Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
Lite funderingar på S80 V8 AWD, (jag har prövat sökfunktionen men den ignorerar ord som "V8" så...)

Har den några kända svagheter eller andra "standardfel" som man bör vara uppmärksam på?

En annan fundering är bränsleförbrukningen, inte för att den är det väsentligaste när man köper V8, men som jämförelse köpte brorsan just en BMW 550 M-sport-nånting... den har ju starkare motor men är inga problem att köra under litern på motorväg... funkar det med S80, kan den nöja sig med litern på motorväg i 130-140km/h tempo? den har ju AWD med så det påverkar väl säkert. BMW är ju trevlig men fullständigt värdelös när det blir minsta lilla halt eller fruset... bilen går som en tvål i en tvålkopp tyvärr... och framkomligheten om det kommit liiite vitt på baken behöver ju knappast kommenteras...

S80 V8 i övrigt ni som har, är ni nöjda? Är det någon riktigt dyr service vid nåt visst miltal? (Farsan hade en MB CL 600, byta tändstift och serva den kostade ju en fabriksarbetares månadslön... tur att tändstift byttes sällan)

Synd att de inte satte denna motorn i V70...
av Steff 99
Är din brors 550i kass i halka är det fel på bilen förutsatt att det sitter riktiga däck på den, jag har åkt mycket BMW e60/61 olika motorer, jag upplever 5-serien avsevärt mycket bättre än exv. V70 i halka och framkomlighet med jämförbara däck.
Självklart kan man inte jämföra det med en AWD.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
Användarvisningsbild
av crumpets
Fast det var ju just att jämföra den med en AWD han var inne på....

Inte alls en dum fråga tycker jag, då en 550 faktiskt erbjuds med bara bakhjulsdrift medan det är inkluderat på s80:n att få awd.
av Steff 99
BMW 550i x-drive är fyrhjulsdriven...finns att beställa om man känner för det!
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av fredrikwt
Nu var jag inte så intresserad av att diskuttera huruvida BMW 550 är en bra vinterbil eller inte, min uppfattning är att den inte är det, vi har haft den i fjällen och få bilar är så kassa på att ta sig fram... stabilitet i rull med alla system inga problem...

Att jag nämnde 550 var mest för att påvisa att V8 är nice, och att förbrukningen inte behöver vara så hög... S80 V8 var det som var intressant, BMW för över 800k har jag inte råd med ändå.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Intressanta funderingar då jag själv hade exakt samma funderingar mellan BMW 550 och S80 V8. Valet föll till slut på S80 då jag uppskattade en del utrustning, AWD, RTI placeringen samt att jag visste sedan tidigare att V8;an inte bjuder på några obehagliga fel eller problem. Jag tyckte också att Volvos instrumentpanel, inredning var betydligt fräschare och modernare än vad BMW´s var. Jag tycker fortfarande att BMW har för trist inredning.

Så jag kan väl inte annat än skriva att S80 V8 AWD är en toppenkärra. Jag är nu inne på min andra då jag tidigare hade en 2007:a. Jag har inte haft några som helst fel eller problem. Jag kan väl nämna att S80 V8 AWD i år 2010 gavs av sina ägare det högsta betyget någonsin för en Volvo enl. Teknikens Värld.

V8 motorn är utan konkurrens den bästa motor som suttit i en Volvo, urstark, tyst och snabb. Den ger enl. Rototest nästan 300 hk på drivhjulen, trots AWD och automat vilket nog förklarar att många klockat bilen på bättre tider än dom 6.5 sec som Volvo uppgivit. Har man en gång haft en V8:a så är det väldigt svårt att kliva över till något annat. Jag har tidigare haft 3 st T6:or (kanonbilar det med), så jag tittade på nya igen, men.. inget som kändes kul efter man kört några mil med V8:a motorn!

Flera här har även skrivit om att automatlådan funkar klockrent parat med V8:a motorn, vilket stämmer.

Ska du ha en BMW 550 så köp en nyare än 2007 då bilen fick en välbehövlig facelift. Kanonmotor!

Någon som skrivit mycket om S80 V8:a är annars XC90_Executive, klicka på hans namn i någon vänsterspalt och leta sen bland hans trådar.

Lite länkar:

Jag har tidigare skrivit om S80 V8 AWD: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 13#p342613

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 76#p405876

Teknikens Värld där S80 V8 AWD ställdes mot BMW 550, Lexus, Mercedes 500, A6 4,2:
http://www.teknikensvarld.se/files/TV0614_volvo_s80.pdf
Körde S80 V8 awd Executive i ca 2 år. Helt otrolig bil.

Det finns väl egentligen inga "standardfel" på S80 V8 men som vanligt på bilar med stora motorer så kika en gång extra i serviceboken. Kolla bromsar och lyssna att det inte knakar etc i framvagnen. Har bilen Four-C (aktivt chassi) så testa alla lägen och kör på lite ojämn vägbana för att lyssna/känna efter oljud eller andra konstigheter.

Förbrukningen skiftar lätt beroende på hur ivrig högerfot man har. Min förbrukning låg på mellan 0,75 och 2,6l/mil, uppmätt vid pump, så där har du spannet :wink:

Är det något du undrar över är det bara att fråga!

Lycka till! :-)-)
av fredrikwt
Hugah, här var det aktivitet nu, nej som sagt BMW 550i är inte intressant, det väckte bara upp V8 suget igen som man glömt av sen en gammal MB E430.... Har ju tittat på bränsleförbrukning nu senast, idag behöver vi kombi, men till våren vet jag inte, då kanske sedan funkar.

Mycket riktigt så är det prisbilden som lockar, känns som det blir svårt att hitta lika mkt bil för pengarna i det segmentet... Om sen en annan bil är snabbare är inte heller så intressant, det finns Opel Corsa som hänger av Porsche 911 - jag vill ändå inte ha en Opel Corsa.

Jag hade gärna kört BMW, men det funkar inte då det rör sig om HELT andra pengar, det ju lite som att jämföra falukorv och oxfilé.

Kan väl tolka tråden som att det inte är någon mördande dyr service heller... eftersom ingen nämnt nån sådan, ingen kamrem som måste bytas och man måste lyfta ur motorn så det kostar 25k + vanlig service.
av Amli
Jag tror att vi kan komma överens om att S80n inte hänger på en 550. Jag gissar att 0-100 tiderna å andra sidan inte är prio 1 när det kommer till S80 V8 AWD? Det känns lite under bilens värdighet att hetsa iväg från rödljuset. Det är ju mer en komfort inriktad bil.

Jag tror nog att hitta en likvärdig bil för de pengarna är svårt. Det är onekligen väldigt mycket bil för pengarna.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag har nu ägt två v8:or och aldrig påstått att dom är några fartraketer, men jag påstår att dom är betydligt snabbare än dom T5, T6 och R bilar jag haft och mött. Sen har jag mött okända T5:or och polares T5 och R manuella.

En manuell S60 T5 (260 hk) lämnar på drivhjulen 234 hk enl. TV (Rototest) en V8 automat 298 hk. Det skiljer då 64 hk mellan dessa modeller. Jag hade fel på 26 hk vilket jag beklagar. Att jag syftade på 100 var att jag hade en test på gamla S60 T5 (250 hk) i huvudet och jag har för mig att den fick riktigt usla siffror.

Jag ställer mig frågan till testen, vilken även Tv verkar gjort eftersom gamla T5 fick oväntat dåliga tider och den nyare T5 fick så bra tider, t ex samma sluthastighet 159 km/h som S60 R. T v konstaterade att testmotorn nu levererade med "råge".
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.