att bilen gjort busoff.
Det finns inga lösa relän på DIM (vad byta han?)
Det finns inget relä i bilen som kan göra så bilen gör en busoff, så hu tänkte han?

Ett dåligt batteri kan inte göra busoff
Ett relä som satt vid dim sa han , Du säger bussoff ! vad menar du då? och vad kan det vara som är felet då?
Användarvisningsbild
av CarMan
det går data kablar i bilen, mellan alla data enheter. Detta data system heter CAN-nät.
CEM övervakar CEN-nätet & om CEM detektrar att CEN-nätet är kostslutet till plus, så vidtar CEM en säkerhatsåtgärd, för att skydda nätet & enheterna.
CEM tar o stänger av hela nätet (gör en busoff)
Dom andra enheterna vet inte at CEM gjort deta o börja sätta felkodet på at dom inte har kontakt med andra enheter (det är E00X felkoder)

Nu är det väldigt sälsynt att du har en skada i kablaget som gör att kablaget är kortslutet till plus, utan felet är trolikgn i en av styrenheterna som är kopplad till det nät som stängts av.

När nätet stängts av, kan inte DIM se nån hastighets signal, därför dör mätarna, men det behöver alltås inte vara fel i DIM, bara för att du upplever att DIM strular.

Det siter inga relän vid DIM, så han är nog nån annan stans o bytar saker?

Vad hade du för årsmodell på din bil?
Användarvisningsbild
av s80bsr
CarMan skrev:det går data kablar i bilen, mellan alla data enheter. Detta data system heter CAN-nät.
CEM övervakar CEN-nätet & om CEM detektrar att CEN-nätet är kostslutet till plus, så vidtar CEM en säkerhatsåtgärd, för att skydda nätet & enheterna.
CEM tar o stänger av hela nätet (gör en busoff)
Dom andra enheterna vet inte at CEM gjort deta o börja sätta felkodet på at dom inte har kontakt med andra enheter (det är E00X felkoder)

Nu är det väldigt sälsynt att du har en skada i kablaget som gör att kablaget är kortslutet till plus, utan felet är trolikgn i en av styrenheterna som är kopplad till det nät som stängts av.

När nätet stängts av, kan inte DIM se nån hastighets signal, därför dör mätarna, men det behöver alltås inte vara fel i DIM, bara för att du upplever att DIM strular.

Det siter inga relän vid DIM, så han är nog nån annan stans o bytar saker?

Vad hade du för årsmodell på din bil?

Ok. Det är en 2001års modell limited edition ..

Kan det vara så att den kabelen som jag pillade på vid höger framlampa kan orsaka detta , då jag pillade på den kontakten så gav den meddelande om låg batteri spänning men när jag sen pillade på den igen så försvann meddelandet !
Du bor i närheten så du kan hjälpa till ? verkar som om du har bred kunskap om dessa bilr ju !

Om det är (oftast är det en sådan)[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D