Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storbacka
Jag har en V70 TDI -99 med en 912-D värmare.
Nu har den efter 10 år börjat krångla.
Den startar i stort sett alltid på första fösöket men stannar sedan efter någon minut med indikatorlampan på timern blinkande.
Jag antar att den startat OK eftersom den inte gör nya startfösök.
Detta händer kanke 4 ggr av 10 men frekvensen misslyckanden har stadigt ökat.
Skall jag skylla på flamvakten ?
Om så är fallet, hur kommer jag åt värmaren för rengöring och är det något jag klarar själv om man antar att tummen inte är helt mitt i handen.
av PeterV70D
Hej,
Jag ser att ditt inlägg är gammalt, men chansar. Fick du ordning på din värmare? Min värmare gick men rök kraftigt, så jag bytte ut den mot en bättre beg. (förhoppningsvis :???: ). Den nya beter sig precis som du beskriver, startar men stänger sen av sig med timern blinkandes. Kollade du flamvakten? Jag bytte alltihop som helhet i princip, så jag har inte skruvat isär brännaren.

Mycket tacksam för svar :D
av Storbacka
Hade in den till Volvo och de sade att bränsespridaren hade en trasig vinge. Nu kanske jag uttrycker mig felaktig. Hur som helst så bytte de spridare (evt fläkt) och sedan gick den i 2 veckor.
Efter det så skar motorn i värmaren. Märkligt sammanträffande tyckte jag...
300€ fattigare har vi nu en fungerande värmare som fortfarande när den startar röker så man skäms men man har ju i alla fall varmt.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]